۹۰ درصد از وکلای هرمزگان در محل مأموریت خود، حضور فیزیکی ندارند

رئیس کانون وکلای استان هرمزگان طی نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح تکالیف کانون و ماهیت تشکیل کانون و در کنار آن به چالش‌های این حوزه و مشکلات کانون وکلای استان پرداخت.

90 درصد از وکلای هرمزگان در محل مأموریت خود، حضور فیزیکی ندارند

به گزارش خبرآنلاین، علی قاسمی، رئیس کانون وکلای استان هرمزگان در راستا عدم حضور فیزیکی وکلای هرمزگان در محل مأموریت خود، پیشنهاد وکلای محلی در محل‌های کم برخوردار را داد. وی در خصوص مشکل انصراف اعضا از کانون گفت: تنها راه فعلی، پرداخت هزینه انصراف از کانون از سوی انصراف دهندگان است. 

علی قاسمی، رئیس کانون وکلای استان هرمزگان با بیان مشکلات ایجادشده از سوی کانون وکلای مرکز کشور در سنوات گذشته گفت: تقریباً 90 درصد از وکلای هرمزگان در محل مأموریت خود در استان حضور فیزیکی ندارند و غالب آن‌ها در شهرهای زادگاه خود یا در تهران مستقر هستند که این رویه به‌شدت اقتصاد و دادرسی مردم محلی هرمزگان را با چالش روبرو کرده است.رئیس کانون وکلای استان هرمزگان اجرای قانون تسهیل را ناکارآمد عنوان کرد و افزود: به‌واسطه این قانون، پذیرش ما خیلی کمتر شده و به نسبت دیگر استان‌ها وکیل بسیار کمی در هرمزگان داریم.قاسمی معتقد است که قانون تسهیل مخرب است زیرا افراط‌ها و تفریط‌هایی رخ‌داده و مسئولان بایستی اصلاحاتی را در قانون تسهیل مورد اهتمام و پیگیری قرار دهند.این مقام مسئول افزود: کسی حاضر به مراجعه به مناطق محرومی چون بشاگرد، احمدی و فین نیست؛ زیرا امکانات زندگی و کار نیز در محل‌ها بسیار کم است و وکلا را نمی‌توان مجبور به خدمت‌رسانی در نقاط محروم کرد.

وی در خصوص مشکل انصراف اعضا از کانون گفت: تنها راه فعلی، پرداخت هزینه انصراف از کانون از سوی انصراف دهندگان است؛ زیرا هزینه های جاری کانون بسیار زیاد است و این یک راهکار منصفانه است، ما سال گذشته 30 مورد انصرافی از کانون داشتیم که ادامه این روند  وضعیت وکلا را در استان هرمزگان با مشکل جدی تری روبرو می کند. 

قاسمی با اشاره به تخلف برخی وکلا درزمینهٔ آزمون کفت: این افراد مجدد در آزمون شرکت می‌کنند و با قبولی مجدد، بدون هیچ دغدغه‌ای به کانون موردنظر خود منتقل می‌شوند. طبق قانون افراد ابتدا بایستی از کانونی که عضو هستند انصراف دهند و بعد آزمون مجدد بدهند و این امر به دلیل نبود فرآیند شفاف و استعلام‌های قبل از آزمون به‌کرات اتفاق می‌افتد و این وضعیت باعث کاهش تعداد وکلای هرمزگان و ایجاد چالش‌های جدی در خدمات‌رسانی و وظایف کانون شده است.رئیس کانون وکلای استان هرمزگان برای رفع کمبود وکیل در مناطق کم برخوردار استان پیشنهاد جذب وکلای محلی را داد و گفت: افراد ساکن شهرستان‌های کم‌جمعیت و کم برخوردار چون بشاگرد، جاسک، فین و احمدی، بومیان منطقه که دارای دانشنامه حقوق یا لیسانس این زمینه هستند، بدون آزمون به‌عنوان وکلای سهل یار جذب شوند.

  قاسمی به از امکانات ویژه ساختمان کانون وکلای هرمزگان اشاره کرد و گفت: این ساختمان یک مرکز مشاوره رایگان برای مردم در نظر گرفته است که به‌زودی با راه‌اندازی یک سرور هوش مصنوعی امکانات مشاوره یا خدمات‌رسانی به مردم را به‌صورت ویژه و برای اولین بار در کشور ارائه می‌دهد.رئیس کانون وکلای استان هرمزگان افزود: الکترونیکی شدن ابلاغ‌ها هر ابلاغی از طریق سامانه ارسال خواهد شد و این امر به سهولت و سرعت امور کمک خواهد کرد.
گفتنی است که به‌منظور هماهنگی و ایجاد رویه یکسان در تغییر محل اشتغال وکلای دادگستری و محل کارآموزی کارآموزان وکالت با استفاده از اختیارات حاصل از قسمت اخیر ماده 2 و ماده 6 لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری، تغییر محل اشتغال وکلای دادگستری و کارآموزان بر اساس ضوابط زیر و پس از طرح در گروه نقل و انتقالات و تأیید انطباق شرایط متقاضی با مقررات این آیین‌نامه و با تصویب نهایی هیئت‌مدیره کانون انجام خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر