آیین سنتی سوگواری یازدهم محرم دامغان برگزار شد

در یازدهمین روز ماه محرم، مردم عزادار شهرستان دامغان بر اساس یک آیین سنتی در عزای اباعبدالله الحسین (ع) سوگواری کردند و شور و شعور حسینی خود را در آئین سنتی به نمایش گذاشتند.

آیین سنتی سوگواری یازدهم محرم دامغان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، آیین سنتی عزاداری روز یازدهم محرم در دامغان با قدمت بیش از 150 سال، ازجمله آیین‌های ثبت در آثار ناملموس کشوراست که با حضور عزاداران حسینی، استاندار سمنان، نماینده ولی‌فقیه در استان، امام‌جمعه شهرستان دامغان، نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار دامغان و ... در روز چهارشنبه 27 تیرماه 1403 در شهر دامغان برگزار شد.

در روز یازدهم محرم عزاداران روستاها و دیگر شهرهای تابعه به شهر دامغان عزیمت نموده و در اولین ساعات صبح پس از رسیدن به شهر اقدام به تشکیل دسته‌های عزاداری می‌نمایند.

حضور انبوه عزاداران مهمان در قالب هیئت عزاداری همراه با حمل نشانه‌ها، کاروان نمادین امام و اسرا و اجرای شیوه‌های عزاداری سنتی مخصوص به هر یک از هیئت‌های روستایی مهمان، ازجمله ارزش‌های منحصربه‌فرد در این روز تلقی می‌شود.

این آئین سنتی از ساعات ابتدایی صبح آغاز و با اذان و نماز ظهر پایان می‌رسد.

به ترتیب دسته‌های عزاداری حسینیه‌ها، تکیه‌ها و امامزاده‌های شهر دامغان حرکت را آغاز می‌کنند و پس‌ازآن دسته‌های نقاط مختلف روستایی به ترتیب حرکت کرده و به سمت مقبره بکیر بن اعین حرکت می‌کنند.

با توجه به تعداد هیئت‌های عزاداری روستایی و انبوه جمعیت سوگوار، دسته‌های عزاداری شرق شهرستان غالباً حرکت خود را از حسینیه حضرت ابوالفضل آغاز نموده و هیئت‌های روستایی شمال و جنوب دامغان از محل بلوار شمالی و جنوبی به کاروان عزاداری می‌پیوندند.

مراسم روز یازدهم محرم دامغان به‌عنوان یک میراث ناملموس معنوی به شماره 653 در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده است.

سینه‌زنی افرادی موسوم به شاطر با عنوان آیین شاطری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، در پیشاپیش دسته عزاداری روستای جزن بسیار چشمگیر است.

شاطرها از پیش‌قراولان فراشان هیئت عزاداری می‌باشند، نمادی از فرشتگان آسمانی می‌باشند البسه‌ای زرد و یا سیاه بر تن داشته و هر یک تعدادی دستمال همچون بال به دور بازوان دست خود می‌بندند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر