روسیه را حذف کنید، پوتین قابل اعتماد نیست /باید مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم /واکنش کاربران خبرآنلاین به کارشکنی روس ها علیه ایران

اظهارات عبدالرضا فرجی راد، سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان، درباره حمایت روسیه از کریدور زنگزور و مذاکره مستقیم با آمریکا با واکنش‌هایی از سوی کاربران محترم خبرگزاری خبرآنلاین، همراه بود.

روسیه را حذف کنید، پوتین قابل اعتماد نیست /باید مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم /واکنش کاربران خبرآنلاین به کارشکنی روس ها علیه ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اقدام اخیر روسیه و حمایت از ایجاد کریدور زنگزور میان آذربایجان و نخجوان که از خاک ارمنستان می‌گذرد، با انتقاداتی در داخل کشور همراه شده و حتی موافقان نگاه به شرق نیز واکنش‌هایی تندی را علیه تصمیم مسکو نشان دادند. هر چند که این تنها اقدام روسیه علیه ایران نبوده است و پیش از نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک با اعراب درباره جزایر سه‌گانه، انتقادات گسترده‌ای را متوجه خود کرده بود. 

در همین راستا، عبدالرضا فرجی راد، سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان، در بخشی از گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن اشاره به دلایل حمایت مسکو از کریدور زنگزور، بیان کرد: « اقدام اخیر روسیه نیز در راستای همان حرکتی است که گاهی اوقات چشمش را بر نزدیکی و دوستی با ایران می‌بندد و به آن بی‌توجه است.»

وی گریزی به روابط دولت چهاردهم با روسیه زد و گفت: «من تصور می‌کنم علاوه بر مواردی که مطرح کردم، انتخابات ایران هم در تصمیم مسکو بی‌تاثیر نبوده است. در واقع با توجه به اینکه دولت آقای پزشکیان و خودشان بارها اعلام کردند که هدف و اولویت برداشتن تحریم‌ها بوده و لزوم برداشتن تحریم‌ها، گفت و گو با غرب است، بنابراین، روسیه با توجه به درگیری گسترده‌ای با غرب و اروپایی‌ها دارد، علاقه‌ای ندارد که رابطه ایران با اروپا بهبود پیدا کرده و با آمریکا یک توافقی داشته باشد تا تحریم‌ها رفع شده و یک گشایشی برای ایران ایجاد شود، این مسئله را به ضرر خودشان می‌دانند.»

روسیه را حذف کنید

گفت‌وگوی عبدالرضا فرجی راد، سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان، با واکنش‌هایی از سوی کاربران محترم خبرگزاری خبرآنلاین، همراه بود. در این میان، برخی از کاربران با اشاره به اقدامات روس‌ها علیه ایران، آنان را غیرقابل اعتماد توصیف کرده و خواهان حذف آنان بودند. به طور مثال، کاربری برای خبرگزاری خبرآنلاین، نوشت: «روسیه ام الخبایث است و خائن به ایران.»

کاربر دیگری هم به نام من نوشت: «روسیه و پوتین قابل اعتماد نیستند.»

فردی هم برای خبرگزاری خبرآنلاین نوشت: «روسیه بر اساس تجارب سالیان سپری شده تصور می‌کند که ایران تحت هر شرایطی انتخاب و گزینه دیگری غیر از رویکرد انحصاری به روسیه ندارد و متاسفانه مادام که این سوء استنباط وجود دارد، روس‌ها دلیل و انگیزه‌ای جدی برای رعایت کامل ملاحظات و حساسیت‌های ایران نمی‌بینند.»

فردی هم به نام منوچهر شرافت ضمن تایید اظهارات فرجی‌ راد نوشت: «بسیار جامع، کامل و واقع بینانه نظر دادند. روس‌ها از بالا به پایین به ایران نگاه می‌کنند و علنا از ایران بهره کشی می‌نمایند.»

محمد هم نوشت: «نفوذی‌های روس اجازه نمی‌دهند. در بخش‌های بالادستی حضور دارند. رسانه‌های قوی در داخل دارند و نهادهای پر قدرتی حامی. کوتاه کردن منافع روس در ایران سخت است اما باید عزمی راسخ داشت تا منافع ملی ایران عمل شود و نه منافع روس‌ها.»

این دمل چرکی باید تخلیه شود

برخی دیگر از کاربران خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن تایید اظهارات فرجی راد، خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا بودند. مانند کاربری که بدون اشاره به نام خود نوشت: «حرف حساب زده خدا وکیل 5+1 به چه درد ما خورد یا تونست کاری بکند، فقط برای منافع خودش با آمریکا همیشه بود و الان هم ما باید قید 5+1 بزنیم و با آمریکا توافق کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود. دیگه 5+1 می‌خواد بیاد بعد مرده خوری کند حتما، کلا همیشه مرده خور بود و زور دست یکی دیگه بوده و این‌ها فیگور قدرت می‌گرفتند.»

کاربری هم به نام محمد با اشاره به تحریم‌ها نوشت: «سلام هرکاری می‌کنید فقط زودتر که این طناب تحریم را از گردن مردم بندازید، مردم دیگر توانی برای زندگی ندارند. مردم دوست دارند یا همه چیز خراب شود و بمیرند یا برای همه درست شود.»

 علی هم برای خبرگزاری خبرآنلاین نوشت: «سخن درست و منطقی است. دولت محترم بهتر است مذاکره مستقیم داشته باشد. این دمل چرکی باید تخلیه شود. البته تا دیر نشده.»

فرد دیگری هم نوشت: «وقتی آمریکا مطمئن باشد که دیگه به سمت روس‌ها بر نمی‌گردیم حمایت واقعی رو برقرار می‌کند و دیگر روس‌ها نمی‌توانند به ما زور بگویند چون وقتی ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس با هماهنگی ایران مستقر شوند، دیگر روس‌ها می‌فهمند که ماه عسلشان تموم شده و ایران به جفاهای ژئوپلتیکی و سیاسی روس‌ها به این صورت پاسخ خواهد داد. آمریکا هیچ وقت متحدانش رو تنها نمی‌گذارد و واقعا ایران برای مذاکره مستقیم نیاز به قیم اروپایی ندارد و باید یکبار برای همیشه مشکلمان با آمریکا حل بشود.»

برجام مرده است و هرگز زنده نخواهد شد

با این حال، انتقادات به ارزیابی فرجی راد درباره اقدام اخیر روسیه و مذاکره با آمریکا هم کم نبود. کاربری برای خبرگزاری خبرآنلاین نوشت: «آقای فرجی راد شما غرب گراها بلای جوون نظام هستید روسیه و چین رفقای ایران‌اند.»

فرد دیگری هم نوشت: «خطر افرادی مثل این منافق از خطر آمریکا و اسرائیل بیشتر است.»

کاربر دیگری هم نوشت: «خائن‌ترین و منافق‌ترین و منحوس‌ترین و پلشت‌ترین موجودات جنبنده بر روی کره خاکی مدعیان فاسد اصلاح‌گری سوره بقره هستند که خداوند آتش پایدار وهمیشگی را برای آنها در دوزخ مهیا کرده است، هشدار اینها اصلاح‌گر نیستند بلکه فساد کارند.»

فردی نیز نوشت: «اصلاح‌طلبان دوست دارند مرتب به سمت آمریکا شیطان بزرگ بروند با روسیه حال نمی‌کنند.» همچنین یک کاربری هم نوشت: «آقای عبدالرضا فرجی راد مگر در 8 سال مذاکره با اروپا و آمریکا چه سودی بردید که الان بخواهید با مذاکره مجدد سودی حاصل حتی خود دولت شود تا چه رسد به کشور و ملت. این را بدانید که شاید آمریکا به خاطر اینکه ایران را از روسیه جدا کند مقداری عقب نشینی تاکتیکی کند اما بدانید که چاهی برایتان می‌کند که وقتی در آن افتادید هر گز بیرون نیایید دولتمردان ما باید خیلی ساده لوح باشند که در چنین چاهی بی‌افتند. برجام مرده است و هرگز زنده نخواهد شد صاحبانش را نیز به قعر چاه خواهد کشید و همه آنها را نابود خواهد کرد مگر اینکه از برجام برای همیشه دوری گزینند تا آرامش در وجودشان جای گیرد.»

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان