منبر چوبی دوره ایلخانی مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به روستای هدف گردشگری جوین بازگشت

چوبی دوره ایلخانی مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) روستای هدف گردشگری جوین پس از مرمت و ساماندهی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، برای بازدید علاقه‌مندان و گردشگران تحویل هیئت‌امنا مسجد، دهیاری و شورای اسلامی روستای مذکور قرار گرفت و به این روستا بازگشت.

منبر چوبی دوره ایلخانی مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به روستای هدف گردشگری جوین بازگشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی روز شنبه 23 تیرماه 1403 گفت: منبر چوبی دوره ایلخانی مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) روستای هدف گردشگری جوین پس از مرمت و ساماندهی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، برای بازدید علاقه‌مندان و گردشگران تحویل هیئت‌امنا مسجد، دهیاری و شورای اسلامی روستای مذکور قرار گرفت و به این روستا بازگشت.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه بابیان اینکه طول و عرض منبر 67 سانتی‌متر و ارتفاع آن 171 سانتی‌متر است، افزود: این منبر ضمن رعایت سادگی در ساخت، دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل‌توجهی است.

او افزود: در دو طرف ستون‌های چوبی منبر که محل نشستن واعظ است، عبارت «لا اله الا الله و محمد رسول‌الله» نوشته‌شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: منبر چوبی دوره ایلخانی مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) روستای جوین به شماره 7589 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسن عربی بابیان اینکه روستای هدف گردشگری جوین از نمونه‌های ترکیبی معماری دست کند و ساخته‌شده با مصالح بنایی در یک سطح و در کنار یکدیگر است، افزود: علاوه بر این منبر تاریخی، از دیگر آثار تاریخی این روستا که سالانه گردشگران زیادی را به این روستای هدف گردشگری جذب می‌کند می‌توان به نوع معماری این روستا اشاره کرد، این روستا در نگاه اول روستایی پلکانی شکل است که بناهای آن با سکو چینی‌های سنگی، دیوارهای خشتی و تیرهای چوبی مسقف شده‌اند اما با ورود به فضاهای داخلی ترکیب خلاقانه این معماری با معماری دست کند آشکار می‌شود.

جوین در 30 کیلومتری شمال غربی روستای لاسجرد شهرستان سرخه واقع‌شده است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر