پیشروی نیروهای اوکراین در عمق خاک روسیه/ اعلام وضعیت اضطراری روسیه در استان کورسک

اوکراین از ۵ روز پیش یک حمله غافلگیرانه با هزار سرباز به عمق خاک روسیه آغاز کرده است. نگرانی ها از امنیت نیروگاه اتمی کورسک بالاست. روسیه می گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۰ نظامی اوکراینی را در استان کورسک کشته است.

به دنبال حمله غافلگیرانه نیروهای اوکراینی به استان مرزی "کورسک" در غرب روسیه، دولت مسکو ضمن اعزام نیروهای کمکی، در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نزدیک به هزار نیروی اوکراینی از سه شنبه هفته گذشته در یک حمله غافلگیرانه وارد استان کورسک روسیه شده و در حال پیشروی در این منطقه هستند.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه (دیروز) اعلام کرد که برای مقابله با حمله اوکراین به کورسک، نیروهای کمکی شامل چندین موشک‌انداز، توپخانه، تانک، و وسایل نقلیه سنگین به این منطقه اعزام شده است.

الکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری کورسک نیز از طریق پیام رسان "تلگرام" وضعیت عملیاتی در منطقه کورسک را دشوار توصیف کرد.

در پی این حمله غافلگیرانه اوکراین، بیش از 3 هزار نفر از اهالی منطقه از سوی نیروهای روسیه تخلیه شده اند.

کورسک در 500 کیلومتری جنوب غربی شهر مسکو قرار دارد و این حمله نخستین نفوذ زمینی نیروهای اوکراین از آغاز جنگ بین دو کشور است.

پیشروی نیروهای اوکراین در عمق خاک روسیه/ اعلام وضعیت اضطراری روسیه در استان کورسک

"میهایلو پودولیاک" یکی از مشاوران ارشد "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه گفت که حملات در مناطق مرزی باعث می‌شود روسیه این واقعیت را درک کند که جنگ به آرامی داخل خاک روسیه می‌شود.

وی افزود که موفقیت حمله به کورسک موقعیت اوکراین را در مذاکره احتمالی با روسیه بهبود می‌بخشد.

حمله به کورسک درشرایطی صورت می گیرد که اوکراین تلاش می‌کند تا از فشار حملات شدید روسیه به مناطق شرقی خود به ویژه در منطقه "دونتسک" بکاهد.

برخی منابع رسانه ای غربی می گویند نیروهای اوکراینی تاکنون تا عمق 35 کیلومتری خاک روسیه پیشروی کرده اند.

در مقابل روسیه می‌گوید ارتش اوکراین با هزار سرباز و بیش از ده‌ها خودروی زرهی و تانک وارد این کشور شده اند.

وزارت دفاع روسیه گفته مشغول دفع این حمله ارتش اوکراین است و مدعی شده که بیش از 280 نیروی اوکراینی در 24 ساعت گذشته کشته شده‌اند. 

همزمان با این پیشروی، ارتش اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که یک فرودگاه نظامی در عمق خاک روسیه را هدف قرار داده و انبارهای آن را با بمب‌های هدایت شونده تخریب کرده است.

بر اساس این بیانیه در این حمله که جمعه شب صورت گرفته آتش‌سوزی عظیم و انفجارهای متعدد در فرودگاه "لیپتسک" واقع در 350 کیلومتری مرز اوکراین رخ داده است.

ارتش اوکراین ادعا کرده که از این پایگاه به عنوان آشیانه هواپیماهای سوخو-34، سوخو-35 و میگ-31 استفاده می‌شد.

در پی این حمله، مقامات منطقه لیپِتسک وضعیت اضطراری در این منطقه اعلام کرده‌اند و انفجارها در یک تاسیسات زیربنایی انرژی را تایید کرده‌اند.

یکی از نگرانی های روسیه، حمله نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی کورسک روسیه است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که وضعیت نیروگاه هسته‌ای کورسک را زیر نظر دارد اما همزمان نسبت به درگیری ها در اطراف این نیروگاه هشدار داده است.

خبرگزاری های روسی به نقل از مقامات رسمی این کشور اعلام کردند، روسیه روز شنبه (امروز) "اقدامات ضد تروریسم" را در3 منطقه هم مرز با اوکراین اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، اقدامات کمیته ملی ضد تروریسم در کورسک، بلگورود و بریانسک شامل تخلیه احتمالی ساکنان، محدودیت‌های حمل و نقل در مناطق خاص، تشدید تدابیر امنیتی در اطراف مکان‌های حساس و شنود تلفن و سایر ارتباطات است.

در این بیانیه آمده است که این تصمیم "الکساندر بورتنیکوف" رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در پاسخ به "تلاش بی سابقه اوکراین برای بی ثبات کردن وضعیت در یک سری از مناطق" گرفته شده است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس‌ فدراسیون روسیه، این حمله را یک "تحریک بزرگ مقیاس" از سوی اوکراین خوانده است و "والری گراسیموف" رئیس ستاد ارتش روسیه قول داده است که آن را سرکوب کند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر