اژدهای کومودو به راستی دندان‌های آهنین دارد!

مطالعات جدید حقایقی جالب درباره اژدهای کومودو را فاش کرد، این مارمولک‌های غول پیکر به معنای واقعی کلمه دندان‌هایی آهنی دارند.

اژدهای کومودو به راستی دندان‌های آهنین دارد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش یورونیوز فارسی، یک مطالعه جدید بر روی این شکارچیان مهیب، نشان می‌دهد که در امتداد لبه و نوک دندن‌های اژدهای کومودو رسوب آهنی وجود دارد که به تیز نگه داشتن دندان‌ها و پاره کردن گوشت طعمه‌ به این جانور کمک می‌کند.

محققان در این مطالعه دریافتند که رسوب آهن زیادی به رنگ نارنجی در امتداد لبه‌های تیز دندان‌های کومودو وجود دارد. پیش از این هرگز مقدار رسوب آهن به این اندازه در لبه دندان هیچ مهره داران یافت نشده بود. این یافته‌ها ممکن است به محققان کمک کند تا راز شکار و پاره کردن گوشت طعمه توسط برخی از خشن‌ترین دایناسورها را پیدا کنند.

آرون لبلانک دیرینه شناس از کالج کینگز لندن می‌گوید: «اژدهای کومودو دندان‌های منحنی و دندانه داری دارند تا طعمه‌های خود را درست مانند دایناسورهای گوشتخوار، پاره کنند و ببلعند.»

اژدهای کومودو به راستی دندان‌های آهنین دارد!

او در توضیح گفت: «ما می‌خواهیم از این شباهت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دایناسورهای گوشتخوار چگونه طعمه‌های خود را می‌خوردند استفاده کنیم و اینکه بدانیم آیا در دندان این دایناسورها هم مانند اژدهای کومودو رسوب آهن وجود داشته است یا خیر.»

اژدهای کومودو در حقیقت بزرگترین گونه زنده از مارمولک‌ها است که به طور معمول حدود 70 کیلو وزن دارد و در موارد نادری تا 3 متر هم رشد می‌کنند. آنها می‌توانند طعمه‌های بسیار بزرگتر از خودشان را شکار کنند.

آنها در واقع شکارچیان مهیبی هستند که می‌توانند طعمه خود را نیش بزنند. زهر این جانور حاوی پروتئین‌های سمی است که باعث از دست دادن سریع خون بدن، عدم انعقاد خون، فلج‌ شدن عضلات و درد شدیدی می‌شود. آنها همچنین به دندان‌های بسیار تیز و دندانه دارشان، شهرت دارند.

از آنجایی دندان‌های زیفودنت اژدهای کومودو مشابه دندان‌ دایناسورهای منقرض شده مانند  تیرانوزاروس رکس از گونه تروپودها است، احتمال دارد دندان‌های این مارمولک‌های شگفت‌انگیز بتوانند راز شکار و پاره کردن گوشت طعمه‌ توسط این نوع دایناسورها را برایمان فاش کند.  

محققان در این مطالعه از تکنیک‌های میکروسکوپی و طیف‌سنجی پیشرفته برای تجزیه و تحلیل ترکیب دندان‌های اژدهای کومودو باغ وحش لندن که سال 2023 به دلیل بیماری کشته شد، استفاده کردند. آنها دریافتند که رنگ نارنجی در امتداد لبه دندانه‌دار و نوک تیز دندان این جانور مربوط به رسوب آهن است.

اژدهای کومودو به راستی دندان‌های آهنین دارد!

این نشان می‌داد که احتمالا دایناسورها نیز از چنین مزیتی برخوردار باشند اما وقتی محققان دندان‌های یک دایناسور را بررسی کردند نتوانستند این موضوع را  تایید کنند.

آرون لبلانک در توضیح گفت: «متاسفانه، با استفاده از فناوری‌ای که در حال حاضر داریم، نمی‌توانیم ببینیم که آیا دندان‌های دایناسورهای فسیل‌شده دارای سطوح بالایی از آهن هستند یا نه.» 

این دیرینه شناس افزود: «اما چیزی که ما متوجه شدیم این بود که ساختار مینای لبه‌ دندان دایناسورهای گوشتخوار بزرگتر، مانند تیرانوسورها تغییر پیدا کرده بود.»

محققان امیدوارند که تجزیه و تحلیل دقیق‌تر دندان‌های اژدهای کومودو باعث شود برخی از ویژگی‌های مرتبط با لبه‌های آهنی دندانه‌دار که با فرایند فسیل شدن از بین نمی‌روند را شناسایی کنند. این موضوع می‌تواند به ما در درک بهتر نحوه زندگی دایناسورها کمک کند.

بنجامین تاپلی، هرپتولوژیست از انجمن جانورشناسی لندن، می‌گوید: «متاسفانه اژدهای کومودو در خطر انقراض هستند، بنابراین علاوه بر تقویت درک ما از چگونگی زندگی دایناسورها، این کشف همچنین به ما کمک می‌کند تا درک عمیق تری از این خزندگان شگفت انگیز داشته باشیم و برای محافظت از آنها تلاش کنید.»

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر