وضعیت قرمز خطر فرونشست در استان کرمان / لزوم کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی بزرگترین استان کشور

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی با اشاره به وقوع پدیده فرونشست در نقاط مختلف استان از ضرورت اجرای برنامه سازگاری با کم آبی و کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی در استان کرمان خبر داد.

وضعیت قرمز خطر فرونشست در استان کرمان / لزوم کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی بزرگترین استان کشور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کرمان، حمید علیدادی سلیمانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی که به ریاست استاندار تشکیل شد، گفت: در حال حاضر حجم ذخیره آب سدهای استان 26 درصد معادل 148 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته در همین تاریخ 2 درصد کاهش درصد حجم ذخیره سدهای استان را شاهد هستیم.  

وی افزود: کسری مخزن استان کرمان در سال آبی گذشته 785 میلیون مترمکعب بود که در صورت عدم اقدام برای کاهش برداشت می‌تواند در بلند مدت باعث فرونشست شود.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان هشدار داد : فرونشست از مخاطرات اولویت‌دار در برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح است که یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع این پدیده مدیریت بهینه منابع آب و کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی طبق برنامه مصوب سازگاری با کم آبی می‌باشد.

علیدادی سلیمانی اظهار کرد : بر اساس برنامه سازگاری با کم آبی مقرر گردیده است تا سال 1405 برداشت آب از منابع زیرزمینی 1029.7 میلیون مترمکعب کاهش یابد که بر اساس اعلام دستگاه‌های وظیفه‌مند تاکنون 680.69 میلیون مترمکعب از این کاهش برداشت عملیاتی شده است.  

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای کرمان پیشنهاد کرده است یک نهاد ناظر بی طرف مثل دانشگاه به عملکرد اعلام شده توسط دستگاه‌ها نظارت نماید و وظیفه راستی آزمایی را برعهده بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان همچنین با اشاره به لزوم استفاده صنایع از آب‌های نامتعارف تصریح کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه مصوب گردیده است که  آب مورد نیاز صنایع‌ آب‌بر بجز صنایع غذایی، بهداشتی و آشامیدنی از آب نامتعارف (از جمله پساب و آب دریا) تأمین شود.  

حمید علیدادی سلیمانی در پایان تاکید کرد :  فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی اهمیت فوق العاده‌ای دارد و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما برای آگاهی‌بخشی و جلب همکاری مردم برای اجرای برنامه سازگاری با کم آبی دنبال می‌شود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان