صادرات پسته در تیرماه رونق گرفت / ارزآوری طلای سبز برای کشور

کمیته بازرگانی انجمن پسته ایران اعلام کرد : طبق آمار گمرک ایران، ۹ هزار تن انواع پسته و مغز پسته در دهمین ماه از سال تجاری ۱۴۰۲/۱۴۰۳ صادر شده‌است.

صادرات پسته در تیرماه رونق گرفت / ارزآوری طلای سبز برای کشور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ کمیته بازرگانی انجمن پسته ایران اعلام کرد : طبق آمار گمرک ایران، 9 هزار تن انواع پسته و مغز پسته در دهمین ماه از سال تجاری 1402/1403 صادر شده‌است. 

طبق این گزارش بعد از چند ماه دوباره بازار شرق دور بیشترین سهم از صادرات پسته ایران را در تیرماه تجربه کرد.

با توجه به رکود بازار پسته در فصل بهار و کم بودن تقاضای بین‌المللی، قیمت پسته ایران در بازارهای جهانی کاهشی ملموس پیدا کرد. 

این موضوع منجر به اختلاف قیمت زیاد با پسته آمریکایی شد که در پی آن در بازارهای جهانی تقاضاهای جدید برای پسته ایران ایجاد شد. 

از سوی دیگر، بالا بودن غیرواقعی نرخ پایه گمرکی پسته باعث شد که برخی واردکنندگان نیز به صادرات پسته روی آورند.

طبق تخمین انجمن پسته ایران ، از آغاز مهرماه 1402 تا پایان تیر 1403، از کل موجودی 200 هزارتنی پسته در دسترس، معادل 137 هزارتن به‌مصرف رسیده‌است؛ از این میزان، تخمین زده می‌شود که 22 هزارتن پسته در داخل ایران به‌فروش رسیده‌باشد و 115هزارتن پستۀ معادل خشک در پوست صادر شده‌است. 

علی‌رغم بهبود نسبی صادرات ده‌ماهه نسبت به دو سال تجاری اخیر، صادرات تجمعی پسته ایران نسبت به آخرین سال پرمحصول (1399/1400) در مدت مشابه حدود 49 درصد افت داشته‌است.

42 درصد از وزن صادرات ده‌ماهه امسال متعلق به مغز و مغز سبز پسته بوده‌است. 

این در حالی است که میانگین سهم وزن مغز و مغز سبز صادراتی طی چهار سال اخیر در مدت مشابه 35 درصد از کل وزن صادرات بوده‌است.

همچنین مانده محصول پسته خشک‌درپوست ایران در پایان تیر، معادل 63 هزارتن برآورد می‌شود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر