چگونه امام رضا به لقب رضا معروف شد؟

دو روایت متفاوت در منابع شیعه و سنی در این باره نقل شده است که روایت شیعه آن را نامی از جانب خداوند و اعطایی از مقام ذات احدیت می‌داند.

چگونه امام رضا به لقب رضا معروف شد؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، مهدی غلامعلی؛ استاد دانشگاه قرآن و حدیث، بیان اینکه عموما در کتب رجالی اهل سنت از امام رضا(ع) با عنوان «امام» یاد شده است، گفت: امام به کسی می‌گویند که از جهت وثاقت از دیگران بالاتر است؛ ما تعابیر عدل و ثقه داریم و کسی که مافوق وثاقت است از او به امام تعبیر می‌شود که البته ما در شیعه این مسئله را نداریم. کتب رجالی اهل سنت، هفت نوع است و مطالب زیبایی در مورد امام رضا(ع) در این کتب وجود دارد.

وی افزود: اولین مطلب هویت علی بن موسی الرضا است؛ سمعانی شافعی مذهب در انساب اسم امام را به صورت مشهور علی بن موسی بن جعفر بن محمد آورده است؛ اعراب برای همه اسامی کنیه دارند چون مستحب می‌دانند بچه که به دنیا آمد برای او کنیه بگذارند و برای امام رضا(ع) هم کنیه معروف «ابوالحسن» را ذکر کرده‌اند. در مقاتل‌ الطالبیین کنیه «ابوبکر» را هم آمده که شاذ است.

غلامعلی با بیان اینکه برای امام رضا(ع) القاب متعددی مانند رضا، هاشمی، علوی و... بیان شده است، اظهار کرد: این القاب ربطی به شیعه و سنی هم نداشته است و سادات سنی در قرون دوم و سوم زیاد داریم؛ تا این قرون 36 هزار راوی در خراسان وجود داشته‌اند که نشان می‌دهد نشاط علمی بسیار زیادی در این منطقه در دوره امام رضا(ع) و تا مدتی بعد و قبل از آن وجود داشته است که روایت سلسله‌ الذهب را طبق گزارش ابن حجر عسقلانی 20 هزار نفر دست به قلم شده و نوشته‌اند که عدد بسیار قابل توجهی است. این افراد بالای پشت بام‌ها و در کوچه و خیابان ایستاده بودند و وقتی علی بن موسی الرضا این روایت را فرمودند داد می‌زدند و به گوش مستمعین می‌رساندند.
/ منبع: ایکنا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر