بررسی مناظره جنجالی بایدن و ترامپ/بازی به نفع جمهوری‌خواهان/ واکنش‌ها چه بود؟

این نخستین مناظره‌ در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که در آن یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گیرد.

بررسی مناظره جنجالی بایدن و ترامپ/بازی به نفع جمهوری‌خواهان/ واکنش‌ها چه بود؟

به گزارش خبرآنلاین یورونیوز در گزارشی نوشت:

پنج ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ در نخستین مناظره خود ساعت 21 روز پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا و صبح جمعه به وقت تهران با میزبانی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان و بدون حضور تماشاگران استودیویی، به مصاف کلامی یکدیگر رفتند.

این مناظره علاوه بر اینکه بدلیل تمرکز دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه بر مسائل اقتصادی و مهاجرت ازاهمیت بالایی برخوردار بود، نخستین مناظره‌ در تاریخ آمریکا بود که یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گرفت.

ورود جو بایدن و دونالد ترامپ به صحنه مناظره بدون دست دادن با یکدیگر و آغاز سوالات

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین این کشور هنگام ورود به صحنه مناظره با یکدیگر دست ندادند.

این دو نامزد آخرین بار در سال 2020 در غالب مناظره انتخاباتی با یکدیگر دیدار کردند که به دلیل پروتکل‌های کووید-19 در آن زمان نیز با هم دست ندادند.

مناظره با سوال اقتصادی جیک تاپر، مجری سی‌ان‌ان از جو بایدن آغاز شد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 بلافاصله با انتقاد شدید به یکدیگر صحبت خود را آغاز کردند.

نکات مهم مناظره بایدن و ترامپ:

  • جو بایدن و دونالد ترامپ در طول این مناظره در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین و غزو حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی میان آنها درگرفت
  • این دو نامزد در طول مناظره در موارد بسیاری به موضوعات شخصی یکدیگر پرداختند: ترامپ دو بار به هانتر پسر جو بایدن و محکومیت او در دادگاه به دلیل حمل غیرقانونی سلاح اشاره کرد. بایدن نیز به محکومیت‌های جنایی ترامپ در ماجرای حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های پورن و دادگاه مدنی تعرض جنسی به جین کارول اشاره کرد
  • صدای جو بایدن، رئیس جمهور 81 ساله آمریکا در طول مناظره خش‌دار و خسته بود و در مواردی سخنان خود را فراموش می‌کرد
  • ترامپ 78 ساله پر انرژی بود اما بر اساس راستی‌آزمایی خبرگزاری‌ها ادعاهای نادرست بسیاری را مطرح کرد
  • هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در پاسخ به سوال درباره سن و سال‌شان از خود دفاع و یکدیگر را به ناتوانی در اداره کشور متهم کردند
  • پس از آنکه دونالد ترامپ شهادت سردار سلیمانی را بزرگترین دستاورد دولت خود خواند، بایدن، وی را به «انفعال در برابر ایران» در جریان حمله به پایگاه عین‌آلاسد متهم کرد.
  • هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با در موضوع جنگ غزه، به حمایت از اسرائیل پرداختند و خواستار نابودی حماس شدند. بایدن در اینباره گفت که تمرکز دولت او بر پایان دادن به درگیری‌ها در غزه است اما دونالد ترامپ تاکید کرد که اسرائیل باید «کار را تمام کند»
  • دونالد ترامپ در بخش دیگری از مناظره حمله حماس به اسرائیل را نتیجه سیاست خارجی بایدن در قبال ایران دانست و گفت: «در دوران من ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم هیچ کس با آنها معامله کند. پولشان تمام شد. ورشکسته بودند. پولی برای حماس نداشتند. پولی برای هیچ کاری نداشتند.»
  • کارشناسان و ناظران دموکرات و جمهوریخواه دونالد ترامپ را پیروز این مناظره خواندند تا جائیکه برخی از دموکرات‌ها ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مناظره، گزینه کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی را نیز مطرح کردند

کامالا هریس در واکنش به نگرانی‌ها درباره عملکرد بایدن در مناظره: در آغاز کمی آهسته بود اما پایانی قوی داشت

کامالا هریس، معاون اول ایالات متحده در واکنش به نگرانی‌های دموکرات‌ها درباره عملکرد «ضعیف» جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ و اظهاراتی درباره ضرورت کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی و جایگزینی او با یک نامزد دیگر معتقد است که اگرچه بایدن در آغاز مناظره «کمی کند و آهسته» بود اما پایان قوی ارائه کرد.

وی افزود: «می‌توان درباره نحوه ارائه بحث کرد اما در نهایت محور انتخابات محتوای سخنان است.»

واکنش‌های تحلیلگران به اولین مناظره بایدن و ترامپ: عملکرد بایدن ضعیف بود

مت گروسمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه میشیگان می‌گوید که جو بایدن نسبت به حضورش در انتخابات گذشته ریاست جمهوری به نظر پیرتر و در سخن گفتن «نامفهوم‌تر» به نظر می‌رسد. وی این مساله را بزرگ‌ترین نقطه ضعف بایدن خوانده و معتقد است که با وجود اینکه ترامپ ارائه متفاوتی نسبت به سخنان گذشته خود در این مناظره نداشت اما ضعف بایدن به او کمک کرد.

دیو واسرمن، تحلیلگر سیاسی نیز می‌گوید: «این مناظره به وضوح نشان می‌دهد که اصرار بایدن برای شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آن هم در حالی که 66 درصد از رأی‌دهندگان در نظرسنجی‌ها معتقدند که احتمالا او نتواند دوره دوم ریاست جمهوری خود را به پایان برساند، باعث شده است که شانس دموکرات‌ها برای شکست دادن دونالد ترامپ در این انتخابات با خطر جدی مواجه شود.

بایدن پس از مناظره: ترامپ یک حرف راست نزد

جو بایدن پس از پایان مناظره‌ای که باعث دلسردی شماری از هم حزبی‌ها و هوادارتش شد، در جمع حامیانش گفت: «ببینید رفقا! طی روزهای آینده، سخنان او [ترامپ] راستی‌آزمایی خواهد شد. من نمی‌توانم حتی به یک مورد حرف راست از او در این مناظره اشاره کنم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده و نامزذ حزب دموکرات در انتخابات 2024 همچنین در حساب کاربری ایکس نوشت: «دونالد ترامپ امشب را به صحبت درباره خودش، دروغ‌هایش، مشکلات حقوقی‌اش، رابطه‌هایش با یک ستاره فیلم‌های پورن و قهرمانی‌هایش در گلف آن‌هم در باشگاه خودش صرف کرد. یک مشت حرف بی‌معنی.

با هم می‌توانیم او را از ورود به کاخ سفید باز داریم.»

کمپین انتخاباتی بایدن: بایدن چشم اندازی پیروزمندانه برای آینده آمریکا ترسیم کرد و ترامپ آینده‌ای تاریک

جن اومایلی دیلون، مشاور جو بایدن در کمپین انتخاباتی او با پایان اولین مناظره انتخاباتی در مقابل دونالد ترامپ گفت: «امشب، رئیس‌جمهور بایدن دیدگاه مثبت و پیروزمندانه‌ای را برای آینده آمریکا ارائه کرد، دیدگاهی که در آن هر آمریکایی سهم منصفانه سای در رسیدن به رویای آمریکایی بودن دارد، جایی که از حقوق همه ما محافظت می شود، و رئیس جمهور ما برای تقویت دموکراسی خود مبارزه می کند نه برای خراب کردنش»

وی در این بیانیه افزود: «در آن سوی صحنه دونالد ترامپ بود که پنجره‌ای تاریک و رو به گذشته تاریک ارائه کرد که اگر به کاخ سفید بازگردد، آمریکا چگونه خواهد بود: کشوری که زنان مجبور می‌شوند برای مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز خود و برای زنده ماندن التماس کنند. کشوری که منافع میلیاردرها را بر کارگران شاغل ارجح می داند و رئیس‌جمهوری سابق که نه یک‌بار، نه دو بار، بلکه سه بار از اذعان به پذیرش نتیجه یک انتخابات آزاد و منصفانه در نوامبر امسال سر باز زد. عملکرد امشب ترامپ به مردم آمریکا یادآوری کرد که چرا چهار سال پیش او را [از کاخ سفید] اخراج کردند و نشان داد که در نوامبر امسال چه خطری آینده کشورمان را تهدید می‌کند.»

دلسردی حامیان جو بایدن از نتیجه مناظره

حامیان و طرفداران جو بایدن در آغاز مناظره روز پنجشنبه امیدوار بودند که وی بتواند با ارائه پیام‌های فشرده و مختصر در مورد مهاجرت و امنیت مرزی حملات دونالد ترامپ در این موضوع پرتنش و مهم سیاسی را خنثی کند اما از نظر آنها آقای بایدن کم‌تر از حد انتظار ظاهر شد.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم او می‌توانست پیام خود را قوی‌تر بیان کند.»

نظرسنجی ها نشان می دهد که مهاجرت همچنان دغدغه اصلی رای دهندگان است و بایدن بارها در این موضوع از ترامپ عقب مانده است.

از سوی دیگر به گزارش سی‌ان‌ان دو مقام ارشد حزب دموکرات از عملکرد بایدن در این مناظره به شدت اظهار نگرانی کردند.

ادعای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ: پیروز مناظره بودیم

کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با گذشت حدود 90 دقیقه از مناظره، با انتشاربیانیه‌ای ادعا کرد که وی پیروزی این مناظره بوده است. این اظهار نظر کمپین آقای ترامپ حتی قبل از اینکه نامزدها برای بیان جمع‌بندی در مناظره آخرین سخنان خود را اظهار کنند منتشر شد.

بایدن: ترامپ 3 سال از من کوچک‌تر است اما شایستگی کمتری برای ریاست جمهوری دارد

جو بایدن در پاسخ به سوالی درباره سن و وضعیت جسمی‌ خود، حریف انتخاباتی‌اش دونالد ترامپ را که 3 سال از وی کوچک‌تر است برای ریاست جمهوری «غیرشایسته‌تر» خواند.

وی گفت: «نیمی از دوران حرفه‌ای‌ام را به دلیل جوان‌ترین فرد در سیاست بودن مورد انتقاد قرار داشتم... و اکنون من پیرترین هستم. این آدم سه سال جوان‌تر است و بسیار کمتر شایسته است.»

وی به رأی‌دهندگان توصیه کرد: «فقط به سابقه من نگاه کنند، به آنچه که من انجام داده‌ام.»

حمله بایدن به ترامپ درمورد رابطه با بازیگر فیلم های غیراخلاقی

جو بایدن در مورد پرونده‌های قضایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین را با «گربه‌های خیابانی» مقایسه کرد و او را یک «مجرم محکوم شده» خواند.

بایدن گفت:«در چندین مورد به پرداخت مجازات مالی محکومید؟ چند میلیارد دلار جریمه مالی برای شکایت‌ها در زمینه آزار زنان در جلوی مردم باید بپردازید؟»

وی سپس به محکومیت دونالد ترامپ در پرونده رابطه‌اش با استورمی دانلیز، بازیگر فیلم‌های پورن و پرداخت حق سکوت به او اشاره کرد و گفت: «برای رابطه جنسی با یک بازیگر پورن آن هم در حالی که همسرتان باردار بود؟»

بایدن به سمت ترامپ برگشت و ادامه داد: «شما اخلاق یک گربه کوچک‌ خیابانی را دارید.»

ترامپ رابطه جنسی با بازیگر پورن را انکار کرد.

مشکلات بایدن در ارائه سخنان در مناظره

به نظر می‌رسد که جو بایدن در ارائه پاسخ‌ها در مناظره دچار مشکل است.

او چندین بار گلوی خود را صاف کرد و سرفه کرد. پزشک کاخ سفید در گذشته بیان کرده بود که این مشکل رئیس جمهوری آمریکا ناشی از رفلاکس اسید معده است.

صدای جو بایدن در طول مناظره خش‌دار و خسته بود، به گفته یکی از کارکنان کاخ سفید بایدن اخیرا دچار سرماخوردگی شده است.

بایدن که 81 سال دارد، در حین پاسخ به یک سوال درباره بدهی ملی، سخنان خود را فراموش کرد. در جای دیگری از مناظره در حالی که از موضوع پرداخت مالیات بیشتر توسط ثروتمندان دفاع می‌کرد نتوانست جمله خود را تکمیل کند، و برای یک لحظه طولانی سکوت کرد.

بایدن به ترامپ: پسرم نه بازنده بود، نه احمق؛ تو احمق هستی، تو بازنده هستی

جو بایدن در مناظره به یک خبر سال 2020 از مجله «دِ آتلانتیک» اشاره کرد که گزارش داده بود رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ در سفر به فرانسه درباره بازدید از گورستان سربازان آمریکایی در جمع ژنرال‌های ارتش، سربازان آمریکایی کشته شده را «بازنده و احمق» خوانده بود.

بایدن در این مناظره با اشاره به پسرش بو بایدن که در جنگ عراق سرباز بود و به علت سرطان مغز درگذشت با اشاره به ترامپ گفت: «پسر من بازنده نبود، احمق نبود. تو احمق هستی، تو بازنده هستی.»

ترامپ انکار کرد که در آن زمان چنین اظهاراتی کرده باشد و گفت: «آن اظهارات یک دروغ بود. آنها آن را در یک مجله زرد این خبر را منتشر کردند».

ترامپ گفت: «می‌توانید تصور کنید که من در مقابل ژنرال‌ها و دیگران، به سربازان احمق و بازنده بگویم؟»

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که بایدن این اظهارات دروغین را ساخته و باید از او عذرخواهی کند.

بایدن در پاسخ گفت که چیزی برای عذرخواهی ندارد.

ترامپ بایدن را در زمینه های عقب نشینی آمریکا از افغانستان، جنگ اوکراین و حمله به اسرائیل محکوم کرد

ترامپ گفت که اوکراین و اسرائیل تحت ریاست جمهوری او مورد حمله قرار نمی‌گرفتند.

وی همچنین خروج آمریکا از افغانستان را «شرم‌آورترین لحظه» در تاریخ آمریکا دانست.

دونالد ترامپ گفت که خروج آمریکا از افغانستان یکی از بدترین لحظات تاریخی برای آمریکا بود. او به مرگ سربازان آمریکایی اشاره کرد و گفت گه «میلیاردها دلار» تجهیزات تأمین شده توسط آمریکا در افغانستان باقی مانده است.

بایدن درباره جنگ اوکراین و ادعای ترامپ گفت: «من هرگز این‌قدر حرف‌های احمقانه نشنیده‌ام. این فرد کسی است که می‌خواهد از ناتو خارج شود... شما می‌خواهید از ناتو خارج شوید. قدرت ما در اتحادهایمان نیز نهفته است.»

بحث بایدن و ترامپ در مورد مهاجرت بالا گرفت

این دو نامزد در مورد مهاجرت یکدیگر را محکوم کردند. دونالد ترامپ بایدن را به سیاست‌های باز مرزی متهم کرد که به «تروریست‌ها» اجازه ورود به ایالات متحده را می‌دهد. بایدن پاسخ داد: «او بار دیگر اغراق می‌کند و دروغ می‌گوید.»

دونالد ترامپ پاسخ داد که او این وضعیت را «جرائم مهاجرتی بایدن» می‌خواند.

جو بایدن اوایل امسال از یک لایحه مورد حمایت احزاب دموکرات و جمهوریخواه در سنای آمریکا حمایت کرد که به دنبال تقویت امنیت مرزی بود. اما ترامپ از قانون‌گذاران خواست که هرگونه توافقی را قبل از انتخابات نوامبر رد کنند و مایک جانسون، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا این لایحه را در مجلس «مرده به محض ورود» اعلام و آن را رد کرد.

ترامپ در موضوع مهاجرت: بیشترین تعداد تروریست‌ها اکنون وارد کشور ما می‌شوند

دونالد ترامپ ادعا کرد: «ما در حال حاضر با بیشترین تعداد تروریست‌هایی که وارد کشورمان می‌شوند، مواجه هستیم. تمامی تروریست‌ها از سراسر جهان، نه فقط از آمریکای جنوبی، بلکه از سراسر جهان. آنها از خاورمیانه می‌آیند، از همه جا، از سراسر جهان.»

بایدن لغو حکم سقط جنین را«یک اتفاق وحشتناک» خواند

جو بایدن گفت که سپردن مسئله حق سقط جنین به اختیار ایالت‌ها «یک اتفاق وحشتناک» بوده است.

او در پاسخ به دونالد ترامپ که از لغو این قانون دفاع کرده بود، گفت: «اکثریت قریب به اتفاق حقوقدانان قانون اساسی از متمم قانون اساسی درباره حق سقط جنین در زمان تصمیم‌گیری حمایت کردند. این ایده که همه آن‌ها مخالف بودند، کاملاً مضحک است.»

وی وعده داد که در صورت انتخاب مجدد بعنوان رئیس جمهور تلاش می‌کند که حق سقط جدید را دوباره به قانون اساسی فدرال بازگرداند.

ترامپ می‌گوید از استثنائات محدود سقط جنین مثل موارد تجاوز و زنای با محارم حمایت می‌کند

دونالد ترامپ در پاسخ به سوالات درباره لغو حق سقط جنین توسط دیوان عالی ایالات متحده و قضاتی که وی آنها را منصوب کرده بود گفت که از استثنائات محدود سقط جنین در موارد تجاوز و زنای با محارم حمایت می‌کند.

ترامپ: مانند یک کشور جهان سومی شدیم

دونالد ترامپ در مورد ریاست‌جمهوری بایدن گفت: «ما دیگر بعنوان یک کشور محترم شمرده نمی‌شویم، آن‌ها به رهبری ما احترام نمی‌گذارند.»

وی افزود «ما مثل یک کشور جهان سومی هستیم.»

ترامپ گفت: «در سراسر جهان، ما دیگر به عنوان یک کشور محترم شمرده نمی‌شویم. آن‌ها به رهبری ما احترام نمی‌گذارند. آن‌ها دیگر به ایالات متحده احترام نمی‌گذارند.»

بایدن: من دولتی با اقتصادی فروپاشیده تحویل گرفتم؛ ترامپ: دوران من آمریکا بهترین اقتصاد را داشت

جو بایدن در اولین پاسخ خود به سوالات اقتصادی بلافاصله به دوران دونالد ترامپ ارجاع داد و گفت که او دولتی با اقتصادی فروپاشیده در اثر تصمیمات غلط در زمینه کنترل بیماری کووید 19 با نرخ بالای بیکاری تحویل گرفته است.

او دوران ترامپ را وحشتناک خواند و گفت: «ما مجبور بودیم اوضاع را سامان دهیم»

دونالد ترامپ در پاسخ گفت که دوره ریاست جمهوری او آمریکا «بهترین اقتصاد» را داشته است. وی افزود که دولت بایدن سبب تورم بالا و دوره اقتصادی ضعیف برای آمریکا شده است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان