شیوه خواندن و ساختن فایل های PDF

چنانکه بخواهید اسناد خود را روی شبکه ها انتشار بدهید و یا بخواهید نسخه ای دیجیتالی از آنها داشته باشید بهترین راه احتمالا استفاده از فرمت PDF است .

ریزپردازنده، شماره 59

چنانکه بخواهید اسناد خود را روی شبکه ها انتشار بدهید و یا بخواهید نسخه ای دیجیتالی از آنها داشته باشید بهترین راه احتمالا استفاده از فرمت PDF است .

برنامه Adobe Acrobat یکی از ابزارهای بسیار متداول تبدیل چنین اسنادی است .

این برنامه به کاربران امکان می دهد که اسناد را در یک محیط خاص (کامپیوتر یا سیستم عاملی خاص) بسازند و آنها را به فایل PDF تبدیل کنند و سپس در محیطی دیگر، آنها را به نمایش در آورند یا چاپ کنند (یعنی فایل شما روی کامپیوترها و سیستم عاملهای مختلف بتواند به کار گرفته شود).

روزنامه های الکترونیکی، نسخه های خود را بر روی شبکه ها با استفاده از فرمت PDF انتشار می دهندو شکل نسخه الکترونیکی دقیقا مانند نسخه کاغذی است.

PDF و شرکت سازنده آن (Adobe) هر دو در سال 1992 متولد شدند. شرکت Adobe می خواست که فایلهای PDF برای انتشارات وب (WEB) و آرشیو سازی به کار رود. طبق گفته Adobe هم اکنون بیش از 250 هزار پایگاه وب از PDF بهره می گیرند تا اطلاعات را به خوانندگان خود تحویل بدهند و بیش از 20 میلیون نفر برنامه رایگان Acrobat Reader را از پایگاه وب این شرکت دریافت کرده اند.

اسناد PDF دارای فرمتی با گرایش صفحه ای هستند و معمولا از یک یا چند صفحه تشکیل می شوند که حاوی ترکیبی از گرافیک متن یا فراپیوند هستند(فراپیوندها بخشهایی مشخص شده در هر صفحه هستند که با تقه زدن یا Click روی آنها می توان فایلهای مرتبط با آنها را تماشا کرد).

کاربران می توانند اسناد PDF را از طریق وب یا اینترانت (intranet) های داخلی شرکتها به وسیله برنامه Reader Acrobat تماشا یا چاپ کنند. این برنامه ابزار هدایت کننده مختلفی دارد تا بتوانید صفحات را تماشا کنید یا تکالیفی چون چاپ و بزرگنمایی را انجام دهید.

با PDF ، دیگر لازم نیست که برنامه سازنده فونتها در کامپیوتر حاضر باشد تا بتوانید اسناد را تماشا کنید. در مقابل، برنامه رایگان ,Acrobat Reader هرگاه که یک سند PDF را انتخاب کنید باز می شود.

ساخت یک فایل PDF

با استفاده از 0.3 Acrobat به سادگی می توانید در هر برنامه ای فایل PDF بسازید. این برنامه همه ابزارهای لازم برای تبدیل اسناد یا فایلهای الکترونیکی به PDF را فراهم می کند و آنها را به روی خط (online) می برد یا در آرشیو می گذارد.

وقتی آکروبات را نصب کنید، به طور خودکار در اکثر برنامه های کاربردی موجود در کامپیوترتان امکان ذخیره اسناد در فرمت PDF را فراهم می کند. به عنوان مثال، برای ساخت یک سند PDF در برنامه Word میکروسافت، سند مورد نظر خود را باز و بعد گزینه Create Adobe PDF را از منوی File انتخاب کنید. در عرض چند ثانیه، سند شما به یک فایل PDF تبدیل می شود.

با اسکنر خود می توانید اسناد را مستقیما به فرمت PDF تبدیل کنید. برای این کار برنامه آکروبات 0/3 را باز کنید،از منوی حدخب گزینه Import ، و سپس گزینه Capture Pages را انتخاب کنید. صفحه یا صفحات مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی OK تقه بزنید.

وقتی یک فایل ایجاد می کنید می توانید آن را از طریق اینترانت، به صورت یک الحاقی پست الکترونیک، یا روی وب انتشار دهید. هنگام انتشار فایلهای PDF خود می توانید برنامه Reader آکروبات را هم ارائه دهید.

علت استقبال فوق العاده از فرمت PDF واضح است. با آکروبات 0.3 و Reader آکروبات هر کسی می تواند برای وب، پست الکترونیک، و سی دی رام سند بسازد بی آنکه متخصص انتشارات وب باشد. اگر می خواهید اسناد خود را به اسناد الکترونیکی تبدیل کنید، PDF یکی از بهترین راه حلهاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر