خانیکی: خبرنگاران صدای بی‌صدایان را بشنوند و به نظام حکمرانی منتقل کنند / روزنامه‌نگار، زبان‌حال جامعه است

هادی خانیکی، استاد دانشگاه و چهره اصلاح طلب گفت: جامعه امروز ایران جامعه ای است که به دلیل فقر و ضعف نهادهای مدنی و حزبی و مناسبات و روابط حزبی در معرض افکار عمومی سیالی است و این افکار عمومی سیال ، بار اصلیش روی دوش ارتباطات و روزنامه نگاران و خبرنگاران است.

خانیکی: خبرنگاران صدای بی‌صدایان را بشنوند و به نظام حکمرانی منتقل کنند / روزنامه‌نگار، زبان‌حال جامعه است

خبرگزاری خبرآنلاین در 17 مردادماه امسال، میزبان شخصیت هایی برجسته و شاخص از حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش و ...در جمع تحریریه خود بود تا یک «روز خبرنگار» متفاوت از سال های گذشته در این مجموعه رسانه ای رقم بخورد. 

بهزاد نبوی، عباس عبدی، محمود واعظی، علی جنتی، اشرف بروجردی، حسام الدین آشنا، ناخدا صمدی، رامین مهمانپرست، مینو خالقی و حسین راغفر از جمله مهمانان سیاسی این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم که با قطع برق نیز همراه شده بود، سیدجواد موسوی، روزنامه و شاعر که مجری این مراسم بود از بهزاد نبوی خواست تا در جمع تحریریه صحبت کند. این چهره شاخص اصلاح طلب تاکید داشت که حضورش صرفا برای بودن در کنار تحریریه این رسانه در روز خبرنگار بوده است. 

بعد از ایشان دکتر هادی خانیکی، استاد دانشگاه و چهره شاخص اصلاح طلب در جمع تحریریه خبرگزاری خبرآنلاین، سخنانی را مطرح کرد و  گفت: از دوستان عزیز در خبرگزاری خبرآنلاین خیلی ممنونم. این روز را گرامی می‌دارم. 

وی گفت: نکته ای که آقای موسوی (مجری) اشاره کردند این است که روز خبرنگار را باید باور داشت یا اعتقاد داشت، اتفاقا معتقدم که باید باور داشت و باید از هر مناسبتی استفاده کرد. بخصوص که شکل نمادین این روز هم این است که یک خبرنگار ایرانی – شهید صارمی - به حرفه خودش خیلی خوب عمل می کند و گفته آقای دکتر محقق دانا – قربانی جهل مقدس می شود. 

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این که روزنامه نگار یا خبرنگار چطور مورد تهدید جمود و جهل است و بخصوص وقتی شکل قداست به خود می گیرد، خود این نکته می تواند دلیلی برای این باشد که خبرنگار یا روزنامه نگار در چه موقعیتی به سر می برد.

خانیکی گفت: اگرچه خبرنگاری و روزنامه نگاری عرصه های وسیع تری از ارتباطات را در بر گرفته است و وارد فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و حوزه روابط عمومی شده و به عبارت دیگر، نقش آفرین در شکل دادن به افکار عمومی و انتقال افکار عمومی هم به جامعه سیاسی و هم به جامعه مدنی شده است. 

وی تاکید کرد: اگر خیلی مختصر بخواهم بگویم که نقش خبرنگاران یا دست اندرکاران ارتباطی و روزنامه نگاری را خواسته باشیم تفسیر کنیم می توانم بگویم به تعبیر شاعرانه تر و عرفانی تر، روزنامه نگار زبان حال جامعه است. هم می شود با وضعیتی که خبرنگار و روزنامه نگار دارد دید که حال جامعه خوب است یا حال جامعه خوب نیست. از طرفی می شود گفت به همان تعبیری که در ادبیات ما است زبان این حال هم هست و می تواند این حال را منتقل کند که حال ترکیبی از ادراک و احساس است. 

این استاد دانشگاه افزود: اگر امروز خواسته باشیم تفسیر به این داشته باشیم که روزنامه نگاری در چه وضعیتی است و در روز خبرنگار چه حرفی را می شود از زبان ارتباطات به حوزه سیاست و مدیریت کشور چه دولت و چه نظام سیاسی و حکمرانی ما منتقل کرد این است که جامعه امروز ایران جامعه ای است که به دلیل فقر و ضعف نهادهای مدنی و حزبی و مناسبات و روابط حزبی در معرض افکار عمومی سیالی است و این افکار عمومی سیال ، بار اصلیش روی دوش ارتباطات و روزنامه نگاران و خبرنگاران است.

خانیکی گفت: در شرایط امروز که به سر می بریم امیدی که خلق شده و عرصه ای که برای گفتگوی بهتر یا روشن تر شکل گرفته، بار اصلی اش به دوش روزنامه نگاران و روزنامه نگاری است. طبیعتا انتظاری نمی رود که روزنامه نگاران تنها منتقل کننده مشکلات حاکمیتی به جامعه باشند و فقط و فقط از جامعه بخواهند که حرف آن ها را بشنوند و بپذیرند. نقش دومشان که از جامعه باید حرف را به گوش نظام حکمرانی برسانند آن مسئولیت بیشتر خبرنگار و روزنامه نگار است.

وی گفت: این زبان جامعه سیال، متکثر و متفاوت را این روزنامه نگاران و رسانه ها هستند که می توانند منتقل کنند و باید هم منتقل کنند و امیدوار هستم که وقتی می خواهیم به این عمل پاسخ دهیم که صدای بی صدایان را باید شنید، صدای بی صدایان، توسط روزنامه نگاران و خبرنگاران بیشتر و بهتر منتقل می شود. 

این چهره اصلاح طلب گفت: امیدوارم هم این صدا شنیده شود و هم این که منظومه و مجموعه ای که در امروز ایران می تواند تاثیرگذار شود، هم مسائل و مصائب و مشکلاتش درک شود هم از امنیت شغلی، حقوقی، منزلت اجتماعی و اعتبار سیاسی اش حفظ شود. به هر حال رسانه ها واسطه هستند و نهاد واسطه را در این شرایط باید پاس داشت.

وی گفت: فقط می خواستم فتح باب کنم و چون آقای نبوی نیامدند نزدیک ترین فرد به سن و سالشان من بودم و من باید صحبت می کردم.

دکتر هادی خانیکی در پایان اظهاراتش در این مراسم شعری از مهدی اخوان ثالث را خواند، آنجا که می سراید؛

رسیده‌ایم من و نوبتم به آخر خط

نگاه دار

جوان‌ها بگو سوار شوند...

2727
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان