خواص روغن ریحان و شناخت کاربردهای درمانی آن

روغن ریحان از برگ های تازه ریحان به دست می آید. این روغن سرشار از مواد معدنی مانند منگنز، روی، کلسیم و آهن است و به خاطر داشتن ویتامین های های C ،E و K خواص بی شماری برای سلامتی انسان دارد. این روغن به عنوان یک ضد میکروب شناخته می شود و از بسیاری جهات با فواید بی نظیری برای بدن همراه است.

خواص روغن ریحان و شناخت کاربردهای درمانی آن

روغن ریحان یک روغن گیاهی است که به شکل گسترده در رایحه درمانی می توان از آن استفاده کرد. این روغن از گیاه ریحان به دست می آید و خواص بی شماری دارد. از این روغن به طور گسترده در چاکرادرمانی، ماساژ و یوگا استفاده می شود. خواص این روغن شگفت انگیز فقط محدود به این موارد نخواهد شد. روغن ریحان در درمان گرفتگی عضلات، سردرد، سوختگی و آرتروز مؤثر است. استفاده از این روغن در طب سنتی، ایران، هند و چین سابقه دیرینه دارد. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا از خواص روغن ریحان برای بدن شگفت زده شوید.

روغن ریحان چیست؟

 روغن ریحان از برگ های گل ریحان خارج می شود و به دلیل خاصیت انرژی بخشی نیز شناخته شده است. از آنجایی که در طول سال ها محبوبیت آن بیشتر شده است، امروزه از این روغن در ترکیب بیشتر محصولات مراقبت از پوست، مو، بدن و حتی خمیر دندان نیز استفاده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2014 این روغن از قرن ها پیش به عنوان یک گیاه دارویی سنتی به طور مؤثر در درمان نارسایی کلیه، کرم روده، یبوست، زگیل، سردرد، یبوست، اسهال و سرفه و موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

فواید فوق العاده روغن ریحان

اصلی ترین خواص روغن ریحان چیست؟

این روغن به عنوان معجزه طبیعت شناخته شده است و با خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی خود یک درمان فوق العاده برای تقویت و درخشندگی موها، درمان آکنه، رفع خستگی، عفونت گوش، تقویت دندان و لثه، اضطراب و ترس، سرماخوردگی و آنفولانزا محسوب می شود که سال های سال است در طب سنتی آسیا و هند کاربرد دارد. از مهم ترین و اساسی ترین خواص روغن ریحان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. درمان مادرزادی سنگینی گوش

طب سنتی، سنگینی گوش را ناشی از افزایش سردی اعصاب گوش می داند و برای درمان آن استفاده از روغن ریحان را توصیه می کند. بهتر است به مدت 6 ماه، هر شب چند قطره از روغن ریحان گرم شده را درون گوش آسیب دیده خود بریزید. سپس سر خود را به پهلو نگه دارید تا روغن به درون مجرای گوش وارد شود. 5 تا 10 دقیقه در این حالت بمانید. سپس سر خود را صاف کرده و روغن اضافی را با یک دستمال پاک کنید.

سعی کنید از روغن ریحان 100 درصد ارگانیک و خالص استفاده کنید. پیش از استفاده، باید روغن را کمی گرم کنید تا هم دمای بدن شود. اگر گوش تان درد دارد بهتر است از این روغن استفاده نکنید. اگر پس از چند روز استفاده از روغن ریحان شرایط تان بهتر نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

خواص فوق العاده روغن ریحان

2. تسکین درد مفاصل

ترکیبات ضد التهابی موجود در روغن ریحان مانند سیترونلول، اوژنول و لینالول می توانند در تسکین بیماری های التهابی نظیر آرتریت و درد مفاصل به شدت مؤثر باشند. برای بهره مند شدن از خواص روغن ریحان و کمک به تسکین درد، شل کنندگی، گرفتگی و التهاب می توانید کمی از این روغن را روی ناحیه دلخواه خود بریزید و آن را به آهستگی ماساژ دهید.

3. خاصیت آرام بخشی

این روغن با خواص آرام بخشی بالایی که دارد بهترین و مناسب ترین پیشنهاد برای مقابله با اختلالات مالیخولیا، میگرن، درمان افسردگی، تنش عصبی و خستگی ذهنی است. یکی از شیوه های درمانی آن رایحه درمانی است. بهتر است چند قطره از آن را در دستگاه بخور بچکانید و سپس از بو و عطر آن لذت ببرید.

4. از بین بردن بوی بد

از روغن ریحان می توان به عنوان پاک کننده طبیعی بو در از بین بردن بوی ناخواسته در خانه استفاده کرد. روغن ریحان دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به آن اجازه می دهد به عنوان یک پاک کننده خوب و مؤثر عمل کند. به همین خاطر استفاده از آن برای از بین بردن قارچ های ایجاد کننده بو، رایحه ای به شدت مطبوع و تازه به جا می گذارد و مانع انتشار عوامل بیماری زا می شود. زمانی که روغن اسانس ریحان با جوش شیرین ترکیب شود، برای پاک کردن باکتری ها و لکه های ماهیتابه و قابلمه نیز عالی عمل می کند. علاوه بر این اگر در دوش،  سطل زباله و توالت اسپری شود می تواند به شدت مؤثر باشد.

روغن ریحان چه خواصی دارد؟

5. بهبود سلامت دهان

روغن ریحان از گذشته تا کنون به عنوان یک درمان سنتی برای سردرد و پوسیدگی دندان استفاده می شود. در یک مطالعه انجام شده بر روی 40 کودک نشان داده شد که بعد از اعمال مستقیم روغن ریحان به کانال ریشه دندان، فعالیت آنتی بیوتیکی در آن وجود داشته است. دیگر گونه های ریحان نیز خواص یکسان و مشابهی از خود نشان داده اند. به طور مثال، در یک کارآزمایی بالینی شامل 20 نفر، بیماری پلاک و لثه بعد از استفاده از ریحان میخکی، به شکل مؤثر کاهش یافته است. علاوه بر این خواص روغن ریحان نشان دهنده این است که اثر اسپاسمودیک منتول به عنوان قسمتی از روغن اسانس ریحان، احتمال دارد درد میگرن را کاهش دهد.

6. کاهش علائم آسم

بسیاری از مردم عقیده دارند که استنشاق بخار روغن ریحان به عنوان بخشی از درمان بخور، به سیستم تنفسی کمک می کند. این موضوع توضیح می دهد که چرا از این روغن معمولا برای تسکین نشانه های سینوزیت، برونشیت و آسم استفاده می شود، زیرا خواصی که از طریق بخار آزاد می شوند مجاری تنفسی را باز می کنند تا تنفس راحت تر اتفاق بیفتد. با توجه به خواص ضد ویروسی روغن ریحان، این روغن در کنار شیوه های درمانی موجود، یک درمان طبیعی برای هر کسی است که می خواهد درمان خود را کامل تر کند.

7. از بین بردن حشرات و درمان نیش حشرات

در تابستان، تمام خانواده ها به یک بطری روغن ریحان در کنار داروهای خود نیاز دارند؛ زیرا یک گزینه فوق العاده برای جایگزین درمان های شیمیایی نیش حشرات است. روغن ریحان برای درمان نیش زنبور، گزش پشه و علاوه بر این نیش مار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از روغن ریحان روی زخم ها سبب کاهش درد، سوزش، خارش و علاوه بر این باعث از بین رفتن احتمال عفونت که همراه با هر نوع سوزش یا حتی شکاف پوستی است، می شود.

نگاهی به خواص روغن ریحان

8. ضد التهاب

لازم به ذکر است بدانید روغن ریحان یک ماده ضد التهاب بی نظیر بوده و تقریبا در هر نوع داروی شیمیایی و حتی گیاهی برای درمان التهاب می توان از آن استفاده کرد. این روش برای کسانی که با آرتروز، روماتیسم و درد مفاصل همراه با دیگر دردهای سیستم اسکلتی عضلانی مقابله می کنند، باعث کاهش درد را به دنبال دارد. اثرات روغن ریحان علاوه بر این به تسکین درد میگرن نیز کمک می کند. برای التهاب داخل روده نیز می توانید از روغن ریحان استفاده کنید. این روغن یک ضد درد طبیعی به شدت مؤثر برای دردهای درون بدن است.

9. ضد سرطان

روغن ریحان هر زمان که در آزمایشگاه ها مورد آزمایش قرار گرفت، از خود ویژگی های ضد سرطانی را نشان داده است. آنتی اکسیدان های موجود در ریحان به مبارزه با رادیکال های آزاد که مسئولیت بیماری سرطان را بر عهده دارند کمک زیادی می کند. حتی اگر سرطان را درمان نکند، با استفاده از ریحان یا روغن آن در پخت و پز و مصرف آن به صورت های دیگر می توان تا حد قابل توجهی از بروز سرطان پیشگیری کرد.

10. درمان مشکلات گوارشی

از روغن ریحان می توان به صورت خوراکی برای درمان سوء هاضمه، مشکلات روده و حالت تهوع استفاده کرد. روغن ریحان نفخ بیش از حد را سریعا در زمان مصرف کاهش می دهد. علاوه بر این برای کاهش درد روده نیز می توان از آن استفاده کرد. بهتر است پیش از استفاده از هر روغنی با متخصص آروماتراپی مشورت کنید.

مزایای بی نظیر روغن ریحان

11. بهبود مشکلات تنفسی

روغن ریحان که مثل کمپرس به پوست اعمال می شود، به راحتی تعدادی از نشانه های عفونت سینوس، آلرژی، برونشیت و آسم را کاهش می دهد. این روغن با طراوت به آسانی انسداد درون سینه و سینوس ها را از بین می برد، علاوه بر این به درمان این نوع عفونت های تنفسی نیز کمک زیادی می کند. روغن ریحان برای بهبود مشکلات تنفسی زمان استفاده در دیفیوزرها و هم چنین پخش شدن آن در هوای خانه یا اتاق مورد استفاده قرار می گیرد.

12. تقویت ذهن و اعصاب

از دیگر خواص روغن ریحان، می توان تقویت ذهن و اعصاب را نام برد. این روغن از مزیت های تنظیم کننده عصبی برخوردار است. بر همین اساس یک درمان فوق العاده برای افرادی است که از انواع مشکلات عصبی، اضطراب و افسردگی رنج می برند. همان طور که اشاره کردیم روغن ریحان اعصاب را تقویت می کند و به عنوان یک ماده انرژی بخش به اعصاب عمل می کند. با این روغن ثبات فکری فراهم شده و گیجی از بین می رود. اثرات آن بر مغز نیز احتمال دارد جدی باشد. اعصاب سمپاتیک فعال شده و به دنبال آن هورمون آدرنال نیز تقویت می شود. علاوه بر این به تقویت سلامت مغز و ذهن می پردازد. شما می توانید از این روغن برای درمان مشکلات صرع و فلج نیز استفاده کنید.

13. کاهش قند خون

یکی دیگر از خواص روغن ریحان، پایین آوردن قند خون است. مطالعات نشان می دهد، فعالیت دو آنزیم گلوکوزیداز و آمیلاز که مسئول افزایش قند خون هستند با استفاده از روغن ریحان کاهش پیدا می کند. در یک کارآزمایی بالینی که شامل گروهی از افراد مبتلا به دیابت بود، میزان قند خون قبل و بعد از غذا بعد از مصرف روغن ریحان به شدت کاهش پیدا کرد.

آشنایی با مهم ترین خواص روغن ریحان

14. خواص روغن ریحان برای قلب

روغن ریحان دارای بتاکاروتن، ویتامین A، منیزیم، آنتی اکسیدان به همراه سایر عناصر و مواد معدنی غنی شده است. تمام این موارد به ارتقا سلامت قلب کمک می کند. آنتی اکسیدان ها از اکسیداسیون کلسترول، ضخیم شدن رگ های خونی و فشار در قلب جلوگیری می کنند، بر همین اساس از بروز خطرات سکته مغزی نیز پشگیری می شود. به یاد داشته باشید روغن ریحان از حمله رادیکال های آزاد به قلب و عروق خونی محافظت می کند. با این روغن جریان خون از آنجا که رگ های خونی آرام و سالم هستند افزایش پیدا می کند. علاوه بر این از اسپاسم قلب و ضربان قلب نامنظم نیز جلوگیری می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان