در موضوع ویدئوی برخورد گشت ارشاد با دو نوجوان، انتظار می رفت وزیر کشور سریعا عزل شود/ مردم انتظار واکنش جدی دارند؛ آقای رئیس جمهور وقت عمل است

مسعود پزشکیان،‌ رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری امسال بارها از گشت ارشاد و برخورد با زنان و دختران ایرانی به ‌دلیل رعایت نکردن حجاب انتقاد کرد و طرح‌های مختلف در این راستا را به چالش کشید.

در موضوع ویدئوی برخورد گشت ارشاد با دو نوجوان، انتظار می رفت وزیر کشور سریعا عزل شود/ مردم انتظار واکنش جدی دارند؛ آقای رئیس جمهور وقت عمل است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار تصاویر ضرب‌وشتم دو دختر نوجوان به دست نیروهای گشت ارشاد، واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته و کاربران خواستار اجرای وعده‌های مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید برای توقف فعالیت گشت ارشاد شدند.

به روایت روزنامه سازندگی،تصاویر ویدئویی که روز سه‌شنبه 16 مرداد منتشر شد، حاکی از برخورد نیروهای طرح موسوم به «نور» با دو دختر نوجوان در خیابان وطن‌پور شمالی تهران است. این تصاویر نشان می‌دهد که ماموران نیروی انتظامی دو دختر نوجوان که روسری بر سر ندارند را خشونت‌بار با ضرب‌وشتم بازداشت می‌کنند. پلیس ایران در بیانیه‌ای در واکنش به انتشار خبرساز این ویدئو نوشت: «ماموران به دو خانم جوان درخصوص پوشش نامناسب و کشف حجاب تذکر داده که متاسفانه با فحاشی و الفاظ ناروا روبه‌رو شدند». پلیس در عین حال گفته است، رفتار ماموران مطابق «استاندارد» نبوده است. دادستان نظامی تهران هم گفته بازپرس ویژه درحال تحقیق در مورد این شکایت است و ماموران حاضر در صحنه «شناسایی و احضار» شدند.

وب‌سایت انصاف‌نیوز با انتشار این ویدئو، به نقل از مادر یکی از نوجوانان بازداشت شده، گزارشی از ضرب‌وشتم یک دختر 14 ساله‌ به دست «ماموران طرح نور» منتشر کرد. مادر این دختر 14 ساله می‌گوید: پس از مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی، دخترش را با شرایط جسمی بدی می‌یابد. به گفته او: «ماموران سر دخترش را به پست برق زده‌اند و پس از آنکه دخترش را با خشونت سوار ون کرده‌اند، به کتک زدن او ادامه‌ داده‌اند».

او می‌گوید: «دخترم را با صورتی زخمی، لب‌های ورم کرده، گردن کبود، لباس پاره‌پاره و صدایی که در نمی‌آمد دیدم. چشماش هم باز نمی‌شد؛ آنقدر که گریه کرده بود».
بنا بر گزارش انصاف‌نیوز، به او در پلیس امنیت اخلاقی گفته شده است که دو انگشت یکی از ماموران زن در این درگیری «شکسته» است و او باید «رضایت» مامور زن را بگیرد. براساس این گزارش، مادر این نوجوان قصد داشته شکایت کند اما به او گفته می‌شود که از این کار صرف‌نظر کند، وگرنه «پای پلیس امنیت و اطلاعات» به پرونده کشیده می‌شود و برایش «گران تمام خواهد شد»! او به انصاف‌نیوز گفته است: پس از گذشت یک ماه پیگیری‌ هنوز پاسخی دریافت نکرده است. اکنون مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در بیانیه‌ای درباره علت توسل به خشونت نوشته است: پس از تذکر و درگیری لفظی نخست این دو دختر نوجوان «مجدداً در خیابان وطن‌پور با پوشش نامناسب» مشاهده می‌شوند.

نیروی انتظامی تهران در بخش پایانی اطلاعیه خود نوشته است: «پلیس رفتار این‌چنینی توسط عوامل انتظامی را در چارچوب استانداردهای کنشی و عملیاتی خود ندانسته و پرونده در سیستم قضائی و بازرسی فراجا مفتوح و درحال بررسی است». پلیس تهران در اطلاعیه خود اضافه کرده است که ویدئوی دیگری که پلیس ضبط کرده به همراه فیلم دوربین مداربسته خیابان با هدف «شفاف‌سازی» به مقام قضایی داده شده است.

ماموران شناسایی و احضار شدند

دادستان نظامی تهران در مورد ویدئو بازداشت خشن دختر نوجوان از طرف ماموران طرح نور در تهران گفته: شکایتی به این دادسرا ارسال شده و براساس آن «ماموران حاضر در صحنه شناسایی و احضار شده‌اند» و بازپرس ویژه درحال تحقیقات در مورد پرونده است.
محسن کرمی، دادستان نظامی تهران به خبرگزاری میزان گفت: «از اولین اقدامات در نظر گرفته شده در این پرونده، شناسایی و معرفی ماموران حاضر در صحنه بود که با همکاری خوب صورت گرفته از سوی فراجا، ماموران حاضر، شناسایی و به نحو قانونی احضار شده‌اند».
او در مورد انتشار ویدئو این بازداشت خشن در رسانه‌ها هم گفته: «بازپرس صرفاً دستور استخراج فیلم برای ثبت در پرونده را صادر کرده و هیچ دستور یا مجوزی برای تحویل آن به شاکی یا وکیل وی یا انتشار آن در رسانه‌ها صادر نکرده است».
به گفته کرمی، فیلم موجود در این پرونده از زاویه‌ای متفاوت از آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، ضبط شده است.

آقای رئیس‌جمهور به وعده‌تان عمل کنید!

مسعود پزشکیان،‌ رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری امسال بارها از گشت ارشاد و برخورد با زنان و دختران ایرانی به ‌دلیل رعایت نکردن حجاب انتقاد کرد و طرح‌های مختلف در این راستا را به چالش کشید.

او از جمله درباره یکی از این سازوکارهای مقابله با زنان و دختران که عنوان «طرح نور» را بر خود دارد، گفته بود که این طرح «جامعه ما را به سمت سیاهی می‌برد». پزشکیان همچنین با یادآوری شکست‌ این اقدامات متعدد عنوان کرده بود که «40 سال است می‌خواهند با مداخلات، وضعیت حجاب را درست کنند؛ از خودشان بپرسند: آیا بدتر نشده است؟» او همچنین در صفحه اجتماعی ایکس پیش از ریاست‌جمهوری نوشته بود: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن‌بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام‌قد بایستد».
او این مطلب را در پاسخ به حسین جنتی، شاعر نوگرا و معترض ایرانی نوشته بود. حسین جنتی از پزشکیان، ظریف و آذری‌جهرمی خواسته بود، تضمین دهند که گشت ارشاد را جمع می‌کنند، تضمین دهند، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برچیده شود و تضمین بدهند اگر فشاری به دولت آمد تا در مقابل خواست مردم بایستد، آن فشار را صریحاً افشا کنند.
پزشکیان پیش از آن هم با حضور در دانشگاه تهران با گشت ارشاد مخالفت کرده و گفته بود: «‌این روش به جایی نمی‌رسد. من جلوی گشت ارشاد را خواهم گرفت. حل معضل اجتماعی، وسیله‌های مختلف می‌خواهد. با شعار کار پیش نمی‌رود. من همیشه طرف مردم بوده‌ام، نه طرف قدرتمندان. حق با مردم است. ما باید مشکل آنها را حل کنیم. اگر مردم مطالبه‌گر باشند، من با قدرت می‌توانم جلو بروم».
همزمان با انتشار این ویدئو بار دیگر مردم و فعالان شبکه‌های اجتماعی اظهارات رئیس‌جمهور را به او یادآوری کرده و خواستار برخورد جدی با عاملان این اتفاق شدند.
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، نوشت: «جناب آقای پزشکیان قول دادید در برابر چنین اقدامات خلاف قانون و شرع در قبال فرزندانمان سکوت نکرده و اگر توان جمع کردن این بساط را نداشتید عطای قدرت بی‌ارزش را به لقایش بسپارید و ما روی حرفتان حساب کرده‌ایم».
محمدجواد آذری‌جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: «همون دختر کم‌حجاب، دختر منه…»‌ اشاره او به سخنان سردار قاسم سلیمانی درمورد نحوه برخورد با دختران به خاطر حجاب است.
علی شریفی‌زارچی، از اساتید شاخص دانشگاه صنعتی شریف که در این انتخابات از مسعود پزشکیان حمایت کرد، هم گفت: «ظلم به دختران را متوقف کنید. طرح نور، سیاهی است».
رضا رشیدپور از فعالان رسانه‌ای نیز روز سه‌شنبه خطاب به رئیس‌جمهور در شبکه ایکس نوشت که «وزیر کشور را همین فردا صبح عزل کنید».
محمد مهاجری،‌ فعال سیاسی اصولگرا نیز در حساب شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «‌پس از انقلاب 3 وزیر کشور، نظامی بوده‌اند و دست بر قضا هر سه نفر آقایان محصولی، محمد نجار و احمد وحیدی ناکارآمد بودند و نفر سوم گوی سبقت را از دو وزیر پیشین نظامی ربود. امید که پزشکیان در برابر فشارها برای انتصاب وزیر کشور نظامی بایستد. وعده‌های او با تفکر نظامی محقق نمی‌شود». محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز امروز در مراسم تکریم و معارفه معاون اجرایی رئیس‌جمهور در واکنش به این برخورد گفت: «نباید با مردم برخورد خشن شود و به مطالبات همه مردم ازجمله مردمی که در انتخابات به هر دلیلی رای ندادند، توجه و رسیدگی شود».

طرح نور از کجا آمد؟

طرح نور برنامه نیروی انتظامی برای مقابله با کشف حجاب است که از 25 فروردین‌ماه آغاز شده و همزمان گشت‌های ارشاد نیز در نقاط مختلف خیابان‌ها مستقر شدند.
چندی پیش انسیه خزعلی،‌ معاون امور زنان دولت سیزدهم در گفت‌وگویی بازگشت دوباره گشت ارشاد و نوع برخورد آنها با دختران را مرتبط با سلوک و راه و روش وزیر کشور دانست. او گفته که‌ «‌وزیر کشور و زیرمجموعه‌اش هستند که می‌توانند درباره نوع روش‌ها تصمیم‌گیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود».
او همچنین گفته که احمد وحیدی هیچ زنی را برای تصمیم‌گیری درباره حجاب به جلسات راه نمی‌داده است. او گفته: «ما را در جلسات حجاب وزارت کشور دعوت‌مان هم نمی‌کردند و بیشتر آقایان برای خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند و معمولاً کارگروه مربوطه هیچ عضو خانمی هم نداشت. در آنجا ما چند بار هم اعتراض کردیم و شنیدم یکی دو بار در این جلسات، دست‌ آخر خانم‌ها را هم دعوت کردند».
در دور تازه، گشت ‌ارشاد همواره حمایت قاطع دو چهره را در پی داشته است؛ سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا و احمد وحیدی، وزیر کشور.
این حمایت همه‌جانبه از سوی وزیر کشور تا آنجا پیش رفت که او چندی پیش درباره بدرفتاری ماموران فراجا در برخورد با یک زن و انتقال او به ون گشت ارشاد از این رفتار هم دفاع کرد. احمد وحیدی انعکاس تصاویر این برخورد در شبکه‌های اجتماعی را «جور دیگری» خوانده و رفتار ماموران گشت ارشاد را «عمل بر طبق ضوابط» اعلام کرد.
وزیر کشور، در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با ماموران متخلف فراجا و علت اطلاع‌رسانی نکردن در این زمینه و ایجاد شائبه‌هایی در اذهان مردم، گفته بود: «طبیعی است در هر کاری هر ماموری اگر تخلف کند، با او برخورد می‌شود. اما آنچه که شنیدم در فضای مجازی درباره یک مورد خاص پخش شده است و در آن مورد خاص آنچه توسط فراجا انجام شده این بوده که به خانمی تذکر حجاب داده شده است، اما آن فرد در برابر اجرای قانون و رعایت حجاب، مقاومت و در واقع خود را برهنه کرده است». وحیدی او ادامه داد: «نیروی انتظامی با پتویی ایشان را پوشانده و طبق ضوابط عمل کرده است؛ اما آنچه منعکس شده، ظاهراً جور دیگری بوده است. باید از تقطیع و انحراف موضوعات جلوگیری کرد تا کاری که فراجا براساس موازین قانونی به آن عمل کرده است، جور دیگری مطرح و حاشیه‌سازی انجام نشود».
نباید از یاد برد؛‌ بسیاری از آنهایی که پای صندوق‌های رای رفتند و به مسعود پزشکیان رای دادند،‌ منتظر روزی بودند که او بساط گشت ارشاد و برخوردهای تند با دختران و زنان ایران را کف خیابان جمع کند. او برخلاف رقیب خود که بر تشدید رویه‌های دولت سیزدهم در برخورد با بی‌حجابی تاکید می‌کرد، بارها گفت که نباید با دختران سرزمین اینگونه برخورد شود و جلوی این رفتارهای خارج از قاعده را می‌گیرد،‌ حالا با انتشار گسترده این ویدئو انتظار می‌رفت که به جای واکنش نه‌چندان محکم معاون اول،‌ با عزل سریع وزیر کشور و برخوردی جدی با نیروهایی که چنین برخوردهای زننده‌ای را با دختران می‌کنند،‌ آقای رئیس‌جمهور به وعده خود عمل کند.‌ مسعود پزشکیان هرچند درباره بسیاری از چالش‌های کشور وعده‌ای نداد اما وعده مقابله با گشت ارشاد،‌ بارها در تریبون‌های رسمی و غیررسمی ازجمله صداوسیما مطرح شد و مردم ایران انتظار واکنش‌های جدی‌تری دارند تا بخشی از پاسخ اعتماد به او را ببینند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر