ماهان شبکه ایرانیان

استان تاریخی و باستانی خوزستان در دولت سیزدهم هم در ثبت آثار جهانی در جا زد ؛ موزه نیمه کاره منطقه ای خوزستان تولد ۱۵ سالگیش را گرفت

تغییر مدیر کل فعلی میراث فرهنگی و صنایع دستی گامی مهم برای تغییرات در این اداره کل و در ادامه تغییرات ساختاری برای پیشرفت خواهد بود.

استان تاریخی و باستانی خوزستان در دولت سیزدهم هم در ثبت آثار جهانی در جا زد ؛ موزه نیمه کاره منطقه ای خوزستان تولد 15 سالگیش را گرفت

نوید احمدپور – پیروخبری که  در خصوص برگشت اعتبارات عمرانی  میراث فرهنگی خوزستان که بالغ بر 430 میلیارد ریال و طی مکاتبه رسمی توسط مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان و شامل اعتبار موزه منطقه ای و زیر ساخت گردشگری استان به وزارتخانه متبوع ارسال شده است منتشر گردید ،طی خبر بدست آمده حالا باخبر شدیم که حدود 150 میلیارد ریال دیگر نیز به علت عدم برنامه ریزی در جذب اعتبارات ابلاغ  ملی سهم خوزستان به خزانه تهران برگشت داده شده است . 
همچنین چالش های پیش رو در حوزه عمرانی این اداره کل در سال 1403 به علت برداشت 380 میلیارد ریال توسط اجراییه قوه قضاییه و قراردادهای بلاتکلیف بین اداره کل و پیمانکاران طرف قرارداد بعلت تامین نشدن اعتبار باعث شروع مسائل حقوقی فراوانی خواهد شد که عواقب آن برای آینده میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان پیامدهای ناگواری بوجود خواهد آورد . در روزهای آتی به بررسی دقیق وکارشناسی بر نحوه عملکرد مدیرکل میراث‌فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی استان خوزستان در حوزه های عمرانی خواهیم پرداخت .

عدم توانایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در جذب اعتبارات عمرانی/ اعتباراتی که برگشت می خورند تا خوزستان رنگ توسعه به خود نبیند


در حالی که پروژه موزه منطقه ای خوزستان که مهم ترین دغدغه دوست داران میراث فرهنگی خوزستان به خصوص اهالی محترم کلان شهر اهواز طی چند سال اخیر است ،  دو سالی است بخاطر عدم تامین اعتبار تعطیل شده و میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و راه اندازی آن به علت تورم سیر صعودی فراوانی داشته است.
این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خوزستان در اقدامی عجیب وقابل تأمل 270 میلیارد ریال از اعتبار ملی این پروژه را به وزارت خانه متبوع عودت داده است در حالی که میشد بخش اعظمی از این پروژه را با همین اعتبار تکمیل نمود.
قرار بود در صورت تکمیل این پروژه ، آثار تاریخی از 5 استان مجاور  خوزستان در این موزه منطقه ای که در پارک جزیره اهواز واقع است نگهداری شوند اما حالا خود ساختمان موزه آهسته آهسته در حال تبدیل شدن به یک اثر تاریخی است.
کودکی که در زمان آغاز این پروژه به دنیا امد حالا بیش از 15 سال دارد و در حال تصمیم گیری برای آینده خود است اما این پروژه علی رغم تخصیص اعتبارات متعدد همچنان در دوران ابتدایی خود به سر می برد.
حادثه اخیر در محوطه باستانی مگرنات و نیز درتنگ بتا شهرستان اندیکا که شخصا پیگیر آن بوده ام نیز خود سندی دیگر بر عملکرد ضعیف این اداره کل در حفظ آثار تاریخی در استان خوزستان است. بنا بر گزارشات محلی مبنی بر جولان دادن افرادی در تنگ بتای شهرستان اندیکا که جستجوگر گنج بوده اند هیچگونه ترتیب اثری برای دستگیری انها تا بعد از انفجار داده نشد.  آیا صرفا به نگاشتن یک گزارش برای رفع تکلیف بسنده شده است ؟
هرچند چند روز بعد بنا بر گزارش اداره کل میراث فرهنگی دستگیر شدند اما دیوار نگاشته تاریخی تنگ بتا با قدمت چند هزار ساله مورد تعرض  این قاچاقچیان آثار تاریخی قرار گرفت.
آری ، سالم ماند اما مقدمات تخریب تدریجی اش در اثر همین انفجارها فراهم شد.
ابهامات بسیاری در عملکرد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:
توسعه بازارچه های صنایع دستی در استان خوزستان در دوران مدیر کل فعلی به چه میزان بوده است ؟

هنرمندان صنایع دستی در استان خوزستان  تا کی قرار هست شرایطشان را با سایر استان ها مقایسه کنند و حسرت بخورند؟ 
چطور محصولات صنایع دستی تولید کنند وقتی برنامه ای برای فروش تولیدات آنهاوجود ندارد ؟ 
چقدر صادرات صنایع دستی استان خوزستان به خارج از استان و کشور افزایش یافت؟
در مورد ظرفیت های فصلی مانند شرایط برفی در دهدز و اندیکا و سایر نقاط مشابه چه اقداماتی صورت گرفته است ؟
در زمینه توریسم درمانی چه تلاشهایی برای ساماندهی ، توسعه و قطب شدن استان خوزستان به واسطه بنادر ، فرودگاه بین المللی ، قومیت عرب ساکن در استان خوزستان و ارتباطات خانوادگی و دوستی و طایفه ای با کشورهای عرب همسایه و نزدیکی این استان به کشورهای حوزه خلیج انجام شد؟
جشنواره و کارهای فرهنگی توسط این اداره کل انجام شد اما آیا صرفا انجام ان و هزینه کردن مد نظر بود یا تاثیرگذاری بر شهروندان نیز مدنظر قرار گرفته است؟ و اگر قرار گرفته با چه شاخص هایی این اداره توانسته است میزان و مقدار تاثیر گذاری برنامه های آموزشی و فرهنگی خود و میزان موفق بودن آنها را اندازه گیری نماید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان