علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ رنگ های مختلف ادرار چه دلیلی دارند؟

تغییر رنگ ادرار بیشتر به خاطر مصرف برخی داروها یا غذاهای خاص اتفاق می افتد. با این حال در بسیاری موارد ممکن است این تغییر رنگ به دلیل عفونت، آسیب یا دیگر بیماری های زمینه باشد که شما تا این لحظه از وجود آن بی اطلاع بودید. در چنین شرایطی بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و به پزشک عمومی یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ رنگ های مختلف ادرار چه دلیلی دارند؟

ادرار شامل مواد زائد و آب اضافی است که کلیه ها از خون تصفیه می کنند. بسته به نسبت آب به مواد زائد، رنگ طبیعی ادرار ممکن است از زرد کم رنگ تا کهربایی تیره متغیر باشد. به طور معمول در شرایط کم آبی رنگ ادرار متمایل به کهربایی تیره می شود. توجه کنید که همیشه باید ادرار ظاهر شفاف داشته باشد. اگر برای چند روز ادرارتان حالت ابری یا کدر پیدا کرد، ممکن است دچار عفونت کلیه یا مجاری ادراری شده باشید. رنگدانه ها و دیگر ترکیبات موجود در برخی از داروها و غذاها، ممکن است رنگ ادرار شما را از زرد به رنگ دیگری تغییر دهند. به همین خاطر برای اینکه زودتر به علت تغییر رنگ ادرار خود را پی ببرید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم علت تغییر رنگ ادرار را مورد بررسی قرار دهیم.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

عوامل زیادی وجود دارند که باعث غیر طبیعی شدن رنگ ادرار می شوند. برخی از این علل، بدون ضرر و کاملا موقتی هستند. به عنوان مثال ترکیبات موجود در برخی از داروها و غذاها باعث می شوند رنگ ادرار شما تغییر کند. توت ها و چغندرها از جمله مواد غذایی هستند که روی رنگ ادرار تأثیر می گذارند و باعث تغییر رنگ آن می شوند. علاوه بر این بسیاری از داروهای ضد التهاب و تجویزی نیز باعث روشن شدن رنگ ادرار می شوند. اما برخی از عوامل نیز وجود دارند که بسیار جدی هستند. به عنوان مثال احتمال دارد یک آسیب دیدگی، عفونت یا شرایط پزشکی نیز در این موضوع دخیل باشد.

دلایل علمی تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار به نارنجی

اگر رنگ ادرار شما نارنجی باشد ممکن است به موارد زیر مربوط شود:

  • وجود مشکلات پزشکی: در برخی موارد، اگر رنگ ادرار نارنجی باشد ممکن است مشکلی در مجرای صفراوی یا کبد شخص وجود داشته باشد. به ویژه اگر همزمان مدفوع تان روشن باشد. اگر بیماری کبدی دارید و تحت درمان هستید، بهتر است با پزشک خود در خصوص تغییر رنگ ادرار صحبت کنید. دهیدراته بودن بدن و کم آبی ممکن است ادرار شما را نارنجی نشان دهد.
  • مصرف برخی از داروهای خاص: به طور معمول داروهای ضد التهابی مثل فنازوپیریدین و سولفاسالازین، داروهای شیمی درمانی و برخی از ملین ها باعث می شوند ادرار نارنجی رنگ شود. در حقیقت در برخی افراد، فنازوپیریدین موجب تغییر رنگ ادرار به قرمز و در برخی دیگر باعث ایجاد رنگ نارنجی خواهد شد.

مهم ترین دلایل تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره و سیاه

خوب است بدانید که ادرار قهوه ای ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • وجود شرایط پزشکی خاص: برخی از اختلالات کلیه و کبد و برخی از عفونت های مجاری ادراری ممکن است باعث شوند ادرار متمایل به رنگ قهوه ای تیره شود. به طور معمول تغییر رنگ ادرار و سوزش در مردان مربوط به این مشکلات است.
  • مصرف برخی از مواد غذایی: مصرف مقدار زیادی لوبیا فاوا، آلوئه ورا و ریواس موجب تغییر ادرار به قهوه ای تیره می شوند.
  • ورزش ناگهانی و شدید: آسیب عضلانی ناشی از ورزش شدید ممکن است به مجاری ادراری و کلیه ها آسیب بزند و بعد از آن با ادراری به رنگ صورتی، قهوه ای تیره یا قرمز روبرو شوید.
  • استفاده از برخی داروها: داروهای ضد مالاریا نظیر پریماکین، کلروکین، آنتی بیوتیک های مترونیدازول و نیتروفورانتوئین، ملین های دارای کاکارا یا سنا و متوکاربامول باعث تیره شدن ادرار می شوند. مطمئن باشید پزشک در خصوص تغییر رنگ ادرار با فلوکانازول (داروی ضد قارچ) یا قرص مترونیدازول به شما تذکر لازم را خواهد داد. فورازولیدون یک نوع آنتی بیوتیک گوارشی است که مصرف همیشگی و دائمی آن موجب تغییر رنگ مدفوع یا ادرار به رنگ قهوه ای خواهد شد. در خصوص دلیل مصرف فورازولیدون و تغییر رنگ ادرار حتما با یک داروساز مشورت کنید.

مهم ترین علت تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قرمز

ادرار قرمز رنگ نشانه چیست؟ بر خلاف ظاهر نگران کننده اش، همیشه ادرار قرمز رنگ نگران کننده و جدی نیست. زیرا گاهی اوقات تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قرمز ممکن است به موارد زیر مربوط شود:

  • مصرف برخی از خوراکی های خاص: ریواس، چغندر و شاه توت ممکن است رنگ ادرار را به صورتی یا قرمز تغییر دهد. به همین خاطر به هیچ عنوان نمی توان تغییر رنگ ادرار با مواد غذایی را نادیده گرفت.
  • استفاده از داروها: به طور مثال، ریفامپین آنتی بیوتیکی است که معمولا برای درمان سل کاربرد دارد و با استفاده از این دارو می توان رنگ زرد ادرار را به رنگ نارنجی متمایل به قرمز درآورد. در خصوص تغییر رنگ ادرار با فنازوپیریدین باید بدانید این دارو باعث تسکین ناراحتی دستگاه ادرار شده و ممکن است بعد از مصرف ملین های دارای سنا رنگ ادرار غیر طبیعی شود.
  • وجود خون در ادرار: یکی از علل تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی، به دلیل وجود خون در ادرار است. به طور معمول عواملی که ممکن است موجب مشاهده خون در ادرار شوند، عبارتند از: مسمومیت ناشی از جیوه یا سرب، دویدن طولانی مدت و آسیب شدید عضلانی، سنگ کلیه یا مثانه، عفونت های دستگاه ادراری، تومورهای سرطانی و غیر سرطانی، بزرگ شدن پروستات و کیست های کلیه.

در خصوص پاسخ به سوال علت رنگ قرمز ادرار در زنان چیست؟ باید گفت که علاوه بر عوامل ذکر شده در قسمت بالا، زنان در دوران عادت ماهانه نیز این شرایط را تجربه می کنند. در حقیقت خروج همزمان ادرار و خون قاعدگی و ترکیب آن ها احتمال دارد موجب بروز این موضوع شود. به همین خاطر، بهتر است برای آزمایش نمونه ادرار، در دروان پریودی اقدام نکنید.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

علت تغییر رنگ ادرار به آبی یا سبز

اگر رنگ ادرار شما به رنگ سبز یا آبی باشد، ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • مصرف برخی از دارو: بعضی از داروها نظیر پروپوفول، تریپتیلین و ایندومتاسین باعث ایجاد ادرار سبز یا آبی خواهد شد.
  • ابتلا به بیماری ها: شرایط پزشکی هیپرکلسمی خوش خیم خانوادگی، یک اختلال ارثی کمیاب است که گاهی اوقات به آن سندرم پوشک آبی می گویند. زیرا کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند معمولا ادرار آبی رنگ دارند. گاهی اوقات ادرار به رنگ سبز در زمان عفونت های مجاری ادراری ناشی از باکتری سودوموناس ایجاد می شود.
  • مصرف رنگ های غذایی: برخی از مواد موجود در غذاها موجب تغییر رنگ ادرار به فسفری می شوند. از سوی دیگر، رنگ هایی که برای برخی از آزمایش ها به منظور بررسی عملکرد مثانه و کلیه استفاده می شوند نیز باعث ایجاد رنگ سبز خواهند شد.

اصلی ترین علت تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار بعد از مصرف مولتی ویتامین

یکی از عواملی که ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار شود استفاده از مولتی ویتامین است. ممکن است بعد از مصرف آن متوجه تغییر رنگ ادرار به طلایی یا کهربایی شوید. دلیل این تغییر رنگ به دلیل جذب ویتامین B و کاروتن از طریق دستگاه گوارش است. البته مصرف آب فراوان ممکن است از تغییر رنگ آن جلوگیری کند.

علت تغییر رنگ ادرار در کودکان

تغییر رنگ ادرار در کودکان معمولا به علت عفونت ادراری اتفاق می افتد که در صورت حاد بودن این مشکل، با ادرار صورتی رنگ و بد بوی کودک روبرو می شوید. اگر زمان تعویض پوشک نوزاد خود، لکه های نارنجی رنگ روی آن مشاهده کردید، ممکن است به علت کم آبی بدن این اتفاق افتاده باشد. اگر با افزایش مصرف آب و شیر مادر این مشکل رفع نشد، باید هر چه سریع تر به متخصص اطفال مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان