آیین سنتی عزاداری عرب در سرخه برگزار می‌شود

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: آیین سنتی عزاداری عرب در سرخه برگزار می‌شود.

آیین سنتی عزاداری عرب در سرخه برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی روز شنبه 23 تیرماه 1403 گفت: دسته عزاداری عرب به‌عنوان یکی از آیین‌های محرمی ویژه شهر سرخه در روزهای نهم محرم روز تاسوعای حسینی توسط هیئت قمر بنی‌هاشم تکیه آقا علی چال و دهم محرم روز عاشورای حسینی توسط هیئت اباعبدالله الحسین تکیه پشت خندق برگزار می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در این دو روز افرادی با لباس عرب در قالب دسته‌ سینه‌زنی به‌طرف قتلگاه یا آیین خیمه سوزان در شهر سرخه می‌روند.

حسن عربی گفت: پوشش دسته عرب به نحوی است که با بستن شالی به سر و پوشیدن پارچه‌ای نازک به‌صورت و یک عبای عربی به‌طوری‌که شناخته نشوند اقدام به سینه‌زنی می‌کنند.

او بابیان اینکه دسته عرب نزدیک‌ترین افراد به خیمه هستند که به دور آن می‌چرخند و بعد از مدتی عزاداری درحالی‌که محوطه و فضای آنجا پر از صدای زنجیر، طبل و سنج شده است با اشاره نوحه‌خوان اقدام به آتش زدن خیمه می‌کنند، افزود: دسته عرب در این حال به دور خیمه سوخته شده اقدام به عزاداری می‌کنند و در حال که بر سر و سینه خود می‌زنند جمله وای حسین وای حسین را سر می‌دهند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: شایان‌ذکر است که سادات در حضور و فعالیت در دسته عرب در ادوار گذشته پیش‌قدم و پیشگام بوده‌اند.

حسن عربی افزود: دسته عرب نمادی از عرب‌های قوم بنی اسد هستند که وقتی وارد صحرای کربلا می‌شوند و جنازه‌های بی‌سر و متعدد شهدا دشت کربلا را می‌بینند بر سروصورت خود می‌زنند و با فریاد و دلواپسی به این‌طرف و آن‌طرف می‌دوند و برای آن‌ها نوحه‌خوانی می‌کنند.

او گفت: این مراسم معنوی به شماره 1906 در تیرماه سال 1398 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر