جنگنده‌ای که ۴ میلیارد دلار خرج روی دست یونان گذاشت!

یونان رسماً توافق‌نامه‌ای را برای خرید ۲۰ فروند جنگنده F-۳۵A امضا کرده است و نوزدهمین کشوری است که جت‌های پیشرفته نسل پنجم توسعه‌یافته توسط لاکهید مارتین را عملیاتی می‌کند.

جنگنده‌ای که 4 میلیارد دلار خرج روی دست یونان گذاشت!

امیرمسعود عابدین_ نیکوس دندیاس، وزیر دفاع یونان، خبر خرید جنگنده F-35A را اعلام کرد و از این توافق به‌عنوان گامی مهم در نوسازی نیروی هوایی این کشور استقبال کرد. به گفته دندیاس، یونان با خرید مدرن‌ترین هواپیماهای جنگی در جهان در حال ساخت نیروی مسلح قدرتمند است.

این قرارداد به ارزش 3٫76 میلیارد دلار، تقویت قابل‌توجهی برای نوسازی نیروی هوایی یونان به‌حساب می‌آید که جایگزین ناوگان قدیمی هواپیماهای F-4 و میراژ 2000 خواهد شد.

وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در ژانویه با یونان برای خرید 40 جت F-35A با هزینه کلی 8٫6 میلیارد دلاری موافقت کرد. در حال حاضر، این قرارداد شامل خرید 20 جت می‌شود که تحویل آن در سال 2028 آغاز شده و تا سال 2033 ادامه خواهد داشت. این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی آندراویدا در یونان مستقر خواهند شد.

علاوه بر این جنگنده، این معامله شامل پشتیبانی جامعی مانند آموزش مهندسان پرواز در ایالات‌متحده، استقرار شبیه‌سازهای پرواز در آندراویدا و پشتیبانی فنی اولیه می‌شود.

جنگند نسل پنجم پیشرفته امریکایی در راه یک کشور اروپایی!

لاکهید مارتین همچنین بر نقش اف-35 به‌عنوان سنگ بنای قدرت هوایی ناتو تأکید کرد. اف-35 به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به جنگنده منتخب استاندارد ناتو است و قابلیت همکاری بی‌نظیری با ناتو و سایر متحدانش ارائه می‌دهد. خرید جت‌های اف-35 توسط یونان ممکن است تنش‌ها با ترکیه را تشدید کند.

خرید جنگنده‌های F-35 توسط یونان به دلیل تنش‌های طولانی‌مدت بین یونان و ترکیه، موضوعی سیاسی است. ترکیه قبلاً مشتری F-35 بود اما پس از خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-400 روسیه از این معامله اخراج شد.

برای یونان، دستیابی به F-35 نشان‌دهنده یک دستاورد دیپلماتیک قابل‌توجه است که با پیشرفته‌ترین هواپیماهای نسل پنجم جهان، جایگاه دفاعی این کشور را افزایش می‌دهد.

تا دهه 2030، بیش از 600 جنگنده F-35 در بیش از 10 کشور اروپایی، از جمله دو اسکادران کامل F-35 ایالات‌متحده مستقر در نیروی هوایی سلطنتی Lakenheath در بریتانیا، پیش‌بینی می‌شود.

منبع: eurasiantimes

227322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر