چطور میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

قطعات ریز میکروپلاستیک، از طریق غذا و نوشیدنی وارد اعماق بدن ما می‌شوند و حالا راهکار مناسبی برای حذف این ذرات کوچک توصیه‌شده است.

چطور میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

غزال زیاری: ذرات میکروپلاستیک این روزها همه‌جا هستند و از طرق مختلف، از آب آشامیدنی گرفته تا غذا، وارد بدن انسان می‌شوند؛ اما اخیراً دانشمندان راهی ساده و مؤثر برای حذف این ذرات میکروپلاستیک از آب یافته‌اند.

تیمی تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی گوانگژو و دانشگاه جینان چین، آزمایش‌هایی را بر روی آب نرم و آب سخت شیر (که املاح و مواد معدنی بیشتری دارد) انجام دادند و قبل از جوشاندن این نمونه‌های آب، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها (NMP ها) را به آن‌ها اضافه کردند و سپس هرگونه رسوب دیگری را فیلتر کردند.

چطور میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

ساده‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید

در برخی موارد، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها (NMP ها) تا 90 درصد با فرآیند جوشاندن و فیلتر کردن آب حذف شدند؛ هرچند که میزان اثربخشی بر اساس نوع آب متفاوت بود. مزیت اصلی این روش این است که بدین ترتیب اکثر مردم می‌توانند با استفاده از ابزارهای ساده در آشپزخانه‌شان، این کار را انجام دهند.

محققان در مقاله خود دراین‌باره نوشتند: «استراتژی ساده جوشاندن آب، باعث حذف NMP ها از آب‌لوله‌کشی خانگی خواهد شد و بدین ترتیب میزان ورود NMP ها به بدن ما از طریق مصرف آب را کاهش خواهد داد.»

غلظت بیشتری از NMP ها که به‌صورت طبیعی در هنگام حرارت دادن به آب سخت لوله‌کشی، باعث تجمع رسوب آهک (کربنات کلسیم) می‌شود، از نمونه آب سخت لوله‌کشی حذف شد. این تجمع رسوبات آهکی معمولاً در کتری‌های آشپزخانه دیده می‌شوند. این ماده گچی روی سطح پلاستیک تشکیل می‌شود و تغییرات دما باعث خارج شدن کربنات کلسیم از محلول شده که به شکل مؤثری قطعات پلاستیکی را در یک پوسته به دام می‌اندازد.

چطور میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

حتی در آب نرم که کربنات کلسیم حل‌شده کمتری دارد، تقریباً یک‌چهارم NMP ها از آب استخراج شدند. طبق گفته محققان، می‌توان با استفاده از چای‌صاف‌کن (هر فیلتر ساده‌ای مثل توری فولادی ضدزنگ) تکه‌های پلاستیک پوشیده شده با آهک را جدا کرد.

در تحقیقات قبلی میزان قطعات پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ترفتالات موجود در آب آشامیدنی که روزانه در مقادیر مختلف مصرف می‌کنیم، اندازه‌گیری شد و محققان برای آزمایش نهایی این استراتژی، ذرات نانوپلاستیک بیشتری را اضافه کردند که باز هم بعد از انجام این پروسه، میزان آن‌ها به‌طور مؤثری کاهش یافت.

طبق گفته محققان، محققان نوشیدن آب جوشیده شده، استراتژی درازمدت مناسبی برای کاهش میزان NMP هاست.

باوجودی که افراد کمی از آب جوشیده برای نوشیدن استفاده می‌کنند، اما اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوارند که نوشیدن آب جوشیده شده رواج بیشتری پیدا کند.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست که میکروپلاستیک‌ها چقدر برای بدن ما مضر هستند؛ اما مشخصاً به سلامت ما کمکی نمی‌کنند. پیش‌ازاین میکروپلاستیک‌ها با تغییرات میکروبیوم روده و مقاومت آنتی‌بیوتیکی بدن در ارتباط بودند.

چطور میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

اعضای این تیم قصد دارند تا با انجام تحقیقات بیشتری، درباره دور نگاه‌داشتن بدن از میکروپلاستیک‌ها با مصرف آب جوشیده اطلاعات بیشتری کسب کرده و با برخی از اثرات منفی میکروپلاستیک‌ها مقابله کنند.

یکی از محققان این پروژه گفته: «نتایج تحقیقات ما استراتژی‌ای بسیار کاربردی برای کاهش قرار گرفتن در معرض NMP ها برای انسان را تأیید کرده و این پایه‌ای برای انجام تحقیقات بیشتر خواهد بود.»

منبع: sciencealert

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر