تلویزیون چگونه میدان ورزش را به پلتفرم‌های مجازی واگذار کرد؟

همزمان با برگزاری رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ در پاریس، پوشش این رویداد بین‌المللی به عرصه‌ای تازه برای زورآزمایی تلویزیون و پلتفرم‌های خانگی تبدیل شده است.

تلویزیون چگونه میدان ورزش را به پلتفرم‌های مجازی واگذار کرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بی‌راه نیست اگر بازه زمانی برگزاری رویدادهای ورزشی را بهار برنامه‌سازی و ایده‌پردای برای رسانه‌های تصویری بدانیم. اساسا ورزش به دلیل دامنه گسترده و متنوع علاقه‌مندان و هواداران، ظرفیت بالقوه‌ای محسوب می‌شود که به‌فعلیت رساندن آن می‌تواند تأثیری مستقیم بر گسترش کمی و کیفی مخاطبان یک رسانه داشته باشد. در دهه‌های گذشته هم معمولا فصل برگزاری رویدادهای ورزشی همچون المپیک و جام‌جهانی، فصل ویژه‌تری برای شبکه‌های تلویزیونی مختلف محسوب می‌شد و برنامه‌سازان تلاش می‌کردند با حداکثر استفاده از این رویدادها، مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند.

* رقیبی که معادلات را تغییر داد

توسعه فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی و قدرت گرفتن ویترین‌های خانگی برای برنامه‌سازی خارج از قاب تلویزیون، طی یک دهه گذشته، معادلات رقابتی در این عرصه را به کل تغییر داده است. اگر زمانی شبکه‌های تلویزیونی برای پوشش رویدادهای ورزشی شبه‌رقابتی را با یکدیگر تجربه می‌کردند، حالا این پلتفرم‌ها هستند که با انگیزه‌ای بالا تبدیل به یک رقیب واقعی و قدرتمند شده‌ است.

در همین ماه‌های اخیر و همزمان با برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، شاهد حضور پررنگ پلتفرم‌های مختلف در زمینه برنامه‌سازی برای پوشش متن و حاشیه این رویداد بودیم که به‌طور خاص می‌توان از ویژه‌برنامه «یورو 2024» آپارات اسپرت یاد کرد که به واسطه برگ‌برنده‌هایی همچون حضور مجری و گزارشگر خانم و نیز ترکیب متفاوت مهمانان ویژه مورد توجه قرار گرفت.

حالا و همزمان با برگزاری رقابت‌های المپیک پاریس، به‌عنوان مهمترین و گسترده‌ترین رویداد ورزشی دنیا، باردیگر برنامه‌سازان خانگی همزمان با تدارک ویژه تلویزیون، به میدان آمده‌اند تا بخت خود برای جذب مخاطب بیشتر را بیازمایند.

* مشعل المپیک و درخشش خانگی‌ها

رقابت میان تلویزیون و پلتفرم‌های خانگی بر سر پوشش «المپیک 2024» از همان آیین افتتاحیه کلید خورد. هرچند مسئولان صداوسیما اعلام کرده‌اند که حق پخش پوشش زنده تمامی بازی‌های المپیک را خریداری کرده‌اند و از این منظر زمان بالایی از آنتن شبکه تخصصی ورزش به صورت کلاسیک به پوشش زنده این رویداد اختصاص پیدا کرده اما کیفیت این پوشش حالا رقیبی جدی پیدا کرده است. در دسترس بودن پلتفرم‌های خانگی در کنار محدودیت‌های کم‌رنگ‌تر برای پوشش کامل بازی‌های المپیک، مزیت سنتی تلویزیون برای تماشای این رقابت‌ها را کم‌رنگ‌تر از همیشه کرده است.

همزمان سایتی مانند آپارات اسپرت، سهم ویژه‌ای از سبد مصرفی علاقه‌مندان ورزش را به خود اختصاص داده است. همزمان با روز اول رقابت‌های المپیک در 6 تیرماه، آپارات اسپرت با 64 ساعت پخش زنده، امکان تماشای 60 رویداد مختلف را برای علاقه‌مندان فراهم آورد که شامل 13 ورزش انفرادی قایقرانی، تیراندازی، ژیمناستیک، شنا و اسب‌سواری، 25 ورزش غیرانفرادی مثل راگبی، بدمینتون، تنیس دوبل و 35 بازی تیمی مانند بسکتبال، فوتبال و والیبال ساحلی بوده است. پخش زنده بازی‌های ورزشکاران ایرانی همچون فاطمه مجلل که صدا و سیما این بازی را پوشش نداد و انتقادات بسیاری به آن در فضای رسانه ای وارد شد، هم طبیعتا در اولویت بوده است.

در روز دوم و سوم رقابت‌های المپیک هم مخاطبان آپارات اسپرت به ترتیب شاهد 66 و 62 ساعت پخش زنده رقابت‌های مختلف بوده‌اند که از اسکیت برد زنان و موج‌سواری در هاوایی تا شیرجه مردان و اسب‌سواری را شامل می‌شد.

پوشش زنده این رقابت‌ها در این سایت، تا روز پایانی «المپیک 2024» ادامه خواهد داشت.

257 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر