میرباقری، روحانی حامی سعید جلیلی: تنزل مطالبات دانشجویی به مختلط شدن سلف و خوابگاه، نابودی فعالیت دانشجویی است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تحول، امری دشوار و پیچیده و نیازمند فکر و برنامه است و ساده انگاری آن موجب جاماندن از آن خواهد شد و فعالیت دانشجویی در هر دولتی باید به این سمت برود.

میرباقری، روحانی حامی سعید جلیلی: تنزل مطالبات دانشجویی به مختلط شدن سلف و خوابگاه، نابودی فعالیت دانشجویی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روحانی حامی سعید جلیلی شب گذشته در افتتاحیه دومین کاروان مرحله استانی سومین طرح ملی حامیم که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به ضرورت نقش آفرینی دانشجویان در برنامه‌های پیشرفت کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه دو نظریه کلان وجود دارد، نخست نظریه توسعه با مفهوم مدرن و غربی آن و دیگری نظریه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.

بنابر روایت حوزه، محمد مهدی میرباقری به الزامات برنامه‌ریزی برای پیشرفت کشور اشاره کرد و با تأکید براینکه پیش از هرگونه برنامه‌ریزی برای کشور، باید ابتدا تکلیف خود را با غرب فرهنگی روشن کنیم، افزود: نظام اسلامی سال‌هاست که با غرب سیاسی، تکلیف و موضعش را که مبارزه است، مشخص کرده اما نسبت به غرب فرهنگی هنوز تعیین تکلیف صورت نگرفته و در دروازه تجدد ایستاده‌ایم، نه داخل می‌رویم نه خارج می‌شویم.

او که در دوران انتخابات به سختی از جلیلی حمایت می‌کرد، در تبیین شیوه‌های مختلف ممکن برای مواجهه با فرهنگ غرب، تصریح کرد: یک راه، پذیرش کامل غرب است و اعتقاد به اینکه همه چیزمان باید فرنگی شود، چنانکه در دوران اصلاحات می‌گفتند باید سرتا پا غربی شویم، توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اصلاح کشور باید بر مدار تجدد باشد و هر جا هم با عقایدمان همخوانی نداشت باید قرائت دینی‌مان را تغییر دهیم.

میرباقری ادامه داد: رویکرد دوم، انزوا و پرهیز از فرهنگ غرب است که ناممکن است و راه سوم هم مبارزه کور با تمدن غرب است مانند داعش که بدون حکمت و تدبیر، معتقد به نابودی مظاهر تمدن غرب هستند، راه چهارم نیز که از آغاز تعامل ایران با غرب به ویژه در دوران مشروطه شکل گرفت، می‌گوید غرب را به خوب و بد تقسیم و از خوب‌هایش مانند علم، تکنولوژی و ساختارهای اجتماعی تقلید و از بدهایش مانند مناسبات اخلاقی پرهیز یا اصلاح کنیم.

وی پنجمین رویکرد مواجهه با غرب را مواجهه تمدنی دانست و ابراز کرد: به گفته شهید مطهری، تمدن اسلامی که از صدر اسلام شکل گرفته، ترکیبی از تمدن‌ها نیست بلکه همچون موجودی زنده است که با محیط پیرامون خود تعامل دارد، آنچه از محیط می‌گیرد در هاضمه خود تغییر می‌دهد، از آن عبور می‌کند و به دستاوردهای جدید می‌رسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه غرب، ما را رقیب تمدنی خود می‌داند، خاطرنشان کرد: اوایل قرن 21 که غرب طرح حمله به خاورمیانه را در دستور کار داشت، این جنگ را برمبنای برخورد تمدن‌ها یعنی لیبرال دموکراسی به سردمداری آمریکا و اسلام به سردمداری ایران تحلیل می‌کرد، چراکه قطب سوم یعنی مارکسیسم و شوروی فروپاشیده بود.

در رویکرد توسعه غرب محور، باید طبق نظم جهانی پیش رفت

میرباقری، توجه به ظرفیت‌های تاریخی را دومین لازمه برنامه‌ریزی برای آینده کشور برشمرد که در صورت عدم تحقق آن، امکانات هدر می‌رود، گفت: ظرفیت مردم ایران که در قرن‌ها شکل گرفته است، در کنار ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در تحولات پیش رو و عصر ظهور نقش مهمی ایفا می‌کند و مسیر یک طرفه جهان اکنون را که فقط تمدن مادی ایفای نقش داشت، تغییر خواهد داد، بنابراین لازم است برنامه‌ریزی‌ها مطابق این ظرفیت باشد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، توجه به تحولات پیش روی جامعه جهانی را دیگر لازمه برنامه‌ریزی برای کشور معرفی و تصریح کرد: آینده پژوهی علمی از بحث‌های مطرح روز است ولی همه نظریه پردازان پذیرفته‌اند نظم کنونی که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته، رو به زوال است.

وی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، افول قدرت آمریکا، انتقال قدرت به آسیا و گسترش ادبیات جبهه مقاومت را سه مولفه تحولات امروز جهان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌هاست می‌فرمایند مراقب باشید از این تحول جانمانید، ما مسلمانان دو بار از تحولات جهانی جاماندیم، در اوایل قرن 19 و نیز پس از جنگ جهانی دوم، ولی این بار نباید غافل شویم.

میرباقری در توضیح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ابراز کرد: مطابق این الگو، کشور براساس تأکید بر اصول و ارزش‌های ملی، اسلامی و عقلانی و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهانی پیش می‌رود، در حالی که در رویکرد توسعه غرب محور، باید طبق نظم جهانی پیش رفت و به عنوان یکی از اقمار آن هرگونه معاهده‌ای را ولو مغایر با استقلال، آزادی و منافع ملی مان بپذیریم، بماند که حتی اگر نظم مستقر، حال یا آینده را بپذیریم و از تغییر موازنه قدرت صرف نظر کنیم، قدرت‌های موجود ما را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی با تأکید بر لزوم اتصال نخبگان حوزه و دانشگاه و تشکیل شبکه تحقیق قوی و غنی، یادآور شد: تحول، امری دشوار و پیچیده و نیازمند فکر و برنامه است و ساده انگاری آن موجب جاماندن از آن خواهد شد، فعالیت دانشجویی در هر دولتی باید به این سمت برود، حیف است ظرفیت دانشجو و فعالیت سیاسی اجتماعی و فرهنگی او به عنوان نماد نخبگی آنقدر تنزل یابد که مطالباتش در مختلط شدن سلف و خوابگاه دانشگاه خلاصه شود، این به معنای نابودی فعالیت سیاسی دانشجویی است.

عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه دانشجو باید پیشقراول عدالتخواهی با ادبیات فاخر و به دور از هیجانات باشد، تأکید کرد: فضای دانشگاه به شدت نیازمند سیاسی شدن است، ولی به معنای سیاست ورزی معقول و پرتحرک، نه سیاست بازی که از مسیر جنبش‌های دانشجویی میسر می‌شود، این جنبش‌ها را که رو به افول است بشناسید و نسبت به تحولات آتی و محوریت دفاع از مظلومین و پابرهنگان داخلی و خارجی احیا کنید.

مرحله استانی سومین دوره طرح ملی توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی(حامیم)، مرداد و شهریورماه جاری با حضور هفت هزار دانشجوی منتخب طرح از سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

29219

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان