ستاره نخرید، ستاره بسازید/ گرته برداری سوخته از بحرین، قطر و امارات

ورزش ایران با جمعیت ۸۵ میلیونی و با تنوع و تکثر اقلیم به مزدور ورزشی نیاز ندارد.

ستاره نخرید، ستاره بسازید/ گرته برداری سوخته از بحرین، قطر و امارات

ایمان گودرزی؛ بسکتبال ایران چند صباحیست که دوران نزول را تجربه می کند و در سراشیبی سقوط قرار گرفته. رشته ای که چند سال پیش یکی از از قدرتهای آسیا بود و با ستاره های ریز و درشتش سری در میان سرها داشت و در آسیا برای خود رقیبی نمی دید. با رسیدن نسل طلایی به خط پایان دوران طلایی بسکتبال را هم به پایان رسید و رشته جذاب و محبوب ایران آرام آرام از جمع قدرت ها محو شد. اتفاقی که از دوران ریاست طباطبایی بر بسکتبال آغاز شد و حالا دامنه آن به دوران جواد داوری نیز کشیده شده.

در دوران جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال همانند جو زده‌ها تنها مربی عوض کرد و اعتقاد داشت نزول فنی تیم ملی بسکتبال برتافته از ضعف فنی است. او در این مدت از مصطفی هاشمی گرفته تا سعید ارمغانی و بچیروویچ و در ادامه هاکان دمیر ترک تبار در طول این مدت رهبری تیم ملی را بر عهده داشته اند  اما تنها دستاورد بسکتبال ایران ناکامی پشت ناکامی بوده است.

بعد از گذشت چند ماه بلاتکلیفی و مذاکره با گزینه ای بسیار داخلی و خارجی سرانجام فدراسیون بسکتبال با سوتیریس مانولوپولوس مربی یونانی به توافق رسید تا با یک سرمربی جدید کار را ادامه دهد.

مربی 54 ساله اهل یونان سابقه مربی‌گری و سرمربی‌گری در تیم ملی مردان یونان، دینامو بوکورشتی رومانی، پاناتینایکوس یونان، آریس، ایفایستوس بی سی، پریستری و AEK آتن را در کارنامه خود دارد. مربی که چندان نام بزرگی ندارد و البته بیشتر دستیار بوده تا سرمربی.

نکته جالب اینکه جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال اعتقاد دارد که ناکامی های سریالی تیم ملی به دلیل ضعف فنی نیست و به دلیل قدرت نابرابر تیم ها در سطح آسیاست. چه آنکه کشورهای آسیایی بازیکنان دورگه و خارجی استخدام می کنند و بسکتبال ایران نمی تواند با آنها مقابله کند.

داوری برای مقابله با این ضعف طرح عجیبی را داده و اعلام کرده برای مقابله به مثل با این تاکتیک عجیب بسکتبال ایران نیز بازیکن خارجی استخدام کند!

داوری در این باره گفت: اگر بازیکنان خارجی تیم‌هایی مثل اردن، لبنان، ژاپن و فیلیپین را از آن‌ها جدا کنیم، ایران با اقتدار قهرمان آسیا است. ما هم برنامه‌هایی در این خصوص داریم و با هاشمی صحبت کرده بودم. در این رابطه برنامه داریم چون با قدرت نابرابر به مصاف حریفان می‌رویم. اگر خارجی‌هایشان را بگیریم، توانایی مقابله با ما را ندارند. ایران قدرت آسیا است و باید احترام ویژه‌ای به این تیم بگذارند. باید این مشکل حل شود.

آنچه ریس فدراسیون بسکتبال بر زبان آورده، یک ایده عجیب و حیرت انگیز است که تاکنون در ورزش ایران سابقه نداشته. اینکه ورزش ایران برای جبران مافات و مقابله با تیم های خارجی بازیکن خارجی استخدام کند!

 در تمام این سالها ورزش ایران خود صادرکننده بوده و امثال صباح شریعتی، سامان طهماسبی، علی ارسلان، میلاد بیگی و... در رشته هایی مثل کشتی و تکواندو برای کشورهای دیگر به میدان رفته و حتی مدال هم کسب کرده اند. حال داوری می خواهد همانند کشورهای عربی خلیج فارس ایران هم به زمره مصرف کنندگان پیوسته و بازیکنان بی هویت خارجی استخدام کند تا بلکه موفقیتی زودگذر را کسب کند. آنهم در رشته ای که یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ آسیا را تا همین چند وقت پیش در ترکیب خود داشته. ستاره ای که حتی در NBA هم دست به توپ شده.

ایده داوری یک ایده سوخته است. ورزش ایران با جمعیت 85 میلیونی و با تنوع و تکثر اقلیم به ورزشکار خارجی ندارد. کافیست چشمها را بشوییم، از پشت میز قدم رنجه کرده و سری به 4گوشه ایران بزنیم تا ستاره های ناب و تراش نخورده ای را بیابیم که هر کدام قابلیت یک حدادی شدن را دارند.

آقای داوری، ستاره نخرید، ستار بسازید.

253 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان