چگونه انسان در زندگی خوش بخت می شود و چه کسی می تواند واقعاً خود را خوش بخت معرفی کند؟

واژه خوشبختی در لغت، به معنای سعادت و خوش طالعی است. در مورد راههای رسیدن به خوشبختی، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد

 واژه خوشبختی در لغت، به معنای سعادت و خوش طالعی است. در مورد راههای رسیدن به خوشبختی، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. یکی از دانشمندان غربی میگوید: یکی از بزرگان گذشته 288 عقیده مختلف را درباره خوشبختی، نقل میکند که تمام این عقاید را فیلسوفان و بزرگان جهان، اظهار داشتهاند و هر یک از آنها برای وصول به خوشبختی راه متفاوتی را نشان دادهاند. مسّلم است که سعادت و خوشبختی از آنِ جامعهای است که آسایش خاطر و آرامش بیشتری داشته باشد. با این بیان میتوان گفت مال و ثروت و قدرت، منشأ سعادت و خوشبختی به حساب نمیآید، زیرا ثروت و قدرت، رفاه میآورند اما آرام بخش نیستند. یکی از دانشمندان انگلیسی میگوید: برای مردم عاقل، ثروت یکی از عوامل اضطراب و بدبختی است. مسئله مهم این است که باید بکوشیم تا مالک ثروت خود باشیم، نه بنده آن. کسانی که ثروت را بی اندازه دوست دارند، گویی خودشان را اسیر آن ساختهاند و از فکر این که مبادا در کشمکش حوادث، ثروتشان از دست برود، دائماً به خود میلرزند و هیچ وقت روی آسایش را نمیبینند. با نگاهی به دنیای غرب، به خوبی میتوان دید که آنان از نظر ثروت و قدرت، در اوج قرار دارند اما هرگز عدم نگرانی و آسایش را (که رمز سعادت است) به دست نیاوردهاند. در سال 1998 میلادی در ایالات متحده، هجده میلیون نفر به افسردگی دچار شدند. دراوایل دهه 1990 میلادی ارتکاب جرایم عمده در ایالات متحده در هر سال بیش از چهار صد میلیارد دلار به جامعه و قربانیان اصلی آن خسارت وارد ساخته است.

خوش بخت کسی است که زندگی خوشایندی داشته باشد و این جز با آرمیدن در بستر خشنودی خداوند، امکانپذیر نیست. بزرگراه خوش بختی، راه ایمان است. ایمان به خدای یگانه، خدای خوشبختیها و خدایی که یادش آرام بخش دلها و دوری از او موجب سختی و تنگی زندگی است. نه ثروت و نه قدرت و نه لباس و زیبایی، هیچ کدام ما را به سرمنزل آرام بخش خوش بختی نمیرساند مگر این که همه اینها را رنگ خدایی دهیم. در وجود چیزی است بزرگتر از همه عوامل مادی خوشبختی و آن روح خدا و جود خدایی ما است. ارکان و پایههای خوشبختی سه چیز است: میل و رغبت، تلاش و فعالیت و اندیشه و تدبیر در روایات معصومین.
خوش بختی نشانه هایی دارد:
1- تحرک: خوش بختی هیچ گاه با سکون و بطالت به دست نمیآید.
2- عمل کردن به دانستهها
امام علی(ع) میفرماید: به دانش عمل کنید تا خوش بخت شوید.
3- همنشینی با دانشمندان: خوش بختی در گرو ارتباط با دانشمندان است.
4- حق گرایی: امام علی(ع) میفرماید: در همراهی حق، خوش بختی به وجود میآید.
5- اندیشیدن: امام صادق(ع) کسی را خوش بخت میداند که لحظههایی را برای خلوت گزیدن و اندیشیدن تدارک ببیند.

6- دوری از کینه و حسد: امام علی(ع) میفرماید: بیاییم سینه هایمان را از کینه و حسد بشوییم تا اسباب سعادت را فراهم آورده باشیم.
7- اخلاق شایسته: رسول اکرم(ص) فرمود: کسی که ویژگیهای شایسته زیر را دارا باشد، نیک بختی دنیا و آخرت را از آن خود کرده است: اخلاق نیک که با آن در بین مردم و با آنان زندگی کند؛ قلب خاشع و سپاس گزار و زبانی که به ذکر خداوند مشغول است.
8- همسر شایسته،
9- فرزند صالح،
10- منزل وسیع،
11- مرکب مناسب.
در روایتی پیامبر اکرم(ص) میفرماید: از سعادت مرد، زن خوب و خانه وسیع و مرکب خوب و فرزند صالح است. البته واضح است که این امور مادی در صورتی از نشانههای خوش بختی محسوب میشود که جهت طاعت پروردگار و تکامل معنوی از آنها بهره برداری شود وگرنه هر یک از آنها میتواند مانع خوش بختی و سد راه تکامل انسان باشد.


منبع : پاسخگو
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر