تبلیغات

قیمت رابیتس و ۷ عامل مهم تاثیرگذار بر تعیین آن

رابیتس یا راویز یکی از مصالح ساختمانی است که به دلایل مختلف در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. رابیتس از نظر ظاهری شبیه به ورق‌های مشبکی است که ممکن است نمونه‌های شبیه به آن را زیاد دیده باشیم. جنس راویز معمولا از گالوانیزه است؛ اما از آلیاژهای دیگری نیز در ساخت رابیتس استفاده می‌شود.

استفاده از رابیتس در ساختمان‌ها فواید و کاربردهای متنوعی دارد. علاوه بر این قیمت رابیتس نیز بسیار متنوع است. بر این اساس ما در اینجا ابتدا به برخی از موارد کاربردی مربوط به رابیتس پرداخته‌ایم سپس به چند مورد مهم از عوامل تعیین کننده در قیمت رابیتس یعنی عوامل مربوط به ساختار رابیتس، عوامل پیش بینی نشده یا خارج از ساختار رابیتس و برند را بررسی کرده‌ایم.

قیمت رابیتس و 7 عامل مهم تاثیرگذار بر تعیین آن

کاربردهای رابیتس در ساختمان‌سازی

از رابیتس می‌توان برای عوامل زیر استفاده کرد:

  • گچ کاری
  • از بین بردن ترک‌های مربوط به دیوار یا سقف
  • جلوگیری از ایجاد ترک
  • ایجاد انسجام در سطوح مختلف دیوارها
  • ساخت سقف‌های کاذب
  • پوشاندن تیرآهن‌ها و بتن‌ها

مزایای رابیتس

کاربردهای متنوع رابیتس خود نشان دهنده مزایای بیشمار آن است. با این حال رابیتس از مزایای دیگری نیز برخوردار است. از جمله آنکه از نظر طرح‌پذیری تنوع زیادی دارد، دسترسی به آن بسیار آسان است؛ زیرا تعداد آن در بازار فراوان است و استفاده یا نصب آن نیز تقریبا آسان است؛ یعنی نیاز به  دانش کاملا تخصصی ندارد.

معایب رابیتس

رابیتس در کنار مزایای بیشمار، معایبی نیز دارد؛ از جمله آنکه وزن آن نسبتا زیاد است، به گچ فراوان نیاز دارد و از ویژگی یا خاصیت عایق ضدصدا برخوردار نیست.

قیمت رابیتس و 7 عامل مهم تاثیرگذار بر تعیین آن

قیمت رابیتس به چه مواردی وابسته است؟

رابیتس علیرغم آنکه در بازار فراوان است؛ اما قیمت آن کاملا مشخص نیست. گذشته از آن قیمت رابیتس تا حدودی متنوع است، برخی از عوامل نیز باعث می‌شود تا قیمت رابیتس متفاوت باشد. به عبارتی قیمت آن به عوامل متعددی بستگی دارد. همانطور که گفتیم 7 عامل مهم در تعیین قیمت رابیتس عبارتند از:

وزن رابیتس

رابیتس از نظر وزن بسیار متفاوت است. طوری که این محصول را از نظر وزنی به سه دسته سبک، متوسط و سنگین دسته بندی کرده‌اند. طبیعیست هر چه وزن بیشتر باشد قیمت رابیتس نیز بیشتر خواهد بود. البته معمولا رابیتس سنگین، قیمت بالاتری نیز دارد. در ساخت رابیتس سنگین معمولا از مواد اولیه بیشتری استفاده شده است. بنابراین وزن و قیمت آن بیشتر است. در میان رابیتس‌های سنگین معمولا از یک نوع رابیتس به نام رابیتس سیزده چشمه به عنوان سنگین‌ترین رابیتس یاد می‌شود.

تعداد ستون رابیتس

رابیتس در واقع متشکل از ستون است. از این رو هر چه تعداد ستون‌های رابیتس بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر است. ستون حتی بر مقاومت رابیتس نیز تاثیر دارد. بنابراین هر چه تعداد ستون‌های رابیتس بیشتر باشد وزن،مقاومت و قیمت رابیتس نیز بیشتر است. رابیتس‌هایی که ستون‌های بیشتری دارند، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

تعداد چشمه

چشمه، تقریبا فضاهای لوزی شکل بر روی رابیتس است. به عبارتی می‌توان آن را روزنه‌های ستون‌ها نیز دانست. به طور کلی راویزها از نظر چشمه به دو شکل دو چشمه یا سه چشمه هستند. بین تعداد ستون‌ها و ابعاد چشمه‌ها رابطه معکوس وجود دارد، یعنی  هر چه تعداد ستون‌ها در رابیتس کمتر باشد، ابعاد رابیتس بیشتر است. و هر چه تعداد ستون بیشتر باشد، قیمت رابیتس نیز بیشتر است.

جنس رابیتس

همانطور که در ابتدا گفتیم رابیتس معمولا از گالوانیزه ساخته می‌شود؛ اما آلیاژهای دیگری نیز برای ساخت انواع رابیتس کاربرد دارد. فولاد، قلع و... از جمله این مواد است. هر چه جنس رابیتس بهتر و مقاوم‌تر باشد قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. معمولا در بین آلیاژهای مختلف، ورق گالوانیزه جزء بهترین و گران‌ترین مواد محسوب می‌شود. 

قیمت رابیتس و 7 عامل مهم تاثیرگذار بر تعیین آن

نوسانات بازار

بازار همیشه در تلاطم و نوسان است. هر اتفاق کوچک اقتصادی و یا سیاسی می‌تواند بر قیمت مصالح ساختمانی از جماله رابیتس تاثیرگذار باشد. نوسانات بازار ممکن است باعث شود تا قیمت رابیتس در یک بازه زمانی مشخص کاملا ثابت باشد و در مقطعی دیگر جهش قیمتی بسیار بالایی را تجربه کند. برای آنکه بتوانید تاثیر نوسانات بازار را پیش بینی کنید باید به عوامل سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار بر بازار توجه داشته باشید.

کمبود رابیتس در بازار

بین عرضه و تقاضا و قیمت کالاها رابطه تعریف شده‌ای وجود دارد. زمانی که عرضه یا تولید یک محصول به هر دلیلی کم باشد و تقاضا برای آن زیاد باشد، قیمت آن محصول نیز بالاتر می‌رود. معمولا عکس این قضیه نیز صادق است. هر چند قانون اول در اکثر مواقع رخ می‌دهد و باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. قانون عرضه و تقاضا در مورد قیمت رابیتس نیز حاکم است.

برند رابیتس

شرکت‌های زیادی در کار تولید رابیتس فعالیت دارند. برخی از شرکت‌ها به دلیل کیفیت خاص خود توانسته‌اند به برندسازی دست یابند و در واقه برند خاص خود را بسازند. از این رو وقتی شما از یک برند معتبر خرید می‌کنید قطعا از کیفیت آن نیز مطمئن هستید. با این حال برند می‌تواند بر قیمت نهایی محصول تاثیر زیادی داشته باشد.

البته این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که محصولاتی که از برندهای شناخته شده نیستند لزوما کیفیت پایینی ندارند. از این رو در تعیین قیمت رابیتس و کیفیت محصول خود تنها به موضوع برند اکتفا نکنید.

سخن نهایی قیمت رابیتس

اگر می‌خواهید برای امور ساختمانی خود رابیتس تهیه کنید حتما سراغ مدل باکیفیت آن بروید. گرچه رابیتس سنگین، قیمت بیشتری دارد؛ اما در نتیجه نهایی بسیار تاثیرگذار است و در دراز مدت نیز از نظر مالی برای شما مقرون به صرفه خواهد بود. 

با این حال اگر قیمت رابیتس برایتان مهم است باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قیمت در بازه زمانی مشخص ممکن است تغییرات زیادی داشته باشد؛ زیرا ممکن است عوامل پیش بینی نشده دیگری نیز بر قیمت این محصول تاثیرگذار باشند. از این رو بهتر است برای برآورد هزینه راببیتس در بازه زمانی مشخص، تمام عوامل را در نظر بگیرید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر