بحران برق، سیمان را نایاب و سازندگان را به دردسر انداخت / منتظر گرانی مسکن باشیم؟

این روزها به جز مشکلات ناشی از قطعی پیاپی برق واحدهای تولیدی و خانه‌ها، کمبود و نایابی بسیاری از وسایل از جمله مصالح ساختمانی بخصوص سیمان مشکلاتی جدی برای سازندگان و پیمانکاران رقم زده و به نظر می‌رسد تداوم این روند ممکن است ضربه سنگینی به بازار مسکن بزند.

بحران برق، سیمان را نایاب و سازندگان را به دردسر انداخت / منتظر گرانی مسکن باشیم؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، مشکلات و ناترازی‌های برق و به ارث رسیده از دولت قبل مشکلاتی جدی برای واحدهای تولیدی، شهروندان و صنایع بوجود آورده که صنعت ساخت و ساز نیز از این موضوع مستثنی نیست بطوریکه قطع برق صنایع و واحدهای تولیدی منجر به کاهش تولید برخی لوازم و مصالح حوزه ساخت و ساز شده و در این خصوص سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای این صنعت به شدت با کمبود در بازار مواجه شده است .

کاهش تولید سیمان بدلیل قطعی برق واحدهای تولیدی و کمبود عرضه آن و نبود این مصالح مهم در بازار منجر به ایجاد بازار سیاه و گرانی افسارگسیخته آن به سه برابر قیمت شده است و این اتفاق داد سازندگان را درآوده است.

سیمان نایاب شده یا به قیمتی گران به فروش می‌رسد

یکی از پیمانکاران و سازندگان پروژه‌های دولتی می‌گوید: یک پروژه داخلی را به اتمام رساندیم و برای آن نیاز به سیمان داشتیم و برای خرید آن هرچه جست و جو کردیم به در بسته برخوردیم تا اینکه به قیمت 230 هزار تومان موفق به خریداری چند کیسه سیمان شدیم.

وی افزود: قیمت سیمان در کارخانه رقمی حدود 70 هزار تومان بود و فروش در عامل‌ها قبل اتفاقات اخیر حدود 110 هزار تومان به فروش می‌رسید.

یک سازنده دیگر پروژه‌های بخش خصوصی نیز می‌گوید: این روزها سیمان به یک مصالح نایاب و جواهر تبدیل شده و عامل‌های فروش نیز کیسه سیمانی برای فروش ندارند و برای فعال نگه داشتن پروژه‌ها و کارگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم.

ادعای مقام مسئول: بازگشت تولید سیمان به روال عادی

احسان جوی معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی می‌گوید: در حال حاضر تولید واحدهای سیمان بهبود یافته و انتظار می‌رود در هفته‌های آتی، تولید سیمان به روال عادی بازگردد.

وی تایید کرد که به دلیل قطعی برق و کاهش توان تأمین مواد اولیه، تولید سیمان در هفته‌های گذشته کاهش یافته بود که این جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز مشکلاتی شده بود، اما با تشدید نظارت‌ها بر بازار سیمان، این مشکلات در حال بهبود است.

ترس عضو شورا از تاثیر مشکلات سیمان بر شهرداری ارومیه

پناهی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه اواخر مردادماه در گفت و گویی با اشاره به کمبود سیمان در سطح شهر و درخواست از فرماندار ارومیه برای ورود به این موضوع تأکید کرده بود: پروژه‌های انبوه‌سازی سطح شهر و مردم دچار مشکل است و امیدوارم درآمدهای شهرداری در این خصوص دچار مشکل نشود.

پاسخگو نبودن نماینده پیمانکاران !

نیک‌مرام دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی که به نوعی نماینده مدافع جامعه پیمانکاران است علی‌رغم بارها تماس و پیگیری خبرنگار خبرآنلاین در یک هفته اخیر حاضر به پاسخ‌گویی در این زمینه در مورد مشکلات جامعه پیمانکاران بدلیل شرایط موجود نبود.

تاثیر قطع برق در کاهش تولید سیمان و نایابی در بازار

جعفر هاشم‌زاده رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی درخصوص مشکلات این روزهای سازندگان و مهندسان گفت: کمبود و گرانی شدید سیمان به عنوان یکی از مصالح مهم در صنعت ساختمان مشکلی است که ایجاد شده و در نقاط مختلف کشور هم وجود دارد و متاسفانه تاثیر نامطلوبی در ساخت و ساز داشته است.

وی افزود: با کمبود و گرانی این ماده مهم و البته مشکلات دیگر مصالح که به سبب مشکلات انرژی ایجاد شده، روند ساخت و ساز را کند نموده و بر معیشت مهندسان تاثیر منفی بر جای میگذارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: مشکلات سیمان بدلیل صنعت مادر بودن بسیار مهم است و با توجه به اینکه رکود ساخت و ساز همچنان ادامه داشته و ساخت و ساز در پنج ماهه 1403 نسبت به پنج ماهه 1402 تغییری نداشته، مشکل سیمان و مصالح ضربه سختی بر پیکره این صنعت زده است.

قطعی برق بیشترین تاثیر را بر عرضه سیمان گذاشت / از دو روز اخیر بازار بهبود یافته است

یکی از عاملین فروش سیمان در ارومیه می‌گوید: بدلیل شرایط کمبود برق شاهد کمبود عرضه سیمان از سوی کارخانه‌ها بودیم که شرایط سختی در بازار ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد که قیمت سیمان اکنون در بازار دولتی به حدود 140 هزار تومان و در بازار آزاد در استان تا 200 هزار تومان افزایش یافته و هر چند این قیمت در برخی استان‌ها افزایش بیشتری داشته است.

این عامل فروش سیمان اضافه کرد که تقریبا در 2 هفته اخیر عاملین فروش سیمان چندانی برای فروش دریافت نمی‌کردند و این مشکل با افزایش عرضه در دو روز اخیر بهبود یافته است.

وی درخصوص سایر مصالح نیز گفت: قطعی برق تاثیر زیادی در سایر مصالح ساختمانی از جمله میلگرد نداشت و بیشترین تاثیر در بازار سیمان بود و این تاثیر باعث شد قیمت بتن آماده نیز تا 35 درصد افزایش یابد.

گزارش: سینا افشاریان

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان