اولین دوره جشنواره آسمان به خط پایان رسید/ اسامی برندگان فیلم و فیلمنامه و عکس

نخستین جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان با معرفی برگزیدگان خود طی مراسم اختتامیه و با حضور پرشور مردم مهاباد به انتها رسید.

اولین دوره جشنواره آسمان به خط پایان رسید/ اسامی برندگان فیلم و فیلمنامه و عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اختتامیه نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان چهارشنبه، 21 شهریور 1403، همزمان با روز ملی سینما در سالن تالار وحدت شهر مهاباد با حضور مردم شهر، مدیران و مسئولان شهری، فیلمسازان و اهالی رسانه، فرهنگ و هنر برگزار شد.

شهرام میکائیلی، مجری شبکه مهاباد که در این اختتامیه اجرای مراسم را بر عهده داشت، ابتدا از زحمات عباس رستم پور و اعضای شورای شهر برای برگزاری این جشنواره قدر دانی کرد.

در ادامه ابراهیم سعیدی دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان که به عنوان قهرمان سینمای مهاباد معرفی شد، برای صحبت روی سن حاضر شد و توسط مردم شهر مهاباد به صورت ویژه مورد تشویق قرار گرفت.

سعیدی ضمن خیر مقدم به اهالی هنر و سینما عنوان کرد: خیلی خوشحالم که اینجا هستم، من الان در رویای خودم هستم و خوشحالم که با همکاری شورای شهر و شهردار مهاباد و اداره فرهنگ و هنر ارشاد که این رویای چند ساله من به تحقق پیوست.

وی ادامه داد: بسیار بسیار ضروری می‌بینم که بگویم اگر من اینجا ایستادم و روز و شب‌های پر شوری را باهم تجربه کردیم، به دلیل زحمات تمام دوستان و مسئولانی است که همراه من بودند تا این بذر سینما در دل حاصل‌خیز مردم شهر مهاباد رشد کند.

سعیدی تاکید کرد: اگر شورای شهر نبود، به جرات می‌گویم که این جشنواره برگزار نمی‌شد و من خیلی ممنونم از هر هفت نفر از اعضای شورای شهر که شرایط برگزاری این جشنواره را فراهم کردند.

وی تصریح کرد: فرماندار، امام جمعه شهر و همچنین نماینده محترم شهر مهاباد خیلی در برگزاری جشنواره همراه ما بودند.

در ادامه دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان با توجه به اینکه این جشنواره بیشتر با کمک نهادهای مردمی برگزار شده از تعامل تمامی افرادی که در کنار او بودند، تشکر کرد و جشنواره آسمان را جشنی برای همه در زیر یک آسمان توصیف کرد.

سپس علیرضا نوروزی رییس اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی ضمن قدردانی از زحمات تمامی مسئولان شهر مهاباد و دبیر جشنواره مطرح کرد: از تمامی مسئولان و همکارانم و مردم هنرمند و فرهنگ دوست شهر مهاباد تشکر می‌کنم و امیدوارم که این جشنواره در شهر مهاباد ادامه‌دار باشد. 

وی عنوان کرد: این لوح‌های تقدیر صرفا بهانه‌ای است برای یادآوری زحمات شما تا بتوانیم با هم این نهال نورس را بارور کنیم و اجازه ندهیم بار دیگر پرتوی سینما در مهاباد و آذربایجان غربی کم فروغ شود.

در ادامه تمامی مسئولان شهری برای دریافت لوح تقدیر روی سن حاضر شدند و توسط مردم شهر مهاباد مورد تشویق قرار گرفتند.

با شروع اهدای جوایز بخش‌های رقابتی جشنواره، مجید سعیدی و جمشید فرج‌وند فردا به عنوان نمایندگان هیات انتخاب و داوری بخش عکس برای تجلیل از برگزیدگان این بخش روی سن حاضر شدند.

اولین دوره جشنواره آسمان به خط پایان رسید/ اسامی برندگان فیلم و فیلمنامه و عکس

برگزیدگان بخش عکس به شرح زیر معرفی شدند:
بخش آزاد:
نفر اول: احمد تاجی با دو عکس
نفر دوم: عاطفه قدرتی با مجموعه آثار
نفر سوم: مریم دشتی با یک عکس

تقدیرها:
شمال شکیبایی با یک عکس
محمد عبدی با یک عکس
اسحاق آقایی با یک عکس

بخش نوعی نگاه:
نفر اول: ارسطو قادرمزی با دو عکس
نفر دوم: محمد علی پور با یک عکس
نفر سوم: علی اصغر فیض الله با دو عکس 

تقدیرها:
سارا جعفری
مهدیه یوسفی
حمیدرضا حمزه پور

عکس برگزیده هیات داوران: خلیل صحراگرد
عکس ویژه زیست بوم زاگرس: پژمان رستمی

در ادامه مناف ایران پناه، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون شهر مهاباد، پیام محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در بخشی از آن بیانیه آمده بود: سینما در جهان امروز یک هنرصنعت چندوجهی و استراتژیک است که حکومت‌ها و مردم و هنرمندان توامان به آن توجه و اهتمام دارند. سینما در دنیای امروز چنان محبوبیت و نفوذی پیدا کرده است که تصور دنیا بدون آن دور از دهن است. از عمر سینما بیش از صد سال می‌گذرد و در این گذر هنرمندان زیادی برای تعالی سینما کوشیده‌اند که ماحصل این تاریخ پرفراز و نشیب، امروز درخت تناوری است که به آسمان سرکشیده و جلوه‌گری می‌کند. اکنون دیگر سینما یکی از استوانه‌های مهم هنر کشور محسوب می‌شود.
سینمای ایران زنده و بالنده در مسیر رشد و توسعه قرار دارد. جریان سینما در حال پیشروی است و با روح و انرژی مضاعفی که از نسل‌های جوانش می‌گیرد بالنده‌تر می‌شود، حتی اگر عده‌ای نخواهند آن را ببینند و انکارش کنند.
هنر عکاسی در دنیای امروز در بطن زندگی مردم تنیده شده و عضوی جدایی ناپذیر از زندگی بشر است.


جشنواره‌ای مانند آسمان می‌تواند به تربیت نسل جوان و باانگیزه و خلاق در حوزه‌های مختلف کمک کند. باورمندی به این نکته که جوانان میراث‌دار ما هستند می‌تواند روشنی‌بخش مسیرمان باشد. 
اولین دوره جشنواره آسمان در شمال غرب کشور و شهر مهاباد که هماره محل تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این عرصه گامی مهم برای رشد و تعالی این هنر ارزشمند در جغرافیای شمال غرب کشور باشد. 

پس از قرائت بیانیه رییس سازمان سینمایی، محمد گذرآبادی، خسرو سینا و جابر قاسمعلی اعضای هیات داوران بخش فیلمنامه برای اهدای جوایز روی سن حاضر شدند و جوایز این بخش را به شرح زیر اهدا کردند: 

بخش فیلمنامه: 
جایزه زیست بوم زاگرس: «غزال» نوشته سامان حسین‌پور
مقام اول: «هشتاد سالگی آقای مشیر» نوشته پیام کردستانی و علی درخشنده از سنندج
مقام دوم: «خون فرش» نوشته سیاوش ساعدپناه از سنندج
مقام سوم: «هاوار» نوشته حبیب ظهیرنیا از سنندج
جایزه فیلمنامه اقتباسی: «گل‌های گوشتی» نوشته محمد رمضانی
جایزه ویژه هیات داوران: «بادکنک» نوشته کاوه معین‌فر از تهران

معین‌فر در سخنانی از ابراهیم سعیدی برای برگزاری این رویداد تشکر کرد و گفت: ما منتظریم این جشنواره ادامه پیدا کند. 

پس از آن سلام ستوده نماینده مردم شهر مهاباد در مجلس شورای اسلامی در سخنانی اعلام کرد: طبق مقدماتی که انجام شده است سالن سینما و فرهنگسرا در مهاباد ساخته خواهد شد. 

سپس مصطفی محمودی با گروه موسیقی خود چند قطعه فولک کردی و خانقاهی برای حاضران در اختتامیه اجرا کردند. 

در ادامه احمد الستی، احمد ضابطی جهرمی و سیف‌الله صمدیان به عنوان اعضای هیات داوری بخش فیلم نخستین جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس جشنواره آسمان روی سن حاضر شدند. 

جوایز این بخش به شرح زیر بود: 

بخش فیلم/ داستانی: 
بهترین بازیگر اکبر سبیلان برای فیلم «هچل» 

تقدیرها: 
شهرزاد خان‌زاده برای فیلم «خونواده» 
شهبد سلیمانی برای فیلم «اثر انگشت» 

بهترین فیلم: (به صورت مشترک) فیلم‌های «هچل» ساخته محمد میزانیان و «خودکشی به سبک نیچه» ساخته پیام کردستانی 
بهترین کارگردانی: پیام کردستانی برای «خودکشی به سبک نیچه» 
بهترین تصویربرداری: بهروز بادروج برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» 
بهترین تدوین: سمانه سزاوار برای فیلم «دارتاش» 
بهترین صدا: تقدیر از انسیه ملکی برای فیلم «آنیتا گمشده در اخبار» 
بهترین فیلمنامه: نوید زارع برای فیلم «جشن» 
طراحی صحنه: امین جهانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» 
موسیقی: سامان رامش برای فیلم «دژکاک» 
بهترین فیلم زیست بوم زاگرس: «هفت سمفونی زاگرس» ساخته پرویز رستمی 

بخش فیلم/ تجربی: 
در این بخش هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته تندیس جشنواره ندانستند. 
از رضا دانش‌پژوه برای دو فیلم تجربی «ایلی‌ها» تجلیل شد. 

بخش فیلم/ انیمیشن: 
جایزه برای فیلم «آنیتا گمشده در اخبار» ساخته بهزاد نعلبندی

بخش فیلم/ مستند: 
نفر اول: «پنج دقیقه آخر» ساخته شهرام مسلخی
نفر دوم: «خوشه‌های خشم» ساخته ماریا ماوتی
نفر سوم: «گه رانه وه» ساخته فاطمه مرزبان

محمد میزانیان ضمن اظهار خرسندی برای برگزاری این جشنواره، ابراز امیدواری کرد که جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان برای ملت کرد ایران باقی بماند. 

شهنام صفاجو و سید مجید رحیمی نمایندگان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به همراه ابراهیم سعیدی برای اهدای جایزه ویژه این مرکز روی صحنه حاضر شدند. 

در ادامه ابراهیم سعیدی به حمایت‌های انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی پرداخت و از برگزاری دو شورای پیچینگ سینمای داستانی و مستند خبر داد که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دو جایزه و حمایت از فیلم‌های مستند تایید شده و حمایت از پنج فیلم کوتاه توسط سینمای جوان را عنوان کرد. 

فاطمه مرزبان برای فیلم «گه رانه وه» و آزاد معروفی برای فیلم پویانمایی «دژکام»، جایزه ویژه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را دریافت کردند.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان