کمک نظامی امارات به چین!

رزمایش هوایی فالکن ۲۰۲۴ بین UAEAF (امارات متحده) و PLAAF (نیروی هوایی چین)، امکان دسترسی راحت‌تر به فناوری و هواپیماهای نظامی و غربی را به چین می‌دهد؛ همچنین امارات را برای مقابله با رقبا آماده می‌کند؛ با این حال ایالات متحده را با سه چالش مهم روبه‌رو می‌کند.

کمک نظامی امارات به چین!

تینا مزدکی: رزمایش هوایی فالکن 2024 از 10 ژوئیه 2024 آغازشده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. در پی این رزمایش، نیروی هوایی امارات متحده عربی جت‌های میراژ 2000 ساخت فرانسه خود را در پایگاه هوایی چین مستقر می‌کند. بر اساس گزارش IISS (موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک)، نیروی هوایی تایوان و هند که هر دو دشمن چین هستند نیز از این جنگنده استفاده می‌کنند.

کمک نظامی امارت به چین!

تصاویر ماهواره‌ای IISS از پایگاه هوایی هوتان در استان سین کیانگ چین حداقل هفت جت داسو میراژ2000-9DAD/EAD را نشان می‌دهد. از طرفی گزارش‌شده است که تایوان از 60 سفارش اولیه در دهه 1990 که شامل 48 میراژ 2000-5EI تک‌سرنشین و 12 میراژ2000-5DI دوسرنشین بود؛ اکنون دارای 54 میراژ 2000 است.

درعین‌حال، امارات 30 فروند جت میراژ 2009-D را پس از تائید فرانسه به مراکش منتقل می‌کند تا نگرانی‌های خود را در رابطه با الجزایر برطرف کند. امارات همچنین در حال جایگزینی میراژها با داسو رافال F4 است.

از دیگر هواپیماهای امارات متحده عربی که در این رزمایش شرکت داشتند، یک هواپیمای ایرباس A330 MRTT بود. در دوره 2023 این رزمایش، جت‌های میراژ به همراه دو هواپیمای باری بوئینگ C-17A Globemaster نیز شرکت داشتند. در رزمایش 2024 پناهگاه موقت برای عملیات پهپادها نیز به آن اضافه‌شده است.

UAEAF (نیروی هوایی امارات متحده عربی) نیز هواپیمای لاکهید مارتین F-16E/F Block 60 ساخت ایالات‌متحده را بااین‌حال که بخشی از رزمایش Falcon Shield نبود به پرواز درآورد.  چین می‌تواند از تجربه‌های دست‌اول خود در مورد F-16 استفاده کند، زیرا تایوان نیز دارای 142 فروند هواپیما است و 66 فروند دیگر نیز سفارش داده است، امارات متحده عربی ممکن است با عواقب جدی در صورت استقرار این نوع جنگنده در چین مواجه شود.

کمک نظامی امارت به چین!

وزارت دفاع امارات اعلام کرد که این رزمایش باهدف تبادل تجربیات، ارتقای کارایی عملیاتی دو طرف و تمرکز بر اجرای عملیات مشترک برای بالا بردن آمادگی نیروهای شرکت‌کننده و به‌کارگیری بهینه توانمندی‌های مختلف برای مقابله با تهدیدات هوایی انجام می‌شود. تصویری از اعضای سرویس UAEAF و PLAAF که جلوی یک میراژ 2000، یک J-16 و یک J-10 عکس گرفته‌اند، نیز منتشر شده است.

چه منافعی برای چین دارد؟

این رزمایش سؤال‌هایی در مورد پتانسیل جمع‌آوری اطلاعات در هواپیماهای غربی توسط پکن ایجاد می‌کند. IISS می‌گوید: «آشنایی با میراژ 2000، عملکرد و قابلیت‌های آن و همچنین امکان آموزش‌های رزمی هوایی متفاوت، برای PLAAF ارزشمند خواهد بود». آموزش‌های رزمی غیرمشابه علیه هواپیماهای خارجی بینش مهمی در مورد تاکتیک‌ها و فن‌آوری می‌دهد، بنابراین هر دو بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند.

به‌طور خاص، خلبانان می‌توانند مشخصات فنی هواپیماهای دیگر مانند رادار، فرکانس‌های ارتباطی، موتور، عملکرد سینماتیک و ویژگی‌هایی مانند قفل موشک و رادار را بررسی کنند. اطلاعات به‌دست‌آمده به‌طور کامل در جریان بازبینی‌ها موردبحث قرار می‌گیرند که در آن نیروهای هوایی شواهد مستقیم یا غیرمستقیم ضعف را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و اقدامات متقابل و تاکتیک‌هایی را توسعه می‌دهند.

درعین‌حال چین می‌تواند فناوری هوافضای دفاعی خود را با انجام چنین تمرین‌هایی بهبود بخشد. بنابراین چین اقدامی صنعتی-دفاعی خواهد داشت زیرا اکثر جنگنده‌های خط مقدم این کشور مانند سری J-10، Su-30MKK، J-11، J-16 و J-20 در داخل کشور تولید می‌شوند و تمام زنجیره‌های تأمین منشأ داخلی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا تغییرات فنی، مهندسی و نرم‌افزاری روی رادارها، موشک‌ها یا جستجوگرها آسان‌تر و سریع‌تر شود.

میزبان بودن به چین این امکان را می‌دهد که به شکل علنی یا پنهان از دارایی‌هایی مانند AEW (هشدار اولیه هوابرد) برای نظارت بر تمرین استفاده کند، که ناخودآگاه بینش‌های بیشتری در مورد توانایی رادار AEW چین برای شناسایی میراژ 2000 ارائه می‌کند. بسته به ماهیت رزمایش مشترک، می‌توان عملکرد رادار جنگنده چینی و جستجوگرهای موشک الکترواپتیکی و فرکانس رادیویی را نیز موردبررسی قرارداد.

کمک نظامی امارت به چین!

برای مثال، PLAAF می‌تواند عملکرد جستجوگر و برد تشخیص موشک AAM (موشک هوا به هوا) برد کوتاه PL-10 را که از جستجوگر IIR (تصویربرداری مادون‌قرمز) استفاده می‌کند، در طول هر نبرد هوا به هوای غیرمشابه بررسی کند. از طرفی احتمالاًPLAAF  از فعالیت هوایی خود در منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان و اطراف آن و هرگونه واکنش نیروی هوایی تایوان برای بررسی عملکرد رادار و جستجوگر استفاده کرده است. بااین‌حال، یک تمرین هوایی، محیط قابل‌کنترل‌تری را ایجاد می‌کند که در آن درگیری‌های شبیه‌سازی‌شده می‌تواند چندین بار تکرار شود.

چالش برای ایالات‌متحده

این رزمایش در بحبوحه افزایش حجم هوافضای دفاعی برای روابط چین و امارات انجام می‌شود. ابوظبی در اوایل سال 2022 دوجین جت Hongdu L-15A را برای جایگزینی Aermacchi MB-339، بخشی از تیم نمایش هوایی Al Fursan سفارش داد. چین تحویل این هواپیما را در سه‌ماهه چهارم سال 2023 آغاز کرد. مذاکرات برای 36 هواپیمای دیگر، احتمالاً برای نقش مربی جت پیشرفته یا نقش حمله سبک همچنان ادامه دارد.

امارات همچنین از پهپادهای MALE (مقاومت طولانی ارتفاع متوسط) ساخت چین مانند Wing Loong II استفاده می‌کند که به پایگاه هوایی قصاویره اختصاص دارد. بنابراین تمرین‌های هوایی امارات متحده عربی و چین یک چالش سه‌جانبه استراتژیک، دیپلماتیک و فناوری دفاعی را برای ایالات‌متحده ایجاد می‌کند.

منبع: theaviationist

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر