۴ دلیل برای اجتناب از انداختن پاها روی یکدیگر

۱. این روش نشستن، باعث ایجاد درد در کمر و گردن می‌شود

4 دلیل برای اجتناب از انداختن پاها روی یکدیگر
مطمئناً شما هم هر چند وقت یکبار به هنگام خوردن غذا سر میز، نشستن پشت میز کار یا تماشای تلویزیون یک پا را روی پای دیگر می‌اندازید. شاید هم اصلاً به این موضوع توجه نکنید و ناخودآگاه به هنگام نشستن، یک پا را روی پای دیگر بیندازید.
با این حال، جالب است بدانید متخصصین می‌گویند باید در این عادت خود تجدیدنظر کنید؛ زیرا انداختن یک پا روی پای دیگر می‌تواند تأثیر منفی روی سلامتی بگذارد. در ادامه به تأثیرات منفی این روش نشستن اشاره خواهیم کرد.

1. این روش نشستن، باعث ایجاد درد در کمر و گردن می‌شود.
در یک دنیای ایده‌آل شما باید پاها را کنار یکدیگر و به صورت صاف و مستقیم قرار دهید. متأسفانه، این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد. بیشتر افراد، وزن خود را روی یک سمت بدن می‌اندازند یا به عبارت دیگر، یک پا را روی پای دیگر می‌اندازند.
طبق گفته Vivian Eisenstadt که متخصص استخوان‌پزشکی است، انداختن یک پا روی پای دیگر در واقع درخواست درد در ناحیه کمر و گردن است. این روش نشستن، باعث می‌شود که مفصل ران در حالت پیچشی قرار بگیرد. این امر منجر به گردش یکی از استخوان‌های لگنی می‌شود. از آنجا که لگن، پایه پشتیبانی از ستون فقرات است، زمانی که لگن بچرخد و بی‌ثبات باشد، باعث ایجاد فشار اضافی در گردن و قسمت میانی و پایین کمر می‌شود. هر قدر مدت بیشتری در این حالت بنشینید، فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می‌شود. این امر نیز احتمال ایجاد مشکل در ستون فقرات را افزایش می‌دهد.
از آنجا که روزها و هفته‌های زیادی در این حالت می‌نشینید، دچار درد در ناحیه کمر و گردن و بیرون‌زدگی دیسک می‌شوید.
اگرچه دور از واقعیت است که هر بار به صورت عادی و سالم بنشینید، اما بهتر است سعی کنید، به هنگام نشستن، زانو و ساق پا با بخش لگن شما زاویه 90 درجه بسازند.

2. احتمالاً این حالت نشستن با تلانژکتازی ارتباط دارد.
هیچ‌کس دوست ندارد تا رگ‌هایش به حالت تلانژکتازی یا همان عروق تارعنکبوتی درآیند. حدود 55 درصد زنان و 45 درصد مردان در آمریکا دچار این مشکل هستند.
برخی افراد معتقدند این مشکل با انداختن یک پا روی پای دیگر ارتباط دارد و برخی دیگر می‌گویند این مشکل در اثر ژنتیک، بارداری، قرار گرفتن در معرض آفتاب و ایستادن یا نشستن به مدت طولانی به وجود می‌آید. برخی نیز معتقدند ارتباط غیرمستقیمی بین انداختن یک پا روی پای دیگر و ایجاد تلانژکتازی وجود دارد.
انداختن یک پا روی پای دیگر باعث افزایش فشار روی رگ‌هایی می‌شود که مسئول بازگرداندن خون به قلب هستند. فشار روی یک پا به همراه یک سری عوامل دیگر، مانع جریان خون می‌شود. این امر به رگ‌های پا آسیب می‌رساند یا آن‌ها را ضعیف می‌کند. اگر رگ‌ها آسیب ببینند یا ضعیف شوند، خون از آن‌ها به بیرون نشت می‌کند و در آن قسمت جمع می‌شود. این امر تلانژکتازی را به وجود می‌آورد یا وضعیت تارعنکبوتی موجود را تشدید می‌کند.

3. این حالت نشستن، باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود.
این موضوع کمی تعجب‌آور است؛ اما واقعیت دارد. انداختن یک پا روی زانوی پای دیگر باعث می‌شود که فشارخون به صورت موقت بالا برود.
علت این امر را می‌توان این‌گونه توضیح دارد: خون موجود در پاها باید برخلاف جاذبه زمین به قلب بازگردانده شود. انجام این کار برای بدن دشوار است؛ اما زمانی که یک پا را روی پای دیگر می‌اندازید، مقاومت نسبت به جریان خون بیشتر می‌شود. در نتیجه بدن باید فشارخون را افزایش دهد تا خون را به قلب بازگرداند.
معمولاً زمانی که فشارخون بالا می‌رود، علائمی مشاهده نمی‌کنید؛ اما در صورت تکرار این حالت، مدت‌زمان بازگشت خون به قلب افزایش می‌یابد و باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی می‌شود. در نتیجه اگر قصد دارید مدت زیادی بنشینید، پا روی پا نیندازید.

4. این نوع نشستن باعث ایجاد مشکلاتی در اعصاب پاها می‌شود.
انداختن یک پا روی پای دیگر نه تنها باعث اختلال در جریان خون می‌شود، بلکه رگ‌ها و اعصاب پاها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
انداختن یک پا روی پای دیگر باعث ایجاد فشار به عصب پشت زانو می‌شود. این عصب مهم‌ترین عصب پا محسوب می‌شود که از پایین زانو رد می‌شود و در کل پا کشیده شده است. این فشار باعث ایجاد بی‌حسی و از کار افتادن موقت برخی از ماهیچه‌های پا می‌شود. در نتیجه نمی‌توانید ساق پای خود را تکان دهید.
اگرچه این احساس موقتی است؛ اما اگر همواره به هنگام نشستن یک پا را روی پای دیگر بیندازید، باعث می‌شود که پاهایتان به دلیل آسیب به عصب، برای همیشه بی‌حس بمانند.
اگر به هنگامی که می‌نشینید و یک پا روی پای دیگر می‌اندازید، هر 2 الی 4 دقیقه حالت نشستن را به حالت عادی تغییر دهید، آسیب کمتری به عصب‌های پا می‌رسد. با این حال، بهتر است این عادت را کلاً ترک کنید. بهترین کار این است که همواره به صورت عادی و با زاویه 90 درجه بنشینید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر