طحان نظیف: رای‌گیری در هیچ کشوری به پایان نرسیده /هشدار جدی رئیس ستاد انتخابات درباره آمار اعلام شده از میزان مشارکت

سخنگوی شورای نگهبان از پایان نرسیدن انتخابات در هیچ شعبه‌ای خبر داد و اسلامی هم گفت افرادی که اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند، مجرم هستند.

طحان نظیف: رای‌گیری در هیچ کشوری به پایان نرسیده /هشدار جدی رئیس ستاد انتخابات درباره آمار اعلام شده از میزان مشارکت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان امروز جمعه اظهار کرد: فرآیند انتخابات از ساعت 8 صبح امروز آغاز شد. همه چیز براساس زمان‌بندی و هماهنگی‌های انجام شده در حال طی شدن است.

براساس آنچه ایسنا منتشر کرده، وی همچنین گفت: مردم از طریق سامانه «مردم‌ناظر» این امکان را دارند که اگر مشکلی یا تخلفی مشاهده کردند، آن را به ما گزارش بدهند. 6 کارگروه در این ستاد وظیفه دارند هر گزارشی را که از این سامانه دریافت کردند، مورد پیگیری قرار بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که تاکنون مورد خاصی نبوده است و موارد جزئی هم که به این کارگروه‌ها ارجاع داده شده، مرتفع شده است.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم نامزدها نیز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات حضور دارند تا از نزدیک در جریان امور باشند. اگر نکته‌ای به آن‌ها منتقل شود و ابهام و مساله‌ای باشد، بدون واسطه و مستقیم با ما در میان خواهند گذاشت و پیگیری خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: هر انتخاباتی بر اساس قانون خاص خودش فرآیندهایش رقم می‌خورد. در کشور ما هر انتخاباتی اعم از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون خاص خودش را دارد.

وی افزود: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی 5 مدرک شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه برای احراز هویت به رسمیت شناخته شده است. اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری تنها دو مدرک شناسنامه و کارت ملی ذکر شده است. البته ایرانیان خارج از کشور برابر قانون می‌توانند با گذرنامه نیز رای بدهند.

طحان‌نظیف گفت: در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، 85 درصد مردم با کارت ملی احراز هویت شدند و رای دادند. حدود 11 درصد نیز با شناسنامه و مابقی با سایر مدارک رای دادند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صندوق‌های آرای خارج از کشور گفت: فرآیند اخذ رای در خارج از کشور در حال انجام است. با هماهنگی‌هایی که انجام شده با مشکلی مواجه نیستیم.

وی هم‌چنین تاکید کرد: آمار و ارقامی که درباره صندوق‌های خارج از کشور بیان می‌شود، فاقد اعتبار است؛ چراکه تاکنون فرآیند اخذ رای به پایان نرسیده است و همچنان در حال رای‌گیری هستیم. پس از اتمام فرآیند رای‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد و مراحل بعدی آن یعنی تجمیع آرا هم سپری خواهد شد.

مواضع نامزدها فقط از طریق شخص نامزد، رئیس ستاد و سخنگو ستاد سندیت دارد و نظرات اشخاص دیگر سندیت ندارد

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: طبق اطلاعیه 21 نحوه اخذ در شعب سیار هیچگونه با شعب راکد هیچ تفاوتی وجود ندارند و باید با شناسنامه یا کارت ملی اخذ شود.

به روایت مهر، وی افزود: طبق اطلاعیه 22 افرادی که شناسنامه قدیمی دارند می‌توانند با کد ملی خود در شعب اخذ رأی حاضر شوند و رأی خود را به صندوق رأی بیاندازند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: همچنین جلسه‌ای با حضور رؤسای ستاد انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری با وزیر کشور برگزار شد و مقرر شد که مواضع نامزدها فقط از طریق شخص نامزد، رئیس ستاد و سخنگو ستاد سندیت دارد و نظرات اشخاص دیگر سندیت ندارد.

وی بیان کرد: آمار منتشر شده در مورد نتایج و مشارکت خارج از کشور هیچ گونه واقعیت ندارد و این آمار نیز آمار واقعی نیست. همچنین طبق ماده 10 مخفی بودن آرا الزام است و نباید تصاویری از آن منتشر شود.

اسلامی خاطر نشان کرد: اشخاصی که پیرامون شعب اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند مجرم شناخته شده و قابل پیگیری است.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان