۲ سناریو درباره افزایش قیمت دلار

فعالان بازار تهران نیز معتقدند که درصورت تشدید درگیری‌ها در مرز لبنان و حمایت ایران از حزب‌الله احتمال وقوع دوباره مناقشات میان ایران و اسرائیل(همانند نیمه فروردین ماه سال جاری) وجود دارد. در این میان مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا را دیگر نیروی موثر بر بازار ارز می‌دانند.

دنیای اقتصاد نوشت: شاخص بازار غیر‌رسمی ارز در روز‌های تعطیل هفته جاری شاهد رشد قیمت بود. در حالی که نرخ آزاد دلار به سطوح قیمتی کانال 57 هزار تومانی رسیده بود در بازار فردایی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه مجددا به سطوح قیمتی نیمه دوم کانال 58 هزار تومانی بازگشت. برخی از تحلیلگران سیگنال‌های منفی درگیری‌ها در غرب آسیا را عامل این رشد قیمت می‌دانند.
 
بازار ارز به هسته سخت واکنش نشان داد؟ نرخ اسکناس آمریکایی در کانال قیمتی 57 هزار تومانی تثبیت نشد. تحلیلگران 2 سناریوی مختلف را عامل خروج دلار از کانال ذکر شده می‌دانند. به عقیده برخی از این افراد بازه قیمتی 56 تا 57 هزار تومان کف قیمتی دلار در سال 1403 است. این افراد ضمن اشاره به حضور بسیار اندک دلار در کانال 57 در ماه‌های اخیر بر این باورند که این بازه قیمتی هسته سخت دلار در سال جاری است.
 
تحلیلگران در توضیح هسته سخت برای نرخ یک شاخص ارزی آن را بازه‌ای می‌دانند که شاخص مورد ذکر نیاز به وجود نیرو‌های بیشتری برای تداوم دادن به روند کاهشی خود دارد. به‌طور مثال اخبار مثبت در رابطه با روابط خارجی یا گشایش‌های ارزی می‌تواند از جمله نیرو‌هایی باشد که نرخ دلار را در عبور از هسته سخت کانال 57 هزار تومانی یاری دهد. در نتیجه گروه اول تحلیلگران رشد قیمت دلار در روز‌های اخیر را ناشی از واکنش نمودار به برخورد با کف قیمتی می‌دانند.
 
در مقابل گروه دیگری از کارشناسان وجود دارند که مثبت شدن تابلو‌های بازار ارز را مرتبط با اخبار سیاسی- نظامی روز‌های اخیر می‌دانند. بررسی تحولات غرب آسیا و کرانه باختری حاکی از آن است که آتش درگیری‌ها در این منطقه در حال بالاگرفتن است.
 
در روز‌های گذشته شدت درگیری‌ها میان لبنان و اسرائیل افزایش یافته و دو طرف در حال تبادل آتش هستند. تشدید درگیری‌ها در این جغرافیا سیگنال منفی مهمی برای بازار کشور است.
 
چرا که مقامات مسوول در گفت‌وگو‌های رسمی و غیررسمی از حمایت ایران از حزب‌الله لبنان درصورت گسترش درگیری‌ها سخن به میان آورده‌اند.
 
فعالان بازار تهران نیز معتقدند که درصورت تشدید درگیری‌ها در مرز لبنان و حمایت ایران از حزب‌الله احتمال وقوع دوباره مناقشات میان ایران و اسرائیل(همانند نیمه فروردین ماه سال جاری) وجود دارد. در این میان مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا را دیگر نیروی موثر بر بازار ارز می‌دانند.
 
نمودار قیمت دلار
 
به‌طور کلی و براساس رویکرد ضد ایرانی و تحریم‌محور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، نامزد شدن او برای انتخابات پیش‌رو ریسک‌های جدیدی را برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند. در نتیجه بازیگران بازار نیز نسبت به اخبار مرتبط با این امر واکنش نشان می‌دهند. نظرسنجی‌های خارجی نشان می‌دهد شانس پیروزی این نامزد در انتخابات باتوجه به ترور ناموفق او افزایش یافته است. در نتیجه برخی از تحلیلگران این اخبار را عامل رشد نرخ‌ها در بازار فردایی می‌دانند.
 
البته در این میان باید گفت که عموما در روز‌های تعطیل عمق معاملات ارزی بسیار کمتر از شرایط عادی است و قدرت جریان‌سازی اندک معاملات صورت گرفته افزایش می‌یابد. در نتیجه برای کشف قیمت‌های حقیقی باید تا شروع مجدد فعالیت بازار صبر کرد.
 

رشد در بازار دوشنبه و سه‌شنبه

بازار در آخرین روز پیش از تعطیلات شرایط به‌هم ریخته‌ای به خود گرفت. نرخ دلار آزاد در بازار روز یکشنبه با رشد 100 تومانی نسبت به نرخ پیشین در رقم 58هزار تومان معامله شد. این در حالی است که روند کلی بازار در این روز کاهشی بود.
 
یورو در این روز 100 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد، اما نرخ پوند با شیب بسیار بیشتری کاهش یافت. دلار رسمی نیز در روز یکشنبه رشد 102تومانی را تجربه کرد و در رقم 46 هزار و 696تومان معامله شد.
 
گفتنی است که بازار تعطیل روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه محل رشد نرخ ارز بود. قیمت دلار آزاد در بازار این دو روز تا بازه قیمتی 58 هزار و 500 تا 58 هزار و 700تومان رشد کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر