خودروهای وارداتی غیب شدند/ جزییات

رییس کل گمرک کشور آمار واردات مربوط به پنج ماهه ۱۴۰۳ را اعلام کرد. اما سوال اینجاست که چرا محصولات برندهای جهانی خودروساز که به صورت قطعی از گمرک ترخیص شدند؛ هنوز پایشان به بازار خودرو نرسیده است؟

خودروهای وارداتی غیب شدند/ جزییات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، واردات خودرو در پنج ماهه 1403 از کل واردات در سال 1402 پیشی گرفت اما هنوز خودروهای وارداتی در بازار و همچنین خیابان ها آن طور که باید و شاید آفتابی نشدند. براساس اعلام رییس کل گمرک در مجموع «حدود 15 هزار و 500 دستگاه» انواع «خودروی سواری» به صورت قطعی از گمرک در سراسر کشور ترخیص شده است.

اقتصادنیوز نوشت: اوایل سال جاری محمد رضوانی فر اعلام کرد «تیراژ خروج قطعی خودروی سواری» از گمرک حول و حوش «11 هزار و 250 دستگاه» ثبت شده است. بنابراین با توجه به ترخیص خودروی اتفاق افتاده تا پایان مرداد امسال شاهد رشد  نزدیک به 38 درصدی در واردات خودرو به کشور هستیم.

با توجه به مدت باقی مانده تا پایان سال جاری و همچنین روی غلطک افتادن ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به کشور، آمار ورود و ترخیص با آنچه در سال گذشته اتفاق افتاده فاصله بیشتری پیدا می کند.

چنانچه تیراژ واردات خودرو در سال 1402 را با سال جاری جمع بزنیم، شاهد ترخیص قطعی حدود 26 هزار و 750 دستگاه انواع محصولات سواری برندهای بین المللی خواهیم بود. اما به رغم این تیراژ هنوز خودروهای وارداتی آن طور که باید و شاید در بازار آفتابی نشده اند و شاهد تردد آنها در خیابان ها نیز نیستیم. این طور به نظر می رسد که خودروهای وارداتی نامرئی شده اند.

سوال اینجاست که چرا محصولات برندهای جهانی خودروساز که به صورت قطعی از گمرک ترخیص شدند؛ هنوز پایشان به بازار خودرو نرسیده است؟ براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، به نظر می رسد دلیل اصلی این مساله را باید در تردید خریداران خودروهای وارداتی نسبت به آینده ورود خودرو به کشور جست و جو کرد. به رغم ثبات نسبی که در اقتصاد کشور اتفاق افتاده، اما صاحبان خودروهای وارداتی همچنان با تردید به این ثبات می نگرند و معتقدند طولانی مدت نخواهد بود و بار دیگر شرایط اقتصادی کشور نوسانی می شود. از این رو ترجیح می دهند تا خودروی در اختیار خود را به بازار عرضه نکرده و در پارکینگ ها نگه دارند. این افراد منتظرند شکاف قیمتی میان هزینه ای که برای در اختیار گرفتن خودروی مورد نظر خود پرداخت کرده اند با قیمت بازاری عمیق تر شود.

البته صاحبان خودروهای وارداتی برای این تحلیل خود به وعده های مدیران پیشین صمت نیز اشاره می کنند. به گزارش اقتصادنیوز، رضا فاطمی امین اولین وزیر صمت دولت سیزدهم وعده ثبت سفارش 200 هزار دستگاه انواع خودروی سواری تا پایان خرداد 1402 داده بود. اما آمارها از ثبت سفارش حول و حوش 100 هزار دستگاه حکایت دارد و از این تعداد نیز تنها حول و حوش 26 هزار و 750 دستگاه ترخیص شده است.

خریداران خودروهای وارداتی فاصله میان هدف گذاری صمت و تیراژ ترخیص قطعی خودروهای سواری از گمرک را دلیلی برای بدبینی به ثبات اقتصادی می دادند و معتقدند اگر وضعیت منابع ارزی رو به راه بود و ثبات اقتصادی کشور ادامه داشت؛ نباید فاصله چندانی میان تیراژ واردات خودرو و وعده داده شده برای ترخیص خودرو از گمرک  وجود داشت. البته بخشی از خریداران نیز با توجه به جدید بودن بازیگران در عرصه واردات خودرو و نگرانی بابت خدمات پس از فروش و تامین قطعات مورد نیاز ترجیح داده اند خودروی در اختیار خود را سوار نشوند.

البته بخش اندکی از خودروهای وارداتی نیز به بازار رسیده اند اما متقاضیان محصولات وارداتی با همین تحلیل نسبت به خرید تردید دارند. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، پیش بینی می شود چنانچه ثبات اقتصادی ادامه دار باشد کم کم نه تنها ترس صاحبان خودروهای وارداتی برای عرضه یا سوار شدن خودروی در اختیارشان بریزد؛بلکه شاهد ورود متقاضیان این خودروها به بازار نیز باشیم.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان