سوزوکی ویتارا جدید ایران خودرو چه تفاوت‌هایی کرده است؟

نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا از سال ۲۰۰۵ در بازار جهانی حضور دارد و در بازار ایران نیز توسط شرکت ایران خودرو عرضه می‌شود

نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا از سال 2005 در بازار جهانی حضور دارد و در بازار ایران نیز توسط شرکت ایران خودرو عرضه می‌شود. این خودرو در روزهای ابتدایی عرضه در بازار کشورمان به مدد مشخصات فنی خوب و البته ظاهر زیبا و جذابی که دارد توانست موقعیت مناسبی را در بازار برای خود دست و پا کند. در مورد طراحی ظاهری ویتارا باید اشاره کرد با وجود اینکه طرح ساده‌ای دارد و بر خلاف رقبای دیگرش به هیچ وجه زرق و برق زیادی در آن دیده نمی‌شود اما ایرادی نیز نمی‌توان از آن گرفت و طرحی کاملاً پخته و زیبایی دارد. شرایط برای این کراس‌اوور کوچک اما با آمدن رقبایی چون کیا اسپرتیج و هیوندای توسان سخت‌تر شد طوری که رقبای کره‌ای به راحتی توانستند بخش بزرگ‌تری از بازار را به خود اختصاص دهند.

سوزوکی ویتارا جدید

سوزوکی ویتارا جدید

ویتارا در بخش فنی خود گرچه خودروی تند و تیزی نیست اما مجموعه موتور و گیربکس هماهنگی خوبی دارد و به خصوص وجود جعبه دنده کمکی در این خودرو یک برگ برنده در شرایط آفرودی برای ویتارا به شمار می‌رود که تمامی رقبایش از آن بی‌بهره هستند. موتور ضعیف 2 لیتری ویتارا اما موجبات گله بسیاری از دارندگان این خودرو را فراهم کرده بود و به همین دلیل ایران خودرو چند سال پیش اقدام به عرضه مدل 2.4 لیتری این خودرو و جایگزین کردن آن کرد. اگرچه این تغییر بسیار دیر صورت گرفت و مدت کافی برای عرضه شاسی‌بلندهای جدید کره‌ای با موتور 2.4 لیتری قوی‌تر در بازار وجود داشت و شاید اگر ایران خودرو کمی زودتر این تغییر را صورت می‌داد، می‌توانست خیلی بهتر فروش خوب خود را نگه دارد. موتور 2.4 لیتری جدید حالا 169 اسب بخار قدرت و 228 نیوتون متر گشتاور دارد و می‌تواند به خوبی با رقبای دیگر خود رقابت کند. مدل 2.4 لیتری همچنین در هر چهار چرخ خود به ترمزهای دیسکی مجهز است و این در حالی است که مدل 2 لیتری دارای ترمزهای عقب کاسه‌ای بود.

نمای عقب تغییری نداشته

نمای عقب تغییری نداشته

عرضه ویتارای 2.4 لیتری تا حدودی توانست بازار از دست رفته این خودرو را بازگرداند به خصوص اینکه ویتارا از نظر استهلاک و کیفیت بخش فنی نیز خودرویی بسیار قابل اعتماد و با کیفیت است و کسانی هم که کراس‌اووری با توانایی‌های خارج از جاده‌ای بالایی را بخواهند همچنان سوزوکی ویتارا را یکی از بهترین گزینه‌های خود می‌دانند.
با این وجود ویتارا همچنان یک ایراد اساسی دارد و آن کمبود امکانات رفاهی در این خودرو است. برای جبران این نقیصه نیز ایران خودرو از امسال تصمیم گرفت تا مدل فیس‌لیفت شده این خودرو (نه نسل جدید آن) را روانه بازار کند.
مدل فیس لیفت شده سوزوکی ویتارا از نظر فنی تفاوتی با مدل 2.4 لیتری ندارد و از همان مجموعه موتور و گیربکس در آن استفاده شده است. در نمای ظاهری باید به سپرهای جدید، آینه‌های جانبی جدید، جلوپنجره و رینگ‌های جدید این خودرو اشاره کرد، ضمن اینکه یکی از بزرگترین ایرادهای سوزوکی ویتارا یعنی نبود سانروف نیز در این مدل بر طرف شده است.

صفحه نمایش برای سرنشینان عقب

صفحه نمایش برای سرنشینان عقب

امکانات ایمنی سوزوکی ویتارا شامل 6 عدد کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای پیش‌کشنده می‌شوند. در بخش رفاهی نیز این خودرو مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است و حالا شاهد لیست امکاناتی هستیم که مواردی چون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، مانیتور 7 اینچی به همراه نویگشن، 2 عدد نمایشگر برای سرنشینان عقبی، دوربین دید عقب، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور دنده عقب، جک درب موتور، تودوزی چرمی، غربیلک فرمان چرمی و زیر آرنجی قابل تنظیم برای سرنشینان جلو را می‌توان در آن مشاهده کرد.
در خصوص سوزوکی ویتارا باید گفت که گرچه از نظر لیست اماکانات رفاهی همچنان پشت سر رقبای کره‌ای خود قرار دارد اما کم و کسری نیز در آن مشاهده نمی‌شود و کسانی که به دنبال یک کراس‌اوور توانمند و با کیفیت ژاپنی هستند می‌توانند با خیال راحت به سراغ این خودرو بروند.

پلاستیک خشک و بی کیفیت داخل کابین

پلاستیک خشک و بی کیفیت داخل کابین

در انتها نیز مروری بر موارد مثبت و منفی این خودرو خواهیم داشت که مواد مثبت آن شامل فضای داخلی جادار، توانایی‌های خارج جاده‌ای خوب و قدرت موتور کافی هستند. از موارد منفی گرند ویتارا نیز می‌توان به استفاده از پلاستیک خشک در داخل کابین که فاصله زیادی با رقبای کره‌ای دارد، دید کم عقب و نبود امکاناتی در سطح کره‌ای‌ها اشاره کرد. قیمت سوزوکی ویتارا فیس لیفت در بازار آزاد حدود 140 میلیون تومان است.
انتقاد بزرگ‌تری نیز بر عملکرد ایران خودرو وجود دارد که با وجود عرضه نسل جدید سوزوکی ویتارا در بازارهای جهانی، کماکان تولید نسل قبلی آن در بازار ایران ادامه دارد و انتظار می‌رود در این رده قیمتی و با توجه به رقابت سخت با حریفان وارداتی، نسل جدید آن همزمان با بازارهای جهانی وارد ایران شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر