سایه سنگین اظهارات وزیر ارتباطات بر سر الکامپ ۲۰۲۴

از روز افتتاحیه تا دومین روز، نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، با اخبار و حاشیه‌های زیادی همراه بود، با این‌حال صحبت‌های جنجالی وزیر ارتباطات مبنی بر پایین بودن سرعت اینترنت در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، سایر رویدادهای این نمایشگاه‌ بین‌المللی را در حاشیه برد.

سایه سنگین اظهارات وزیر ارتباطات بر سر الکامپ 2024

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیروز 9 تیرماه 1403، بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) با شعار «همه با هم برای اقتصاد دیجیتال» در مساحت نمایشگاهی بیش از پنجاه هزار مترمربع، برگزار شد.

تفاوت‌های الکامپ امسال با سال‌های گذشته

در بیست و هفتمین دوره الکامپ یک سالن کامل در اختیار شرکت‌هایی که ارائه دهنده خدمات امنیت سایبری هستند قرار گرفت. اتفاق دیگری که بعد از چهار سال در این نمایشگاه افتاد، بحث حضور بخش جدیدی به عنوان گفتگو است که بیش از نود سخنران مختلف در آن سخنرانی می‌کنند. حضور پنجاه هیئت خارجی نیز یکی از تفاوت‌های دیگر نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته بود.

افتتحایه الکامپ امسال نیز یک تفاوت اساسی با سال‌های گذشته داشت و آن آغاز به کاری، بدون مراسم افتتاحیه و ایراد سخنرانی مسئولان دولتی و خصوصی صنعت فاوا بود. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تنها با بریدن روبان آغاز به کار نمایشگا بین‌المللی الکامپ امسال را خبر داد و پس از بریدن روبان الکامپ، تنها از غرفه‌های سالن 38، 35 و 27 بازدید کرد.

سایه سنگین اظهارات وزیر ارتباطات بر سر الکامپ 2024
عکس از امیرحسین جامه بزرگ

سرعت اینترنت فیبر نوری به 1000 مگابایت بر ثانیه رسید

زارع‌پور در بازدید از غرفه ایرانسل گفت:«فناوری فیبر نوری که اکنون در کشورمان درحال‌ توسعه است و امیدواریم در یکی دو سال آینده امکان استفاده از آن برای همه مردم ایران فراهم شود، سرعتی نزدیک به 1000 مگابیت بر ثانیه خواهد داشت.»

داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران، نیز با حضور در نمایشگاه الکامپ، طی صحبت‌های خود به متقاضیان اینترنت پرسرعت در ایران خبر خوشی داد و گفت:«ما از روز گذشته برای مشتریانی که نیاز به خدمات پرسرعت دارند؛ سرعت اینترنت فیبر نوری را از صد مگابایت بر ثانیه، به هزار مگابایت بر ثانیه افزایش داده‌ایم.»

سایه سنگین اظهارات وزیر ارتباطات بر سر الکامپ 2024

سرعت اینترنت در کشورهایی که رتبه اول جهان هستند، پایین است

یکی از صحبت‌های وزیر ارتباطات اما با انتقادات فراوانی همراه شد؛ عیسی زارع پور با انتقاد از مقایسه‎ وضعیت اینترنت ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، در روز افتتاحیه گفت: «هیچ جای کره زمین اینترنت با سرعت 6 و 7 گیگ برای استفاده مردم نداریم و میانگین سرعت در این کشورها پایین است.»

خبرآنلاین اما بارها در قالب گزارش‌های متعدد نسبت به جایگاه خطرناک ایران در بین کشورهای منطقه و جهان در حوزه اینترنت به مسئولان هشدار داده است؛ بنابر گزارش «هم‌نشینی تهران و مشهد با پایتخت‌های جنگ‌زده» که بر اساس گزارش اسپیدتست تهیه‌شده است، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نه‌تنها رهبران سرعت در خاورمیانه هستند، بلکه در میان کشورهای سراسر دنیا نیز، جایگاه‌های نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

همان‌طور که در نمودار زیر مشهود است، ایران از رقابت اینترنت در خاورمیانه جامانده‌ است، آن‌هم در وضعیتی که برای مبارزه با فقر، توسعه آموزش، ارتباطات، تجارت جهانی و بهبود کسب‌وکار بیش از هر زمان دیگری به این ابزار نیاز دارد.

سایه سنگین اظهارات وزیر ارتباطات بر سر الکامپ 2024

دخالت غیرعلمی و غیر کارشناسی بانک مرکزی کار دست فعالان حوزه رمز ارز داده است

اولین پنل رمز ارزی الکامپ در روز افتتاحیه به کاربردپذیری رمزارزها پرداخت. فعالان حوزه رمز ارزی، دخالت غیرعلمی و غیر کارشناسی بانک مرکزی و سیاست دلار زدایی را از چالش‌های پیش‌روی کاربردپذیری رمزارزها در ایران عنوان کردند.

عباس آشتیانی پژوهشگر حوزه بلاک چین و رمز ارز درباره چالش‌های مسیر کاربردپذیری رمزارزها در ایران گفت: رمزارزها باید مثل هر دارایی دیگر کاربردپذیر باشند اما درزمینهٔ کاربردپذیر کردن رمزارزها ضعف‌های بزرگی وجود دارد. یکی از این ضعف‌ها این است که حاکمیت اعتراف می‌کند که رمزارزها باعث تضعیف ریال می‌شوند. این اتفاق نتیجه ضعف عملکرد بعضی نهادها است که فکر می‌کنند مشروعیت بخشی به رمزارزها موجب تضعیف آن‌ها می‌شود. درصورتی‌که رمزارزها می‌توانند باعث تسهیل تجارت الکترونیکی و تأمین نیازهای خرد ارزی کشور شوند

سایه سنگین اظهارات وزیر ارتباطات بر سر الکامپ 2024

پشت پرده توقف سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ

در اولین روز نمایشگاه، دومین پنل رمز ارزی الکامپ به موضوع بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارزها در ایران اختصاص داشت. فعالان صنعت استخراج رمز ارز، مهم‌ترین چالش این حوزه را علاوه بر تعرفه گذاری، نبود الزام اجرایی برای سازمان‌هایی مانند وزارت نیرو، نفت، صمت و بانک مرکزی اعلام کردند.

علی بابک نیا رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک چین در مورد مسیری که ماینینگ در سال‌های گذشته طی کرده، گفت: در سال 98 اولین مصوبه که در رگولاتوری رمزارزها ابلاغ شد، بحث رسمیت دادن به صنعت ماینینگ بود. اما متأسفانه به‌جای شکوفایی و رشد سرمایه‌گذاری، شاهد توقف سرمایه‌گذاری بودیم. بلاتکلیفی دستگاه‌های اجرایی، تعدد نهادهای صاحب‌نظر و نبود متولی قدرتمند همه دست‌به‌دست هم دادند که ما یک صنعت ضعیف را داشته باشیم.

در دودل فعالان حوزه بازی‌سازی

روز دوم الکامپ با برگزاری یک پنل درباره بازی‌سازی در ایران همراه شد و موضوع مهاجرت نخبگان و بازی‌سازها موردبحث قرار گرفت.

سود بازی‌ساز در ایران گاهی تنها 20 تا 30 درصد است

فعالان حوزه بازی‌سازی تأکید کردند که سود بازی‌ساز در ایران از بازی خود گاهی تنها 20 تا 30 درصد است و حداقلی بودن منفعت بازی‌سازی در کشور می‌تواند به‌عنوان عاملی برای مهاجرت موردتوجه قرار بگیرد.

نادعلی زاده مدیرعامل «استودیو تاد» درباره مهاجرت نخبگان گفت: مهاجرت دلایل مختلفی دارد و معتقدم مهم‌ترین عامل برای کم شدن این روند در بین نخبگان، ‌امید است. به نظرم اگر در ساختار سیاسی و فیلترینگ و موضوعات اجتماعی و برخی بن‌بست‌های فناوری روزنه‌ای باز شود، مهاجرت کم‌تر می‌شود.

حضور 15 تولیدکننده موبایل در منطقه ویژه اقتصادی پیام

در دومین روز نمایشگاه‌ بین‌المللی الکامپ، نشست زمینه‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه بین‌المللی پیام با حضور معاون هوانوردی و مدیرکل سرمایه‌گذاری این منطقه، برگزار شد. مجتبی حسین پور، مدیرکل سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام، از حضور بیش از 15 شرکت تولید موبایل در منطقه ویژه اقتصادی پیام خبر داد.

تأمین یک درصد GDP بر عهده منطقه ویژه اقتصادی پیام گذاشته شد

مجتبی شمس‌نژاد، معاون هوانوردی فرودگاه بین‌المللی پیام در این نشست گفت:« پیام در تلاش است به قطب اقتصاد دیجیتال و مرکز داده در کشور تبدیل شود. این منطقه خدمات انبارداری از طریق تبادل کالا را هم انجام می‌دهد و وجود گمرک تخصصی از مزیت‌های آن است. ما همچنین موظف شده‌ایم تا یک درصد از سهم GDP کشور را تأمین کنیم.»

ظریف: نمی‌پذیریم اینترنت را فیلتر کنند و خودشان فیلترشکن بفروشند

در دومین روز نمایشگاه الکامپ همچنین «محمدجواد ظریف»، وزیر پیشین امور خارجه از این نمایشگاه بازدید کرد. ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر نارضایتی کاربران از وضعیت اینترنت، گفت: نمی‌پذیریم اینترنت را فیلتر کنند و خودشان فیلترشکن بفروشند.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر