پایه‌گذار تئوری مهار ایران درگذشت

مارتین ایندایک دیپلمات آمریکایی، متخصص سیاست خارجی آمریکا، نویسنده، استاد دانشگاه و سفیر سابق آمریکا در اسرائیل در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

پایه‌گذار تئوری مهار ایران درگذشت

به گزارش خبرآنلاین به نقل از نیویورک تایمز، ایندیک به عنوان سفیر در اسرائیل در دولت کلینتون و به عنوان فرستاده ویژه در دوره باراک اوباما، نسبت به شهرک سازی های اسرائیل بدبین بود.

ایندیک برای تئوری‌اش موسوم به سیاست «مهار دوگانه» که در طول دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، تبدیل به سیاست رسمی ایالات متحده آمریکا در برخورد با دو کشور ایران و عراق شد، شهرت دارد.

همسر او، گال هاجز برت، در یک تماس تلفنی تایید کرد که او بر اثر عوارض سرطان مری در خانه این زوج در نیو فیرفیلد، کانکتیکات درگذشت.

به نقل از تایمز، شورای روابط خارجی، جایی که ایندیک از سال 2018 یکی از اعضای برجسته دیپلماسی ایالات متحده و خاورمیانه بود، او را "صدای نادر و قابل اعتماد در یک بحث قطبی در مورد سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه" خواند.

پایه‌گذار تئوری مهار ایران درگذشت

هنگامی که او در سال 2014 برای پیوستن به اندیشکده موسسه بروکینگز در واشنگتن استعفا داد، این نماد آخرین تلاش شکست خورده ایالات متحده برای ایجاد یک توافق صلح اسرائیل و فلسطین بود. او به عنوان مشاور ویژه اوباما در مسائل صلح خاورمیانه کارش را ادامه داد.

ایندیک در پستی در 22 ماه مه در شبکه اجتماعی ایکس و در بحبوحه ادامه جنگ در غزه، از اسرائیلی‌ها خواست که «بیدار شوند» و به آنها هشدار داد که پس از رد توافق صلح پیشنهادی، دولت‌ اسرائیل  به سمت انزوا و تباهی بیشتری می رود. ایندیک همچنین در ماه ژوئن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را پستی در ایکس "قربانی در بحران خودساخته" خطاب کرد. این اتفاق پس از آن افتاد  که نتانیاهو آمریکا را متهم کرد از ارسال تسلیحات مورد نیاز اسرائیل خودداری کرده است.

ایندیک همچنین به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور سابق بیل کلینتون و مدیر ارشد امور خاور نزدیک و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی از سال 1993 تا 1995 خدمت کرد. او همچنین از سال 1997 تا 2000 به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک در وزارت امور خارجه ایالات متحده خدمت کرد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر