یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت مسکن تا پایان سال/ قیمت ملک قرار است چه تغییری کند؟

قیمت مسکن در منطقه پنج که همواره رتبه نخست تعداد معاملات را دارد طی یک سال گذشته تنها ۵.۸ درصد افزایش داشته و این در حالی است که نرخ متوسط تهران ۹.۷ درصد بود.

یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت مسکن تا پایان سال/ قیمت ملک قرار است چه تغییری کند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نبض بازار مسکن در چهار منطقه‌ی پرمعامله تهران به کندی می‌زند. رکود معاملات آپارتمان در تهران که از فروردین سال گذشته ایجاد شده همچنان ادامه دارد. خرداد امسال 3872 معامله مسکن در تهران انجام شد که در مقایسه با اردیبهشت امسال 20 درصد کاهش یافته و نسبت به خرداد سال گذشته 14 درصد افزایش پیدا کرده است.

ایسنا نوشت: قیمت مسکن در تهران طی یک سال گذشته تنها 9.7 درصد افزایش داشته که کمترین میزان بازدهی را بین بازارهای موازی از جمله ارز، طلا و خودرو نشان می‌دهد. قیمت خانه در منطقه پنج به عنوان پرمعامله‌ترین محدوده تهران در یک سال گذشته فقط 5.8 درصد افزایش داشته و از میانگین متری 102 میلیون تومان در خرداد سال گذشته به 108 میلین تومان در خرداد امسال رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل نوسانات افزایشی قیمت مسکن در هفت سال گذشته تقاضای مصرفی تا حد زیادی از بازار مسکن رانده شده است. مناطق پرتقاضا نیز در این شرایط با کاهش معاملات مواجه شده‌اند و سطح عمومی قیمت‌ها نیز ناشی از رکود معاملاتی به ثبات رسیده است.

یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت مسکن تا پایان سال/ قیمت ملک قرار است چه تغییری کند؟

به شکل سنتی چهار منطقه 5، 10، 2 و 4 به ترتیب پرمعامله‌ترین مناطق شهر تهران محسوب می‌شوند که خرداد 1403 هم از مناطق پرتقاضا بودند. قیمت خانه در منطقه پنج طی یک ماه گذشته 1.1 درصد افزایش، در منطقه 10 معادل 0.1 درصد افزایش، در منطقه دو 3.1 درصد کاهش و در منطقه چهار 0.3 درصد کاهش یافت.

سومین ماه از سال جاری میانگین قیمت مسکن در تهران به 85.9 میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه گذشته 1.4 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 9.7 درصد افزایش داشت. این برای اولین است که پس از حدود 78 ماه نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شده است.

در شرایطی که نرخ افزایش نهاده‌های ساختمانی تحت تاثیر تورم عمومی در محدوده 40 درصد قرار دارد، تورم مسکن در تهران تک رقمی شده و به زیر 10 درصد رسیده است.

بر این اساس جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار ملک از بین رفته و اگر شوک‌های بیرونی به این بازار وارد نشود می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال در ثبات نسبی قرار گیرد.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر