ضرورت تقویت تعامل جهاددانشگاهی برای تحقق جهش تولید

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند با تمرکز بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری مرتبط با تولید، نقش موثری در پیشبرد شعار سال و اهداف کلان جمهوری اسلامی داشته باشد.

ضرورت تقویت تعامل جهاددانشگاهی برای تحقق جهش تولید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، محمد رسول شیخی‌زاده نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها، جهاددانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی کشوری و استانی باید به نقاط قوت یکدیگر توجه کنند و از آن‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک استفاده کنند.

وی افزود: جهاددانشگاهی با دارا بودن نیروی انسانی متخصص، تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات پژوهشی، می‌تواند در حل مسائل علمی و فنی دستگاه‌های اجرایی نقش مؤثری ایفا کند. از سوی دیگر، دستگاه‌های اجرایی کشوری نیز با دسترسی به منابع مالی و امکانات اجرایی، می‌توانند از نتایج پژوهش‌های جهاددانشگاهی در جهت بهبود عملکرد خود بهره‌برداری کنند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در نهایت، تقویت تعاملات بین جهاددانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی نیازمند یک اراده جدی و همکاری همه جانبه است. با اجرای برنامه‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های موجود، می‌توان به توسعه علمی و فناوری کشور کمک شایانی کرد.

وی با بیان اینکه تنوع و گستردگی خدمات جهاددانشگاهی، ناشی از انعطاف پذیری این نهاد در پاسخگویی به نیازهای جامعه و بهره گیری ظرفیت‌های دانشگاهی و پژوهشی است، ادامه داد: از این رو می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق مانند ارائه آموزش‌های تخصصی، توسعه فناوری، تقویت ارتباط با صنایع، ترویج فرهنگ پژوهشی و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در این نهاد پویا و فعال باعث رفع چالش‌های موجود در جهت پیشرفت کشور شد.

به گفته شیخی‌زاده، با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) هر ساله شعاری را جهت پیشبرد اهداف کلان کشور انتخاب می کنند، جهاددانشگاهی می‌تواند با توجه به شعار سال برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد تا سهم خود را در تحقق این شعار ایفا کند. برای مثال در سالی که شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، جهاددانشگاهی می‌تواند با تمرکز بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری مرتبط با تولید، نقش موثری در پیشبرد این شعار و اهداف کلان جمهوری اسلامی داشته باشد.

دولت آینده با تخصیص بودجه کافی و پایدار جهاددانشگاهی را به یکی از مهم‌ترین موتورهای محرک رشد و توسعه کشور تبدیل کند

وی معتقد است که جهاددانشگاهی می‌تواند با ایجاد و تقویت بسترهای مناسب مانند پارک‌های علم و فناوری، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد، فضایی را فراهم کند تا جوانان ایده‌های خود را به محصول و خدمت تبدیل کنند و با حمایت از پژوهش‌های کاربردی و استفاده از ظرفیت‌های جوانان روحیه نوآوری و خلاقیت در جوانان، الگوسازهای موثری را در جامعه ایجاد کند و دولت آینده باید با تخصیص بودجه کافی و پایدار و ایجاد طرح‌ها و قوانین حمایتی این نهاد را به یکی از مهمترین موتورهای محرک رشد و توسعه کشور تبدیل کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به فعالیت‌های گسترده خود در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی، نقش بسیار مهمی در تقویت روحیه خودباوری و کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است. با این حال، برای بهبود عملکرد خود و دستیابی به اهداف بلندمدت، این نهاد باید به دنبال رفع چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود باشد.

وی یادآور شد: در مجموع، می‌توان گفت که جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و پیشرو، توانسته است سهم قابل توجهی در توسعه علمی و فناوری کشور داشته باشد و به تقویت روحیه خودباوری در میان نخبگان و جوانان کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان