واکنش محسن هاشمی به ادعاهای عبدالله گنجی و حسام الدین آشنا درباره یک خاطره آیت الله هاشمی /واژه توطئه در خاطرات پدرم نیست /خاطرات بی پرده روایت شدند

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به برداشت‌های عبدالله گنجی از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی پاسخ داد.

واکنش محسن هاشمی به ادعاهای عبدالله گنجی و حسام الدین آشنا درباره یک خاطره آیت الله هاشمی /واژه توطئه در خاطرات پدرم نیست /خاطرات بی پرده روایت شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با انتشار یادداشتی تحت عنوان «مثلث گنجی، آشنا و تاج‌زاده» به اختلاف نظری که پیرامون خاطرات سال 1377 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رخ داده، واکنش نشان داد.

براساس آنچه روزنامه سازندگی منتشر کرده، متن یادداشت مذکور به شرح زیر است:

در روزهای اخیر بار دیگر خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خبرساز شد و یک پاراگراف کوچک از خاطرات ایشان در سال 1377 موجب بروز چالشی در فضای مجازی شد. آیت‌الله در روز 22 فروردین 77 در خاطرات خود نوشته بود: «آقایان [حسام‌الدین] آشنا، [امیر] تهرانی و محمدی از وزارت اطلاعات آمدند. از کارهای تند وزارت کشور به‌خصوص آقای [سیدمصطفی] تاج‌زاده، [معاون سیاسی وزیرکشور] در مورد درگیری‌های موجود و با قصد تضعیف رهبری و نهادهای مربوط به رهبری و قوه قضائیه گفتند. مذاکره تلفنی آقای [عبدالله] نوری، [وزیرکشور] از مکه با فائزه، [نماینده تهران] در خانه آقای کرباسچی و پیشنهاد آقای نوری برای تحرک بیشتر کارگزاران و گروه‌های همراه و اینکه پیامی که به اسم وزیر کشور پخش شده، مستقیماً توسط آقای تاج‌زاده تهیه و بدون اطلاع وزیرکشور منتشر شده است».

جناب عبدالله گنجی، مدیرمسئول سابق روزنامه جوان و فعلی همشهری، برداشت خود را از این بخش از خاطرات این‌گونه منتشر کرد: «مرحوم هاشمی ٢٢/١/٧٧ می‌نویسد، سه معاون وزیر اطلاعات (ازجمله جناب آشنا) آمدند و از توطئه‌های معاون سیاسی وزیر کشور(تاج‌زاده) علیه رهبری گزارش دادند. این زمانی است که جریان ایشان حاکم است و خودش کارگزار ج. ا است و قرار است مجلس را هم تصاحب کنند، پس توطئه علیه رهبری چرا؟» و جناب حسام‌الدین آشنا، مدیر وقت وزارت اطلاعات نیز برداشت آقای گنجی را تکذیب کرد اما جناب آقای گنجی این تکذیب را به اصل متن خاطرات نسبت داده است. در رابطه با این چالش اشاره به نکات ذیل ضروری است:

1. برداشت جناب گنجی از خاطرات، اختلاف قابل توجهی با متن دارد و در واقع واژه توطئه از سوی ایشان به کار برده شده است و در سخنان مدیران وزارت اطلاعات و روایت آیت‌الله چنین واژه‌ای وجود ندارد بنابراین تکذیب آقای آشنا در این بخش صحیح به نظر می‌رسد.

2‌. مهم‌ترین ویژگی خاطرات آیت‌الله هاشمی، روایت دقیق، به‌روز و با جزئیات حوادث و جلسات است، چه ‌بسا اگر ایشان مانند دیگر شخصیت‌ها به جای نگارش روزانه خاطرات و انتشار آن بدون دخل و تصرف براساس مسائل و شرایط روز روایت خود را از گذشته منتشر می‌کرد، این خاطرات از ارزش فعلی برخوردار نبود اما ایشان ترجیح داد تا افکار عمومی بی‌پرده به تاریخ انقلاب از دریچه روایت ایشان دسترسی داشته باشد و بر این اساس در بسیاری از موضوعات حتی با وجود تغییر نظر ایشان به موضوعات و اشخاص، متن وفادارانه منتشر می‌گردید تا مخاطب کاملاً در شرایط زمان و موضوع قرار بگیرد.

3‌. در موضوع این چالش قابل انکار نیست که مواضع وزارت اطلاعات وقت شامل جناب دری‌نجف‌آبادی، وزیر وقت اطلاعات و داماد ایشان جناب آشنا و اکثر مدیران وزارت با عملکرد طیف تندروی اصلاحات فاصله داشته باشد بنابراین گزارش انتقادی آنان از عملکرد آقای تاج‌زاده، صرف‌نظر اژ صحت‌وسقم موارد اشاره شده در آن، قابل انکار نیست و چه‌ بسا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز در مواردی با این رویکرد انتقادی همراه بودند.

4. دفتر نشر معارف انقلاب به‌عنوان متولی انتشار خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از رویکرد انتقادی به خاطرات استقبال کرده و از برگزاری نشست‌های علمی با حضور دیدگاه‌های مختلف در این رابطه استقبال می‌کند و در این موضوع نیز پذیرای نظرات طرفین ماجرا به‌ویژه جناب آقای تاج‌زاده که متاسفانه اکنون در زندان به سر می‌برد، می‌باشد تا تاریخ معاصر ایران با جزئیات و دقایق بیشتری منتشر شود.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان