پیام ویژه آنتونی گوترش به پزشکیان: روی رئیس جمهور جدید ایران حساب باز کردیم /در دیدار نعیم قاسم با رئیس جمهور جدید ایران چه گذشت؟

دبیرکل سازمان ملل طی پیامی به مسعود پزشکیان، بر تعهد سازمان ملل به حمایت مستمر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تأکید کرد

پیام ویژه آنتونی گوترش به پزشکیان: روی رئیس جمهور جدید ایران حساب باز کردیم /در دیدار نعیم قاسم با رئیس جمهور جدید ایران چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، طی پیامی به مسعود پزشکیان، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

به روایت ایسنا، گوترش با ابراز خوشحالی از انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، اعلام داشت که سازمان ملل متحد و شخص وی مشتاقانه منتظر همکاری با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران هستند. دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه ضمن اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار ایفای نقش ایشان در کمک به حل بحران‌های منطقه و پیشگیری از درگیری‌های جدید که می‌تواند تهدیدی برای منطقه و فرامنطقه باشد شد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر تعهد سازمان ملل به حمایت مستمر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تأکید کرد. دبیر کل سازمان ملل متحد در انتها با ابراز بهترین آرزوها برای پزشکیان در انجام مأموریت جدیدش، اذعان داشت که برای پیشبرد ارزش‌ها و آرمان‌های مندرج در منشور ملل متحد، روی رئیس جمهور جدید ایران حساب باز کرده است.

رئیس جمهور:‌ تقویت روابط با کشورهای مسلمان از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم است

همچنین مسعود پزشکیان روز دوشنبه هشتم مرداد 1403 در دیدار «نعیم قاسم» قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، ضمن تجلیل از ایستادگی و پایمردی مجاهدان و مبارزان دلیر حزب‌الله در برابر تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی، حمایت و پشتیبانی از جبهه مقاومت را تکلیف شرعی و از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

به روایت ایرنا، رئیس جمهور جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در حق مردم مظلوم غزه و حمایت و پشتیبانی آمریکا و برخی کشورهای غربی از این جنایات را لکه ننگ دیگری بر کارنامه مدعیان حقوق بشر عنوان کرد و افزود: اگر کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان وحدت و انسجام خود را حفظ می‌کردند و به توصیه و سفارش نبی مکرم اسلام «ید واحده» بودند، رژیم صهیونیستی و حامیان آن هرگز به خود اجازه ارتکاب چنین جنایاتی علیه ملت مظلوم و مسلمان فلسطین را نمی‌دادند.

پزشکیان تلاش برای تقویت و توسعه روابط با کشورهای مسلمان و همچنین ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در جوامع اسلامی را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت خود برشمرد و بر ضرورت اتحاد امت اسلامی در مقابله با وحشیگری صهیونیست‌ها و توقف جنایات این رژیم در غزه تاکید کرد.

شیخ «نعیم قاسم» قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، پاسخ رئیس جمهور به پیام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله را پدرانه و برادرانه توصیف و ابراز امیداوری کرد جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی وی بیش از گذشته در مسیر پیشرفت و موفقیت گام بردارد.

وی با بیان اینکه حزب‌الله لبنان خود را فرزند امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی می‌داند و به سهم خود برای تحقق آرمان‌های ارزشمند انقلاب تلاش خواهد کرد، به تشریح دستاوردها و اقدامات مقاومت حزب‌الله در سال‌های اخیر پرداخت.

معاون دبیرکل حزب‌الله خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، شکست‌های متعدد این رژیم در برابر مقاومت اسلامی فلسطین و همچنین شکست گروهک تروریستی و تکفیری داعش در سوریه را مرهون حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت در منطقه دانست و افزود: امروز و در پی عملیات غرورانگیز طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی به رغم تحمیل خسارت‌های فراوان و جنایت‌های بی‌شمار در غزه به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیده و به فضل الهی با تداوم ایستادگی و مقاومت مجاهدان فلسطینی و مردم غیور غزه شکستی دیگر برای این رژیم رقم خواهد خورد.

لیست مقامات خارجی که برای شرکت در مراسم تحلیف وارد کشور شدند

مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران امروز سه‌شنبه (9مردادماه) از ساعت 16 در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

تشریفات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در قالب کمیته‌ای مسئولیت دعوت از روسای جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و سایر مقامات کشورهای مختلف را بر عهده دارند و طبق گفته علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، حضور بیش از 70 هیات خارجی و 600 خبرنگار داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور قطعی شده است.

بنا بر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، این مراسم با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود. برهمین اساس دومین گروه از هیات‌های خارجی از شب گذشته و از محل فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد وارد تهران شدند که اسامی آنها تا این زمان به این شرح است:

انریکه مورا قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، فرستاده ویژه رئیس جمهور قرقیزستان، رئیس مجلس ازبکستان، وزیر کشاورزی لبنان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی، فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن، مولن آشیمبایف رئیس سنای پارلمان قزاقستان، معاون رئیس جمهور برزیل، رئیس مجلس مالی، وزیر خارجه جمهوری عربی مصر، محمد یحیی سعید وزیر امورخارجه موریتانی، نایب رئیس مجلس سیرالئون، رئیس مجلس بورکینافاسو، رئیس مجلس سنگال، وزیر کشور در امور خارجه قطر، رشید مردف معاون رئیس کابینه ترکمنستان، ژان کلود گاکوسو وزیر امور خارجه کنگو

همچنین پیش از این نیز و از روز گذشته مقامات کشورهای مختلف دعوت شده به مراسم تحلیف رئیس جمهور، وارد تهران شدند که اسامی آنها به این شرح است:

دبیر کل سازمان همکاری‌های شانگهای ، وزیر کشور آفریقایی نیجر، فرستاده ویژه مغولستان، فرستاده ویژه مالت، نخست وزیر کوبا، نخست وزیر میانمار، فرستاده ویژه اکوادور، فرستاده ویژه دومینیکن، فرستاده ویژه کلمبیا، وزیر خارجه گامبیا، وزیر گردشگری ماداگاسکار، وزیر خارجه سودان، نایب رییس مجلس غنا، سرپرست وزرات امورخارجه لیبی، رئیس مجلس مالزی، معاون رییس جمهور کشور مالدیو، رئیس مجلس سریلانکا، رئیس مجلس ملی ماداگاسکار، رئیس مجلس کومور، وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی، معاون وزیر هیات حاکمه سرپرستی افغانستان، دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا، ایسیاکا عبدالغدیر امام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی- 8)، نخست وزیر سوریه، معاون رئیس کمیته دائمی کنگره چین، وزیر مشاور بنگلادش، وزیر امور خارجه گشور اریتره، معاون نخست وزیر صربستان، فرستاده ویژه پادشاهی بحرین، فرستاده ویژه پادشاهی عمان و معاون رئیس جمهور زیمبابوه.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر