آیت الله عباس محفوظی گیلانی کیست؟

آیت الله عباس محفوظی گیلانی متولد ۱۸ مرداد ۱۳۰۷ در رودسر است که ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ در قم درگذشت.

آیت الله عباس محفوظی گیلانی کیست؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، آیت الله عباس محفوظی گیلانی، مرجع تقلید شیعه، فقیه و سیاستمدار ایرانی مقیم شهر قم بود. وی سابقه عضویت در مجلس خبرگان، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته‌ است.

پس از انقلاب اسلامی، محفوظی یکی از اعضای جامعه مدرسین قم بود. او در سال 1368ش، با رای مردم گیلان، به اولین مجلس خبرگان رهبری راه یافت و از موافقان جانشینی حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای، برای امام خمینی در منصب رهبری جمهوری اسلامی ایران بود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، طی حکمی در سال 1368ش، عباس محفوظی را ابتدا به نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها منصوب و کمی بعد او را به نمایندگی از دفتر نمایندگان روحانی در دانشگاه‌ها، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کرد. او تا سال 1372ش که سید رضا صدر به عنوان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها منصوب شد، در این سمت باقی ماند

محفوظی در زمان حیات محمدتقی بهجت رئیس شورای استفتاء و از مشاوران نزدیک وی بود و کمتر از یک سال پس از رحلت ایشان او و پس از وفات علی صافی گلپایگانی در اردیبهشت 1389 قبول مرجعیت نمودند و در دفتر وی دفتر مرجعیت خود را تأسیس کرد.

محفوظی از مدرسین حوزه علمیه قم بود که در سال 1361 در بیانیه ای رأی به خلع محمدکاظم شریعتمداری از مرجعیت تقلید شیعیان دادند.

تولد و تحصیلات

عباس محفوظی، در سال 1307 هجری شمسی در شب ولادت ابوالفضل عباس در شهرستان رودسر ، استان گیلان در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. مقطع ابتدایی را در یکی از مدارس رودسر گذراند.

تحصیلات حوزوی

پس از طی یک سال در مدرسه محفوظی به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی وارد حوزهٔ علمیهٔ رودسر شد. دورهٔ مقدماتی ادبیات عرب را نزد سید هادی روحانی در حوزهٔ رودسر به پایان رساند و پس از گذشت دو سال دورهٔ تکمیلی در سال 1342 هجری شمسی عازم قم شد و با طی دروس مقدماتی به تحصیل دروس خارج پرداخت.

او مدتی را نیز برای ادامه تحصیلات به حوزه علمیه نجف رفت؛ اما با مخالفت خانواده، از مهاجرت به نجف منصرف شد.

استادان

عباس محفوظی در طول دوران تحصیل خود نزد استادان بسیاری درس آموخت.

وی در درس خارج فقهایی چون سید حسین بروجردی، میرزا هاشم آملی، سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، عباسعلی‌ شاهرودی‌ و امام خمینی شرکت کرد. او همچنین از دروس کسانی چون آقامیرزا علی‌ راسخی‌، آقاحسین‌ زرندی‌ و نعمت‌الله‌ صالحی‌ نیز استفاده کرده است.
او کتاب مُطَوَّل‌ را نزد علی‌اکبر فیض مشکینی و شرح‌ لمعه‌ را نزد محمد صدوقی، سید محمدحسین‌ درچه‌ای‌، سید محمد حسینی بهشتی و حسینعلی منتظری آموخت‌. وی رسائل‌ را نزد عبدالجواد اصفهانی‌، مکاسب‌ را نزد مرتضی حائری یزدی و محمد مجاهدی‌ تبریزی‌ (درگذشت:1380ق) و کفایه‌ را در نزد سید محمدباقر سلطانی‌ طباطبایی‌(درگذشت:1376ش) گذراند. وی فلسفه را نیز از علامه طباطبایی آموخت

تدریس
او بیش از چهل سال به تدریس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول و فلسفه در حوزه اشتغال داشته و شاگردان بسیاری تربیت کرده‌است.

تحقیقات و کتب منتشره عباس محفوظی

1 کتاب خمس
2  کتاب زکات
3  کتاب حدود
4 کتاب دیات
5 کتاب قصاص
6 کتاب تقلید
7 کتاب حج - جلد اول (چاپ اول)
8 سلوک کعبه
9 مجموعه تفسیر قرآن کریم
10 اخلاق اسلامی (چاپ دوم)
11 تاریخ قرآن
12 اندیشه‌های بنیادین در اخلاق اسلامی
13 حاشیه تحلیلی بر عروه الوثقی
14 تقریر دروس خارج آیات عظام بروجردی و خمینی
15 عرفان و عبادت (چاپ پنجم)
16 امام حسین و عاشورا
17 جوان و اصول عقاید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان