در گردهمایی نهادهای فعال حوزه کودک و نوجوان چه گذشت؟

گردهمایی نهادی‌های فعال حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

در گردهمایی نهادهای فعال حوزه کودک و نوجوان چه گذشت؟

به گزارش  ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، همزمان با هفته ملی کودک «نشست ارزیابی فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان» به میزبانی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

فتح‌الله  فروغی - دبیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب  کودک ایران،  در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت تلاش آموزش و پرورش در بالندگی فرهنگ کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان گفت: خانواده‌ها تا زمانی که بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند در تهیه و خوانش کتاب برای آن‌ها کوشا هستند اما به محض ورود به مدرسه تمام توجه‌ها صرفا به کتب درسی معطوف می‌شود و این نقطه‌ضعفی است که فرهنگ ما با آن روبه‌روست.

مهناز مقدّسی - دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی ویراستاران استان تهران-  نیز در این نشست ضمن اشاره به ارتباط گسسته با مخاطب در حوزه کتاب کودک گفت: یکی از آسیب‌های موجود این است که بزرگانی برای کودکان کتاب می‌نویسند که از علایق نسل جدید بی‌اطلاع‌اند.

اوبا اشاره به این‌که در حال حاضر مخاطب با محتوا ارتباط عمیقی ندارد، افزود: تنها راه نجات از این مشکل تشکیل یک گروه عظیم شامل مدرسه، خانواده، ناشر و کتاب‌های تولیدی است که به صورت یک مجموعه در این زمینه تلاش کنند.

 نیلوفر تیموریان - عضو انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر - هم  در بخش دیگری از این گردهمایی ترجمه‌های موازی را یکی از مشکلات موجود و نیازمند به راه حل در حوزه کتاب دانست و بیان کرد: اگر کتابی فیپا گرفته و ترجمه مورد قبولی دارد، نباید به چاپ مجدد برسد.

او همچنین نبود بخش مستقل برای کتاب نوجوان را از دیگر معضلات قابل توجه برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر بخش کودک و نوجوان وزارت ارشاد فقط به کتاب کودک اختصاص دارد و کتاب نوجوان برای بررسی به بخش بزرگسال ارجاع شده و ترجمه‌های موجود هم به دلایل مختلف از جمله تفاوت‌های فرهنگی به بازنویسی مجدد نیاز پیدا می‌کند که همه اینها ناشی از نبودوجود جایگاه قانونی برای کتاب نوجوان است‌.

در بخش دیگری از نشست شهاب شایگان - رئیس بخش پژوهش انجمن کودک و رسانه - با اشاره به بحث محتوا و به‌هم‌ریختگیِ ارزش‌ها و نگرش‌ها و فاصله‌گرفتن کودکان از تفکر، پرسشگری و جست‌وجوگری گفت: از لحاظ تکنیکال همه چیز خوب پیش می‌رود اما محتوا نیازمند توجه بیشتر به بچه‌هاست.

او خاطرنشان کرد: باید به فکر ساخت طرح‌واژه‌هایی برای کودکان باشیم تا آنچه از غرب به فرهنگ ما وارد می‌شود باعث ایجاد هرج و مرج در ذهن کودکان نشود.

به گزارش  ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، همزمان با هفته ملی کودک «نشست ارزیابی فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان» به میزبانی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

فتح‌الله  فروغی - دبیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب  کودک ایران، در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت تلاش آموزش و پرورش در بالندگی فرهنگ کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان گفت: خانواده‌ها تا زمانی که بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند در تهیه و خوانش کتاب برای آن‌ها کوشا هستند اما به محض ورود به مدرسه تمام توجه‌ها صرفا به کتب درسی معطوف می‌شود و این نقطه‌ضعفی است که فرهنگ ما با آن روبه‌روست.

مهناز مقدّسی - دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی ویراستاران استان تهران-  نیز در این نشست ضمن اشاره به ارتباط گسسته با مخاطب در حوزه کتاب کودک گفت: یکی از آسیب‌های موجود این است که بزرگانی برای کودکان کتاب می‌نویسند که از علایق نسل جدید بی‌اطلاع‌اند.

اوبا اشاره به این‌که در حال حاضر مخاطب با محتوا ارتباط عمیقی ندارد، افزود: تنها راه نجات از این مشکل تشکیل یک گروه عظیم شامل مدرسه، خانواده، ناشر و کتاب‌های تولیدی است که به صورت یک مجموعه در این زمینه تلاش کنند.

 نیلوفر تیموریان - عضو انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر - هم  در بخش دیگری از این گردهمایی ترجمه‌های موازی را یکی از مشکلات موجود و نیازمند به راه حل در حوزه کتاب دانست و بیان کرد: اگر کتابی فیپا گرفته و ترجمه مورد قبولی دارد، نباید به چاپ مجدد برسد.

او همچنین نبود بخش مستقل برای کتاب نوجوان را از دیگر معضلات قابل توجه برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر بخش کودک و نوجوان وزارت ارشاد فقط به کتاب کودک اختصاص دارد و کتاب نوجوان برای بررسی به بخش بزرگسال ارجاع شده و ترجمه‌های موجود هم به دلایل مختلف از جمله تفاوت‌های فرهنگی به بازنویسی مجدد نیاز پیدا می‌کند که همه اینها ناشی از نبودوجود جایگاه قانونی برای کتاب نوجوان است‌.

در بخش دیگری از نشست، شهاب شایگان - رئیس بخش پژوهش انجمن کودک و رسانه - با اشاره به بحث محتوا و به‌هم‌ریختگیِ ارزش‌ها و نگرش‌ها و فاصله‌گرفتن کودکان از تفکر، پرسشگری و جستجوگری گفت: از لحاظ تکنیکال همه چیز خوب پیش می‌رود اما محتوا نیازمند توجه بیشتر به بچه‌هاست.

او خاطرنشان کرد: باید به فکر ساخت طرح‌واژه‌هایی برای کودکان باشیم تا آنچه از غرب به فرهنگ ما وارد می‌شود باعث ایجاد هرج و مرج در ذهن کودکان نشود.


آیا تجمیع و هم‌افزایی در زمینه ادبیات کودک مفید خواهد بود؟

 فریدون عموزاده خلیلی - رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان -  در گردهمایی نهادهای فعال حوزه کودک و نوجوان گفت: نمی‌توان در چند جمله از مصائب یا امیدهایی که در این حوزه وجود دارد صحبت کرد، اما این پرسش مطرح است که آیا دست‌اندرکاران و نهادهای ادبیات با تجمیع و هم‌افزایی نه از لحاظ تشکیلاتی، بلکه از نظر افکار و اقدامات مشترک موافق‌اند؟

 او سپس با تشبیه نهادهای فعال موجود در حوزه کودک و نوجوان به جزایر جدا افتاده، افزود: برخی معتقدند هر کسی کار خودش را بکند، اما عده‌ای معتقدند بهتر است با هم کار کنیم و حالا این سوال پیش می‌آید که اگر پاسخ مثبت است چگونه؟

حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب - رئیس انجمن ناشران کتاب کودک استان قم -  از دیگر شرکت‌گنندگان در این جلسه بود که با اشاره به روزهای خاص از جمله روز جهانی کودک در تقویم گفت: بعضی از این روزها نشانی از نوعی غفلت است که موجب هوشیاری ما می‌شود تا نه فقط در یک روز بلکه در تمام سیصد و شصت‌ و پنج روز سال به آن توجه کنیم.

او با پرداختن به روایات و احادیث متعدد درباره نگرش و رفتار پیامبر اسلام (ص) در خصوص کودکان خاطرنشان کرد: برخی نویسندگان کار کودک را کار کوچک شمرده و آن را نیازمند به تخصص نمی‌دانند و این نگاه غلطی است که در بعضی بخش‌های ادبیات نیز رسوخ کرده است.

علی محمدپور  - رئیس انجمن ناشران دیجیتال کودک و نوجوان - نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن اعلام این موضوع که در کشور حدود 24 میلیون جمعیت زیر 18 سال وجود دارد، گفت: بخش زیادی از این افراد به ابزار دیجیتال دسترسی ندارند و میزان محتوای آماده‌شده برای آنان بسیار کم است.

او  با تشریح این موضوع که تولیدکننده کتاب دیجیتال بسیار معدود است و فعالان سنتی هم تمایل چندانی برای ورود به این بازار ندارند، اضافه کرد: نگاهی به روند شرایط، نشان‌دهنده نیاز متقابل ادبیات و تکنولوژی است و همگرایی در این زمینه در رشد و بالندگی فرهنگ و هنر بسیار اثرگذار خواهد بود.

منوچهر اکبرلو  - عضو بنیاد نمایش کودک -  هم در این جلسه با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی در فضای کارهای فرهنگی و هنری گفت: تجربه نشان داده است که همگرایی نهادهای مرتبط به ویژه در حوزه‌های مشترک؛ به‌اشتراک‌گذاری اسناد و مدارک موجود؛ انجام پژوهش‌های تخصصی گروهی؛ اطلاع‌رسانی لازم به یکدیگر به منظور پرهیز از موازی‌کاری و عدم تکیه صرف به حمایت دولت از جمله مواردی است که به نتایج ارزشمندی منجر خواهد شد.

او ضمن برشماری روند رو به رشد تاتر نوجوان در کشور بر ضرورت توجه بیشتر به این مقوله؛ نیاز موجود به متون مناسب؛ تلاش برای تالیف و ترجمه آثار و اقتباس از داستان‌های ایرانی و خارجی در حوزه تاتر تاکید کرد.


 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر