برگ برنده روسیه مقابل اوکراین / جنگنده مهارنشدنی / عکس

سوخو Su-۳۴ نقش اصلی را در حمله هوایی روسیه علیه اوکراین و انجام حملات دقیق به اهداف کلیدی نظامی و زیرساختی ایفا کرده است. حال با گذشت زمان، این برگ برنده روسی‌ها با چالش‌های مهمی مواجه شده است.

برگ برنده روسیه مقابل اوکراین / جنگنده مهارنشدنی / عکس

امیرمسعود عابدین_ یکی از بازیگران اصلی حمله هوایی روسیه علیه اوکراین، Su-34 Fullback است که در حال انجام بمباران تاکتیکی اهداف کلیدی در اوکراین است. جنگنده Su-34 در برابر زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی اوکراین از مراحل اولیه درگیری مستقر شده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که Su-34 درجه بالایی از کارایی را در برابر اهداف نظامی مهم اوکراین در حوزه حملات هوایی دقیق نشان داده است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نیروی هوایی روسیه در جنگ، وجود سامانه‌های دفاع هوایی غربی است. تا زمانی که این واحدها با بمباران راهبردی روسیه و یا حملات توپخانه‌ای دوربرد و موشک‌های زمین به زمین خنثی نشوند، نیروی هوایی روسیه برای تسلط بر آسمان اوکراین مشکل خواهد داشت.

مدافعان اوکراین ادعای موفقیت‌های متعددی در سرنگونی هواپیماهای سوخو-34 کرده‌اند. بر اساس یک گزارش از اوکراین، از زمان حمله روس‌ها به اوکراین در فوریه 2022، 26 فروند سوخو-34 سرنگون شده است.

مشکل دیگر برای Su-34 این است که آن‌ها به روشی که طراحانشان در نظر داشتند عمل نمی‌کنند. مانند بمب‌افکن‌های آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم، فرماندهان روسی اصرار داشتند که برای اطمینان از دقت بیشتر، Su-34 مأموریت‌های تهاجمی خود را نزدیک‌تر به زمین انجام و آن‌ها را در برابر پدافند هوایی اوکراین قرار دهد.

برگ برنده روسیه مقابل اوکراین / جنگنده مهارنشدنی / عکس

در همین حال، استقرار مداوم در نبردهای شدید، ناوگان Su-34 را در معرض فرسودگی قابل‌توجهی قرار داده است. این فشار منجر به تلفات جنگی، خستگی خلبان و خرابی‌های فنی شده که در غیر این صورت اتفاق نمی‌افتاد.

موضوع دیگری که بر درک صحیح عملکرد Su-34 در جنگ اوکراین تأثیر می‌گذارد، تبلیغاتی است که هر دو طرف می‌کنند. اوکراینی‌ها کمک کرده‌اند تا تصویری از Su-34 به‌عنوان یک شوخی همیشگی در مطبوعات غربی ترسیم شود. در عین حال، روس‌ها Su-34 Fullback را به نمادی از قدرت رزمی خود تبدیل کرده‌اند.

با این وجود، Su-34 با توجه به قدمت خود، در برابر سیستم‌های دفاع هوایی چشمگیر اوکراین که حامیان غربی آن‌ها را تأمین کرده‌اند، عملکرد قابل‌توجهی داشته است.

اوکراین یکی از مهم‌ترین جنگنده‌های روسیه را نابود کرد /عکس

سوخو سو-34، جنگنده بمب‌افکن دو سرنشینه و دوموتورهٔ ساخت شرکت هوانوردی سوخو در روسیه است که بر اساس طرح جنگندهٔ سوخو-27 طراحی شده است. سوخو-34 برای جایگزینی جنگنده بمب‌افکن تاکتیکی سوخو-24 و بمب‌افکن دوربرد توپولف تو-22 ام در نیروی هوایی روسیه ساخته شده است. نخستین نمونهٔ سوخو-34 در سال 1990 پرواز کرد و در ابتدا برای نیروی هوایی شوروی در نظر گرفته شده بود. تولید این هواپیمای تهاجمی از سال 2006 آغاز شده و در سال 2014 به‌طور رسمی وارد نیروی هوایی روسیه شد. قیمت هر فروند از این جنگنده-بمب‌افکن حدود 36 میلیون دلار اعلام شده است.

اوکراین یکی از مهم‌ترین جنگنده‌های روسیه را نابود کرد /عکس

سوخو-34 دارای یک کابین زرهی برای نشستن دو خدمه در کنار یکدیگر است. این جنگنده عمدتاً برای استقرار تاکتیکی علیه اهداف زمینی و دریایی، در مأموریت‌های انفرادی و گروهی در روز و شب، در شرایط آب و هوایی مساعد و نامساعد طراحی شده و دارای سامانه‌های جنگ الکترونیک و قابلیت انجام عملیات شناسایی هوایی است. تاکنون 140 فروند از این جنگنده ساخته شده است.

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان