دلگرمی شالیکاران پس از ۴۰ روز بی رونقی بازار برنج مازندران

خبر تفاهم نامه خرید برنج بین سازمان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا و استانداری پس از ۴۰ روز بی رونقی بازار برنج مازندران، سبب دلگرمی کشاورزان شد.

دلگرمی شالیکاران پس از 40 روز بی رونقی بازار برنج مازندران

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، رئیس جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: برداشت محصول شالی برنج مازندران در حالی به 75 درصد از سطح 215 هزار هکتاری رسیده است که همچنان بازار این محصول راهبردی پس ازگذشت 40روز تقریبا بی رونق است، 

 مومنی اظهار داشت:کسادی و کم رونقی بازار برنج مازندران در حالی به چهلمین روز از زمان ورود برنج نو سال زراعی کشیده شد که طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران استان، در هر واحد کارخانه به طور متوسط 250 تا 300 تن برنج آماده فروش در انبارها موجود است.

استاندار مازندران به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  بیست و نهم مرداد ماه در یک اقدام عملی با حضور در سازمان اتکا تفاهم نامه خرید برنج مازندران برای عرضه در یکهزار و 100 پایانه فروشگاه‌های این سازمان و همچنین نیروهای مسلح در 9 ماده امضا کردند.

یوسف نوری در مراسم انعقاد تفاهم نامه خرید کالاهای اساسی مازندران توسط سازمان اتکا در استانداری مازندران گفت که همه این تلاش‌ها برای حذف واسطه است که نفع آن به تولید کننده و مصرف کننده خواهد رسید، دستگاه‌های مرتبط نیز باید تلاش کنند تا این تفاهم نامه به مرحله اجرا برسد و کشاورزان مازندرانی هم برنج خود را به سازمان اتکا بفروشند.

به گفته استاندار مازندران در این ساز و کار نقش جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی بسیار برجسته است و از سوی دیگر با هماهنگی‌های انجام شده بانک کشاورزی در این فرایند مشارکت خواهد کرد. استاندار مازندران تاکید کرده است که قیمت گذاری‌ها برای برنج باید به گونه‌ای باشد که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و از طرف دیگر خریدار با رغبت بتواند این کالا را خرید کند.

گزارش میدانی از شالیکوبی‌های استان مازندران نشان می‌دهد، برنج طارم محلی و طارم هاشمی 2 رقم از بهترین ارقام برنج استان در حال حاضر به طور متوسط در هر حدود 800هزار تا 830 هزار ریال در هر کیلو گرم قیمت گذاری که بدون خرید و فروش انبار می‌شود.

اگرچه قیمت بازار عمده فروشی برنج نو طارم محلی و طارم هاشمی امسال با گذشت 40 روز فقط در حد حرف مطرح می‌شود و نسبت به سال گذشته حدود 150 هزار ریال در هر کیلو گرم بیشتر نشان می‌دهد، اما هنوز با قیمت یک میلیون ریالی سال 1401، حدود 200 هزار ریال فاصله دارد.

رکود بازار برنج مازندران در حالی است که برخلاف سال گذشته برنج کهنه در شالیکوبی‌های اصلا وجود ندارد، اما نکته‌ای که کشاورزان مطرح می‌کنند این است که با توجه به افزایش هزینه تولید، این که برنج نو با قیمت 800 هزار ریال عرضه شود، اصلا برای شالیکاران به صرفه نیست.

شالیکاران مازندران دلیل پایین بودن قیمت عمده فروشی برنج را علاوه بر بالا رفتن هزینه تولید، اختلاف قیمت حدود 400 تا 600هزار ریالی برنج‌های سورتینگ و بسته بندی شده 10 و پنج کیلویی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل استان عرضه می‌شود عنوان می‌کنند.

به گفته آنان همین برنج در بازار خرده فروشی استان‌های دیگر از جمله تهران با برندهای مختلف تا یک میلیون 600 هزار ریال عرضه می‌شود. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت برنج صدری هاشمی از برند آستانه اشرفیه یکی از گران‌ترین نمونه‌هاست. کیسه 10 کیلویی آن را 17 میلیون و 780 هزار ریال می‌فروشند که معادل هر کیلو یک میلیون و 778 هزار ریال است. 

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان