عوامل حواس پرتی در نماز چیست؟

برخی از عوامل حواسپرتی در نماز و عدم حضور قلب و توجه در آن عبارتاست ا ز: ۱. خیالپردازی و عدم ضبط قوة خیال؛ بدین ترتیب که خیال انسان، مانند چکاوکی در آن که دائماً از شاخهای بهشاخهای میآویزد و در یک جا ثابت نمیماند و این مربوط به حب دنیا وتوجه به امور ناچیز دنیوی (مثل بازی، تفریح، خوردن، و

 برخی از عوامل حواسپرتی در نماز و عدم حضور قلب و توجه در آن عبارتاست ا ز:
1. خیالپردازی و عدم ضبط قوة خیال؛ بدین ترتیب که خیال انسان، مانند چکاوکی در آن که دائماً از شاخهای بهشاخهای میآویزد و در یک جا ثابت نمیماند و این مربوط به حب دنیا وتوجه به امور ناچیز دنیوی (مثل بازی، تفریح، خوردن، و...) است.
2. توجه به حواس ظاهری و امور خارجی؛ به واسطة دیدن تصویری یا شنیدن صدایی و... حواس و ذهن نمازگزارمتوجه آن شنیدنی یا تصویر میگردد و از خدا و توجه به او غافل میگردد. چه بسا در مدارس دیده شده که نمازگزاران نوجوان به اطراف خود نگاهمیکنند و اصلاً متوجه نماز نیستند.
3. تند خوانی و شتاب زدگی در نماز؛ علت سریع خواندن نماز، عدم اهتمام به آن وتوجه به کارهای روزمره زندگی(مانند درس خواندن، غذا خوردن و...) است. عدهای نیز نماز را از سر تکلیف واجب میخوانند و علاقه کمی به نماز دارند.
4. گناه؛ همان گونه که نماز عامل بازدارنده از گناه است، فحشا و منکرات نیز مانعحضور قلب در نماز میباشد.
5. چشم چرانی ؛  چشم چرانی، یکی از بیماریهایی است که معتاد به آن، در گرفتاری بزرگیاست. چشم چرانی، بیشتر برای خود شخص مضر است و موجب آشفتگی، اضطراب، عدم اعتماد به نفس، بیحالی و سستی در نماز میشود.
6. عدم شناخت مقام و عظمت الهی؛ اشخاصی که شناخت و معرفت کمتری نسبت به خدا دارند و از عظمت،بزرگی و سلطنت او غافلاند، در نماز و عبادات دیگر سهل انگاری میکنند ومعمولاً حضور قلب و خشوع و خضوع ندارند.
7. عوامل بیرونی (مانند دوست فاسد و مجلس گناه که باعث میشوند انساناز نماز و مسجد گریزان باشد).
8. موانع مقدماتی (مانند پرخوری یا گرسنگی، پرخوابی، کسالت و خستگی،جلوگیری از بول و...).
9. خود نمایی و ریا؛ نمازی که برای خدا خوانده نشود و اخلاص در آنرعایت نگردد، نماز مقبولی نیست. از این رو شخص ریاکار، هیچ وقت به فکرحضور قلب و تمرکز حواس در نماز نمیافتد.
10. دسیسههای شیطانی؛
از مهمترین عوامل حواسپرتی، وسوسه شیطان در نماز است که نمازگزارانرا در دامهای مختلف میاندازد؛ مثلاً به او القا میکند که حضور قلب در نمازواجب نیست و...
در پایان گفتنی است که اگر نمازگزاران، به موارد یاد شده توجه کرده و دربرطرف نمودن این موانع و مشکلات سعی و تلاش کنند، قطعاً خواهندتوانست نمازی خاشعانه و خاضعانه به جای آورند و موجبات خشنودیخداوند را فراهم کنند.


منبع : پاسخگو
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر