‌شناسایی ۱۲۵ بیمار تالاسمی در استان کردستان

مسئول واحد بیماران خاص در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از انجام اقدامات موثر برای بهبود کیفیت زندگی ۱۲۵ بیمار تالاسمی در کردستان خبر داد

‌شناسایی 125 بیمار تالاسمی در استان کردستان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، لیلا قنبری مسئول واحد بیماران خاص در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: در سال 1402، بر اساس آخرین آمار، 125 بیمار تالاسمی در استان کردستان شناسایی شده‌اند که بیشترین تعداد بیماران در سنندج با 47 نفر و کمترین تعداد در دهگلان با دو بیمار مشاهده شده است و سایر شهرستان‌ها نیز به ترتیب سقز، بانه، بیجار، قروه و کامیاران بیماران تالاسمی وجود دارند.

وی افزود: از مجموع بیماران، 60 نفر زن و 65 نفر مرد هستند، همچنین، 18 بیمار زیر 20 سال و 107 بیمار بالای 20 سال مبتلا به این بیماری هستند، متأسفانه سال گذشته 3 بیمار تالاسمی در استان جان خود را از دست دادند.

مسئول واحد بیماران خاص در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه با توجه به آمار، 0.6 درصد از کل بیماران تالاسمی کشور به استان کردستان اختصاص دارد، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 51 درصد از والدین این بیماران ازدواج خویشاوندی و 49 درصد ازدواج غیرخویشاوندی داشته‌اند.

افزایش خدمات درمانی به بیماران تالاسمی در کردستان

قنبری بیان کرد: به منظور پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی، بهبود کیفیت زندگی بیماران و دسترسی آن‌ها به خدمات درمانی، اقداماتی از جمله تجهیز مراکز درمانی، تامین خون، تامین دارو، پوشش هزینه های درمانی و خدمات تکمیلی انجام شده است.

وی گفت: به عنوان تنها دانشگاه در منطقه غرب کشور، تمامی بیماران تالاسمی در شهر خود به خدمات دارویی و درمانی دسترسی دارند.

هفت مرکز درمانی تالاسمی در کردستان

مسئول واحد بیماران خاص در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به تجهیز مراکز درمانی در استان کردستان پرداخت و گفت: هفت مرکز درمانی تالاسمی در استان با فضا و کادر درمانی مجزا به بیماران خدمات ارائه می‌دهند که سال گذشته 4 هزار و 950 کیسه خون برای تزریق به بیماران تالاسمی به این مراکز درمانی ارسال شد و این خون‌ها از نظر ویروسی و گروه خونی کاملاً بررسی شده است.

دسترسی رایگان بیماران تالاسمی در کردستان

قنبری عنوان کرد: سال گذشته 19 هزار و 231 عدد آهن‌زدای تزریقی به ارزش 18 میلیارد ریال برای بیماران تأمین شد و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفته است.

وی بیان کرد: هزینه‌های تزریق خون، تزریق دسفرال و سایر خدمات درمانی بیماران توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

مسئول واحد بیماران خاص در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سه عدد پمپ تزریق دسفرال به صورت رایگان به بیماران اهدا شده است، خاطرنشان کرد: بیماران تالاسمی بر اساس بسته حمایتی ارسالی از وزارت متبوع می‌توانند به خدمات دندانپزشکی، سنجش تراکم استخوان، تصویر برداری، بستری و جراحی رایگان دسترسی داشته باشند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر