رییس کمسیون فرهنگی دبیرخانه کلانشهرهای کشور:

فرهنگ حماسه با برخی کج‌فهمی‌ها به بی‌هویتی تبدیل شده است

رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور، نداشتن الگو برای جوانان را یکی از دلایل به وجود آمدن بی‌هویتی خواند و علت این مشکل را کم کاری فرهنگی دانست.

فرهنگ حماسه با برخی کج‌فهمی‌ها به بی‌هویتی تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کنگره فرهنگ حماسه، عادل مزاری با بیان اینکه بحران هویت یکی از معضلات کنونی کشور است و بسیاری از جوانان را با خود درگیر کرده، گفت: عدم الگوسازی برای جوانان یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در پی آن بحران هویت شکل می‌گیرد. در حالی که ما الگوهایی چون حسین  فهمیده داریم که به زعم امام، رهبر همه مردم بود، ولی در این خصوص به آن کمتر پرداخته نشده است. این در حالی است که آموزش و پرورش در این زمینه کم کاری کرده، چنانکه اکنون به حسین فهمیده به شکل موردی توجه شده و همه چیز را در قالب شعارهای توخالی به وجود آورده است.

مزاری نیاز جامعه امروز کشور را توسعه فرهنگی دانست و اذعان کرد: تا زمانی که ما توسعه فرهنگی نداشته باشیم در هیچ حوزه دیگری نمی‌توانیم پیشرفت داشته باشیم. متاسفانه عدم معرفی صحیح اسطورهایی که در دفاع مقدس بودند سبب شده تا با بحران‌های متعددی مواجه باشیم. سوال ما این که آیا مردم استان‌های مختلف اسطورهای استان خود را می‌شناسند یا همه چیز فراموش شده است؟ عدم شناخت اسطورها به بی‌توجهی مسئولان فرهنگی کشور بازمی‌گردد که نتوانسته‌اند در این راستا اقدامی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات هویتی را در فرار مغزها می‌توان دید، تصریح کرد: متاسفانه تنگ‌نظری در بین برخی از مذهبی‌ها و تعدادی از ائمه جمعه خود دلیلی دیگر بر دیده نشدن اسطورها و بحران هویت است که با افرادی با کج فهمی مشکلات بیشتری به وجود آورده‌اند. برخی فکر می‌کنند الگوهای ما باید فقط مذهبی باشند، این‌ها همان کسانی هستند که فهم کاملی دراین زمینه ندارند. همان طور که ما الگوهای مذهبی داریم باید الگوهای ملی هم داشته باشیم. این افراد یا نافهم و ناآگاه هستند و یا خائن و نمیتوان به آن‌ها لقب فرهنگی داد.

این مسئول فرهنگی کشور در ادامه افزود: همان طور که ما حضرت علی‌اکبر(ع) را به عنوان الگوی مذهبی معرفی می‌کنیم، می‌توانیم حسین فهمیده را هم به‌عنوان الگوی ملی به جوانان معرفی کنیم. در اسطوره‌های ایرانی، رستم و آریو برزن را داریم که جوانان باید آن‌ها را بشناسند. وقتی میبینیم داستان افرادی چون دهقان فداکار از کتاب‌های درسی حذف می‌شود مسلماً نمی‌توانیم به آینده فرهنگ حماسه امیدوار باشیم؛ چراکه این داستان برای بچه‌های دهه 50 و 60 شمسی به عنوان نوستالژی است.

مزاری با تاکید بر اینکه عزاداری افراطی موجب افسردگی مردم می‌شود، گفت: جامعه افسرده به سمت ناهنجاری‌ها می‌رود که طبق آمارهای ارائه شده، کشور ما یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در حوزه مصرف مواد مخدر و الکل است. اینکه در مناره‌ها اذان پخش می‌کنند این‌ها تنها رنگ و لعاب است. شکل‌گیری این دست از مشکلات به خاطر کج اندیشی‌های برخی از نافهمان در حوزه فرهنگ است. ما از آتش‌نشانانی که در حادثه پلاسکو جانشان را از دست دادند باید به عنوان اسطورها بهره ببریم نه اینکه تنها برای از دست دادنشان عزا بگیریم. ما دراین حوزه‌ها بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و جای کار بسیار دارد.

 رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور با اشاره بر اینکه شهرداریها در کل کشور کارهای فرهنگی بسیاری می‌کند ادامه داد: بودجه‌ و برنامه‌ای که شهرداری‌ها در حزوه فرهنگی هزینه می‌کنند، هیچ سازمان توان رقابت با آن‌ها را ندارد. حتی وزارت فرهنگ و ارشاد هم به اندازه شهرداری‌ها امکانات در مراکز استان‌ها ندارد. در همین شهر تهران بیش از یک هزار مرکز فرهنگی وجود دارد. این در حالی است که شهرداری‌ها علاوه بر فرهنگ‌سراها دارای زمین‌های چمن مصنوعی، ورزشگاه، خانه سلامت، مرکز اسباب بازی، مرکز ترک اعتیاد، سرای محله و... است.

عادل مزاری استفاده از امکانات شهرداری‌ها را گامی موثر در جهت رسیدن به جامعه‌ای با صلابت خواند و توضیح داد: اگر از این امکانات به نحو صحیح استفاده شود بیشتر مشکلات جامعه حل می‌شود و شهرداری‌ها هم به رسالت خود میرسند. در همین حادثه پلاسکو، شهرداری فقط از خود دفاع می‌کند که مشکل به وجود آمده ارتباطی به ما نداشت، اما در راستای الگوسازی تلاشی ندارد؛ در حالی که شهرداری می‌تواند با امضا تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش گام‌های بسیاری در این راستا بردارد.

مزاری با انتقاد از وزارت ارشاد که همانند سایر دستگاه‌ها در حوزه حماسه کوتاهی کرده گفت: آن چیزی که مردم از وزارت فرهنگ و ارشاد متوجه می‌شوند این است که این وزارتخانه نظارتی روی حوزه موسیقی و سینما دارد در حالی که رسالت‌های اصلی فرهنگ‌سازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این وزارتخانه باید به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برنامه فرهنگی بدهد.

وی در پایان افزود: وقتی وزارت کشور برنامه داشته باشد و این برنامه را عملی سازد آن وقت است که جوان ما احساس هویت خواهد کرد. شما ببینیند در کجای ایران مجسمه کاوه آهنگر و آرش کمانگیر وجود دارد؟ یا سردار سلیمانی چگونه در بین جوانان به عنوان اسطوره جا افتاد. می‌بینیم حتی آن‌هایی که با حکومت زاویه دارند سردار سلیمانی را دوست دارند. این نشان دهنده خلا دیده نشدن اسطورهای ماست که باید از اسطوره‌های حماسی خود استفاده کنیم؛ چراکه این کار به نفع تمامیت ارضی کشورمان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر