نخست‌وزیر سابق استرالیا: به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا بدل شده‌ایم!

نخست‌وزیر سابق استرالیا معتقد است: آمریکا، استرالیا را با پایگاه‌های نظامی تحت عنوان پیمان «آکوس» محاصره کرده و این معاهده نه تنها حاکمیت این کشور را نقض بلکه آن را به هدفی مشروع برای چین بدل می‌کند.

نخست‌وزیر سابق استرالیا: به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا بدل شده‌ایم!

«پاول کیتینگ»، نخست‌وزیر سابق استرالیا در مصاحبه با رسانه ای‌بی‌سی با اشاره به پیمان «آکوس» - قراردادی سه‌جانبه میان استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده – گفت: «کانبرا با اجازه دادن به ایالات متحده جهت تغییر موقعیت و محاصره پایگاه‌های نظامی ما، حاکمیت، سیاست دفاعی و خارجه ما را تضعیف می‌کند. درنتیجه، استرالیا تمام استقلال راهبردی خود را از دست خواهد داد.»

پیمان سه‌جانبه «آکوس» در سال 2021 جهت تسهیل انتقال فناوری نظامی میان ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا ایجاد و در عین حال ارتش آمریکا متعهد شد تا به کانبرا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کند.

کیتینگ که در سالهای 1991 تا 1996 نخست‌وزیر استرالیا بود، استدلال کرد: «آکوس عملا استرالیا را به لحاظ نظامی کنترل می‌کند. دولت نخست‌وزیر آنتونی آلبانیز احتمالا استرالیا را به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا بدل می‌کند. علاوه بر این، حضور گسترده نظامی ایالات متحده، استرالیا را به هدفی برای چین تبدیل می‌کند. ما اکنون از این واقعیت دفاع می‌کنیم که در آکوس هستیم. اگر متحدی متخاصم مانند ایالات متحده نداشته باشیم که به دیگران در منطقه تجاوز کند، کسی به استرالیا حمله نخواهد کرد. ما خودمان به تنهایی بهتر هستیم.»

وی افزود: «ایالات متحده تلاش می‌کند تا بر چین نظارت کند و تنش‌ها میان این 2 کشور بر سر تایوان بالا گرفته است. با این حال، مسئله تایوان از جمله منافع اساسی استرالیا نیست و چین هیچ طرح استراتژیک در مورد استرالیا ندارد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر