عوامل خطر تغذیه‌ ای ایرانی‌ ها

غذا خوردن هم مانند تمام چیزهای دیگر آداب  خاص خود را دارد و غذا خوردن و مصرف غذاهای سالم به جز سیر کردن ما باعث بهتر شدن سیستم دفاعی بدن و تغییر خلق و خو در انسان‌ها می‌شوند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با پاره‌ای از عادات اشتباه غذا خوردن آشنا شوید.

غذا خوردن هم مانند تمام چیزهای دیگر آداب  خاص خود را دارد و غذا خوردن و مصرف غذاهای سالم به جز سیر کردن ما باعث بهتر شدن سیستم دفاعی بدن و تغییر خلق و خو در انسان‌ها می‌شوند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با پاره‌ای از عادات اشتباه غذا خوردن آشنا شوید.

این در حالی است که ما ایرانی‌ها بر این عقیده هستیم که هنگامی که پای سفره غذا می‌نشینیم باید تا نقطه انفجار غذا بخوریم و حتی بعضی‌ها به خاطر ناراحت نشدن صاحب خانه و به دلیل رودربایستی بیش از اندازه غذا می‌خورند و سلامت خود را به خطر می‌اندازند. دسته دیگر بر این عقیده هستند که نباید غذا را تنها برای سیر شدن خورد بلکه باید برای خالی کردن ظرف غذا، آن را میل کرد. به هر حال، خانواده‌ها باید آداب غذا خوردن را به فرزندان خود از همان کودکی آموزش بدهند زیرا بیشتر بیماری‌ها بر اثر پرخوری و خوردن غذاهای ناسالم و مهم‌تر از همه آداب بد و اشتباه غذا خوردن به وجود می‌آیند.

نخوردن صبحانه

عوامل خطر تغذیه‌ای ایرانی‌ها
Credit: chasingtheunexpected

بیشتر مردم ایران صبحانه را جدی نمی‌گیرند که این اشتباهی بزرگ است. جدی گرفتن صبحانه باعث افزایش انرژی و باعث بهتر شدن ذهن و بالا رفتن قدرت درک مطالب در انسان می‌شود. علاوه بر این، خوردن صبحانه باعث می‌شود که انسان در طول روز بتواند اشتهای خوبی داشته باشد. اشتباه نکنید! همیشه اشتهای زیاد باعث نمی‌شود که ما چاق شویم بلکه این نشانه آن است که سوخت و ساز بدن ما بهتر انجام می‌گیرد و هرگز دچار چاقی و سوء تغذیه نمی‌شویم.

خوردن صبحانه باعث می‌شود که در طول روز کالری کمتری دریافت کنیم. طبق تحقیقی دانشگاهی، مصرف مقدار مشخصی کالری در وعده صبحانه باعث می‌شود که در طول روز کمتر سراغ غذاهای پر کالری برویم. البته خوردن صبحانه همان طور که گفتیم باعث می‌شود که ذهن ما در انتخاب غذاهای سالم بهتر به ما یاری برساند.

ورزشکاران باید بدانند که خوردن صبحانه برای آنان بسیار الزامی است زیرا خوردن صبحانه باعث تقویت قوای جسمی و حتی روحی آنها نیز می‌شود. اگر می‌خواهید بعد از بیدار شدن از خواب به سرعت خواب آلودگی از سر شما بپرد حتماً صبحانه را جدی بگیرید. هنگام خواب بدن مقدار زیادی قند و نشاسته از دست می‌دهد و به همین دلیل زمان بیدار شدن از خواب انسان بسیار کلافه و بی‌حوصله است. غذای اصلی مغز به جز فسفر، قند و نشاسته است که با خوردن غذاهای مقوی می‌توان انرژی از دست رفته مغز را بازگرداند.

صبحانه را کامل بخورید زیرا این وعده نه تنها در طول روز انرژی لازم را به ما می‌دهد بلکه ممکن است تا چند روز خاطره خوردن صبحانه در ذهن ما بماند و باعث می‌شود همیشه این وعده غذایی را جدی بگیریم. در وعده صبحانه از مواد غذایی مانند شیر و سایر مـواد لـبنی، عسل، سبزیجات، تخم مرغ و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید. سحرخیز باش تا کام‌روا باشی! البته در کنار سحرخیز بودن کام خود را با خوردن صبحانه شیرین کنید.

غذا خورن پیش از خواب

عوامل خطر تغذیه‌ای ایرانی‌ها
Credit: quora

اگر شب‌ها در هنگام خواب کابوس می‌بینید و یا دچار بی‌خوابی می‌شوید ساعت خوردن وعده شام خود را تغییر دهید. یکی از عادات اشتباه مردم ایران این است که به محض خوردن شام  به سمت اتاق خواب روانه می‌شوند. یا دیرتر بخوابید و یا این که زودتر شام بخورید. وعده شام با هیچ کس سر شوخی ندارد. اگر با معده پر به خواب بروید باید به قول معروف تا خروس‌خوان بیدار بمانید و یا اینکه اگر بخواب رفتید دچار کابوس می‌شوید. بدخوابی دو علت دارد؛ بیماری و پرخوری که البته گزینه دومی در ایران بیشتر اتفاق می‌افتد.

بیشتر ایرانی‌ها ساعت معینی برای خوردن غذا ندارند و گمان می‌کنند که به محض احساس گرسنگی باید غذا بخورند و برای این دسته از افراد مهم نیست که غذا چه باشد و تنها به سیر شدن خود اهمیت می‌دهند و به فکر معده بیچاره خود نیستند. باید یک نکته مهم را دانست که بدن انسان دارای ساعت بیولوژیکی است و در هنگام شب معده نمی‌تواند کارایی را که در روز دارد داشته باشد. شب وقت استراحت تمام اعضای بدن است اما متاسفانه معده ایرانی‌ها پرکارترین عضو بدن‌شان در زمان شب است. هنگامی که ما در شب و به خصوص نیمه شب‌ها غذا می‌خوریم ساعت بیولوژیکی بدن دیگر به معده اجازه هضم غذا را نمی‌دهد و در این وقت غذای هضم نشده باید ساعت‌ها در معده بماند و غذا بر اثر گرمای بدن دچار فساد می‌شود و پیدا است که غذای فاسد شده در بدن تاثیرات مخربی خواهد داشت.

سعی کنید حداقل چهار ساعت قبل از خواب غذا بخورید و چنانچه پیش از خواب احساس گرسنگی کردید مقداری میوه‌جات تازه مصرف کنید. میوه به دلیل حجم کم به راحتی هضم می‌شود و جلوی اشتها را می‌گیرد. یکی از خطرناک‌ترین چاشنی‌های غذایی نمک است نمک از دیر باز جزو چاشنی‌های اصلی در غذاهای ما ایرانی‌ها بوده است. حتماً تا به حال بارها ضرب‌المثل نان و نمک را شنیده‌اید. در فرهنگ ما ایرانی‌ها نان و نمک جایگاه بالایی دارد حال آنکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و بیماری پوکی استخوان به میزان مصرف نمک در غذاها بستگی دارد. بالا بودن مصرف نمک به جز به خطر انداختن سلامت انسان‌ها سود دیگری برای بدن ما ندارند. شاید تصور غذاهای بی‌نمک برای ما ایرانی‌ها غیر قابل درک باشد زیرا تصور می‌کنیم که نمی‌توان غذاها را بدون استفاده از نمک پخت و باید حتماً غذاها مزه نمک به خود بگیرند. درست است اما باید یک موضوع مهم را دانست و آن اینکه باید به میزان لازم نمک مصرف کرد تا دچار انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دیگر نشویم.

دکتر هدایت حسینی، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، می‌گوید: «هر انسان بالغ باید در طول روز 10 گرم نمک مصرف کند چون بدن انسان نمک خود را از نان‌ها و غذاها دریافت می‌کند و دیگر نیاز به ریختن نمک در غذا البته در هنگام خوردن غذا نیست. بدن انسان 54 درصد نمک مورد نیاز خود را از مصرف غذاهای روزانه دریافت می‌کند و افزودن نمک به غذاها جایز نیست.»

با به اندازه مصرف کردن نمک کمک شایانی به خود می‌کنیم چون نمک به راحتی سلامت روح و جسم انسان را به خطر می‌اندازد.

مورد دیگر نشاسته است. نشاسته بیشتر در گیاهان وجود دارد و بیشترین نشاسته در سیب زمینی یافت می‌شود. هنگامی که سیب زمینی را به صورت سرخ کرده میل می‌کنیم سیب زمینی با روغن مخصوص غذاهای سرخ کردنی ترکیب می‌شود و ساختار نشاسته سیب زمینی را تغییر می‌دهد و زمانی که ما سیب زمینی را به صورت سرخ کرده میل می‌کنیم در واقع یک توده کالری خطرناک را وارد بدن خود کرده‌ایم که به سرعت این کالری وارد خون می‌شود و باعث گرفتگی عروق می‌شود. بهترین راه مصرف سیب زمینی این است که یا به صورت کبابی آن را میل کنیم و یا اینکه به صورت آب‌پز مصرف کنیم. در غیر این صورت باید منتظر عوارض خطرناک این ماده غذایی باشیم. خانواده‌ها باید به کودکان خود بیاموزند که خوشمزه بودن یک غذا دلیلی بر سالم بودن آن غذا نیست. 

بعد از نمک، نشاسته جزو پر طرفدارترین ماده‌های غذایی در ایران است. این ماده غذایی به راحتی می‌تواند انرژی لازم را به انسان بدهد. البته نشاسته به همان اندازه که باعث تقویت قوای جسمی می‌شود اگر درست و به اندازه مصرف نشود باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. در واقع نشاسته دست کمی از ضرر و زیان‌های نمک ندارد. برنج، نان تهیه شده با آرد گندم و انواع بیسکویت‌ها و شیرینی‌جات سرشار از نشاسته هستند و افرادی که فعالیت کمی دارند هرگز نباید در هفته بیش از دو و یا سه بار غذاها و خوراکی‌های ذکر شده را مصرف کنند زیرا نشاسته موجود در این خوراکی‌ها به مرور زمان تبدیل به چربی می‌شوند و چربی اگر بر اثر فعالیت روزانه نسوزد فرد را دچار حمله‌ قلبی و یا حتی سکته‌ مغزی می‌کند.

در پایان، مطلب پیشنهادی ما به شما مطالعه مقاله‌ای است با نام بزرگترین اشتباهات رژیم گرفتن شما و راه حل آن که به نوعی در تکمیل مطلب کنونی است.

منبع: tebyan, irna, niksalehi


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر