خبر تازه علی‌اف از معاهده صلح با ارمنستان

الهام علی‌اف اظهار کرد جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر اکثریت مفاد پیمان صلح ۲ جانبه خود توافق کرده‌اند.

خبر تازه علی‌اف از معاهده صلح با ارمنستان

به گزارش خبرآنلاین «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در یک سخنرانی در اجلاسی در ایتالیا گفت، باکو و ایروان تاکنون بر سر تقریبا 80 درصد متن پیمان صلح 2 جانبه خود توافق حاصل کرده‌اند.

به نقل از ایسنا علی‌اف که این سخنرانی را در پنجاهمین اجلاس «مجمع بین‌المللی چرنوبیو» ایراد کرد، گفت: «ما می‌توانیم در جنوب قفقاز به صلح دست پیدا کنیم. تحولات اخیر مربوط به مسیر مذاکرات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان قطعا این مساله را ثابت می‌کنند.»

علی‌اف اضافه کرد: «ما مذاکرات فعال خود را حفظ می‌کنیم و تقریبا 80 درصد از متن پیمان صلح تا کنون مورد توافق قرار گرفته است.»

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در ادامه این سخنرانی تصریح کرد: «ما فرآیند تعیین سرحدات مرزی را شروع کرده‌ایم. و نه فقط تعیین حدود بلکه ترسیم مرز نیز هست. بله این یک گام کوچک نخست است که تنها تا حدود 13 کیلومتر از مرز بیش از 1000 کیلومتری ما پیش رفته است. اما این یک گام در مسیری درست بوده و ما امیدواریم که ابتکار عمل جمهوری آذربایجان برای شروع مذاکرات صلح منجر به معاهده صلح شود.»

پیشتر «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان هم همین میزان درصد پیشرفت توافق با جمهوری آذربایجان بر سر معاهده صلح را ذکر کرد.

با این وجود این 2 مقام مشخص نکردند که هنوز کدام بخش‌ها مورد اختلاف باکو و ایروان باقی مانده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های 2 کشور، از 17 بند این معاهده 13 بند به طور تمام و کمال تا کنون مورد توافق قرار گرفته است و چهار بند دیگر به عنوان مورد مناقشه‌ترین مفاد این معاهده که از مدتها پیش تا کنون حل‌وفصل نشده‌اند مطرح هستند.

پیش از این وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرده بود ایروان دهمین بسته پیشنهادات خود برای معاهده صلح را تحویل باکو داده است. هیات دیپلماتیک ارمنستان قبلا اعلام کرد ایروان و باکو قوانین فعالیت‌های مشترک کمیسیون‌های تعیین سرحدات مرزی را امضا کرده‌اند. این سند در 30 اوت 2024 مورد تصویب قرار گرفت و بعد از آن طرفین فرآیندهای داخلی مرتبط را آغاز کردند.

بعد از واگذاری منطقه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان ده‌ها تن از ارمنی‌تبارهای ساکن این منطقه به ارمنستان کوچ کردند و حالا همین سرنوشت در انتظار ساکنان ارمنی مناطق مرزی دیگری که به زودی تحویل جمهوری آذربایجان خواهند شد، است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان