عملیات نجات بازار مسکن/ دیگر با ۴ میلیارد تومان هم نمی‌توان خانه خرید

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که یک رهاشدگی در بازار مسکن شاهد هستیم، می‌گوید: در حوزه مسکن نیاز به یک جراحی بزرگ است و این کار سختی است که وزیر جدید راه و شهرسازی در پیش رو دارد.

عملیات نجات بازار مسکن/ دیگر با 4 میلیارد تومان هم نمی‌توان خانه خرید

مریم فکری: بازار مسکن از دسترس خارج شده است؛ دیگر نمی‌توان حتی با وام سنگین بانکی هم ملک خرید. آخرین گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به نزدیک 86 میلیون تومان رسیده است. براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه امسال 85.9 میلیون تومان بود که از افزایش 9.7 درصدی قیمت نسبت خرداد سال قبل حکایت دارد.

این اعداد نشان می‌دهد که خرید یک آپارتمان ریزمتراژ 50 متری در تهران نزدیک به 4 میلیارد و 300 میلیون تومان پول نیاز دارد. این در حالی است که نه حقوق کارمندی و نه کارگری، با این اعداد همخوانی ندارد و به نوعی می‌توان گفت متقاضیان مسکن از بازار مسکن خارج شده‌اند.

نفس بازار مسکن بریده است

اما آیا شرایط بازار مسکن در دولت جدید تغییر می‌کند؟ کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که تغییر فضای بازار مسکن، نیاز به یک جراحی سنگین اقتصادی دارد. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: شرایطی که امروز در بازار رصد می‌شود، این‌گونه است که خرید و فروش در بازار مسکن به صورت مطلوب صورت نمی‌گیرد و به عبارتی می‌توان یک رکود سنگینی بر بازار مسکن حکم‌فرما است.

وی می‌افزاید: مضاف بر این‌که این رکود به نظر می‌رسد نشات گرفته از سیاست‌گذاری‌ها و روندهایی بوده که طی سال‌های گذشته در این بازار توسط سیاست‌گذار مسکن برنامه‌ریزی شده و متاسفانه به اهداف اصلی حوزه مسکن نتوانستیم برسیم.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور تصریح می‌کند: بازار مسکن یک بازار کاملا اقتصادی است و کسانی که در این بازار خرید می‌کنند، مردم هستند، اما نقدینگی، امروز به نحوی نیست که مردم بتوانند خودشان را با شرایط حاکم بر بازار مسکن همخوان کنند.

پورحاجت متذکر می‌شود: در ادوار گذشته زمانی که این اتفاق می‌افتاد، سال‌های سال دولت‌ها برای نجات این بازار مهم و استراتژیک برنامه‌ریزی می‌کردند، اما این سیاست‌ها در چند سال گذشته دنبال نشده و فقط برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی در ادوار گذشته این بوده که برای مسکن حمایتی برنامه‌ریزی کند.

عملیات نجات بازار مسکن/ دیگر با 4 میلیارد تومان هم نمی‌توان خانه خرید

بازار مسکن رها شده است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در ادامه در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با بیان این‌که به نظر می‌رسد یک رهاشدگی در بازار مسکن ایجاد شده است، می‌گوید: ساختار حاکم بر تسهیلات بانکی کاملا ناکارآمد شده و اساسا سیستم بانکی هیچ کمکی را طی این سال‌ها انجام نداده است.

پورحاجت می‌افزاید: پیش از این مردم برای خرید مسکن، یا از طریق پس‌انداز و یا از طریق حقوق و دستمزد و یا از طریق منابع بانکی اقدام می‌کردند، اما امروز حقوق و دستمزد تکاپوی نیاز مردم را نمی‌دهد، تسهیلات بانکی نیز به میزانی که باید در بازار مسکن تعریف شود، وجود ندارد و تورم هم به نحوی در کشور حکم‌فرماست که در نهایت روز به روز شکاف را عمق‌تر و گسترده‌تر می‌کند.

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد در حوزه مسکن نیاز به یک جراحی بزرگ است و این کار سختی است. پیش از این همواره دولت‌ها روی تسهیلات بانکی تمرکز داشتند، اما در حال حاضر در این بخش هم دچار چالش هستیم.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور عنوان می‌کند: امروز می‌توان این نقد جدی را به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مطرح کرد که نیامدند هم‌تراز بازار مسکن، تسهیلات را ایجاد کنند. مردم هم نمی‌توانند با منابعی که دارند، برای خرید اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: مسکن در شرایط اورژانسی قرار گرفت/ پیش‌بینی انبوه‌سازان از وضعیت مسکن در دولت پزشکیان

پیش‌بینی مهم انبوه‌سازان از قیمت مسکن تا پایان شهریور/ خانه بخریم یا نخریم؟

پورحاجت متذکر می‌شود: نیاز به یک جراحی در بازار مسکن است و ما امید داریم با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی و نیز دولت جدید، یک سیاست‌ورزی جدید در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد شود که مردم دغدغه تامین سرپناه امن خود را نداشته باشند و این جزو تکالیف دولت‌هاست.

وی خاطرنشان می‌کند: ما قوانین مختلفی را وضع کرده‌ایم؛ قوانین هم بعضا خوب هستند، اما این قوانین در حال حاضر با ساختار کف بازار مسکن همخوانی ندارد. این قوانین با ساختار حقوق و دستمزد مردم همخوانی ندارد. برای این‌ها باید برنامه‌ریزی کرد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد بخش خصوصی باید در یک تعامل و همگرایی با دولت، یک برنامه‌ریزی جدیدی را داشته باشد تا شرایط تغییر کند.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان