این ۷ کشور مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران/ صادرات کدام اقلام افزایش داشت؟

رییس کل گمرک ایران گفت: بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به کنجاله سویا، طلا به اشکال خام و گوشت گاو و بیشترین کاهش در ارزش نیز به روغن دانه آفتابگردان، دانه سویا و برنج اختصاص داشت. متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در پنج ماه سال جاری یک هزار و ۶۷۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش داشته است.

این 7 کشور مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران/ صادرات کدام اقلام افزایش داشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از روابط عمومی گمرک ایران، «محمد رضوانی‌فر» افزود: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در پنج ماهه امسال 60.5 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش نشان می‌دهد.

ایرنا به نقل از رضوانی‌فر در خصوص میزان صادرات نفت‌خام و کوره در پنج ماهه سال جاری، اظهار داشت: در این مدت 19 میلیارد و 500 میلیون دلار نفت‌خام و نفت کوره صادر شد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، مجموع صادرات با احتساب نفت‌خام و نفت‌کوره، خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی در پنج ماهه سال جاری را 41 میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام کرد..

وی با اشاره به اینکه سه قلم عمده کالای صادراتی در پنج ماهه سال جاری به گاز طبیعی مایع شده با 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و 400 میلیون دلار و متانول با یک میلیارد و 100 میلیون دلار اختصاص داشت، ادامه‌داد: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با 2/56 درصد افزایش به رقم 362 دلار رسیده است.

چین، مقصد نخست صادرات

رضوانی‌فر، عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در پنج ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند بوده است که این 7 کشور، 81 درصد از وزن و 82 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش در پنج ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی 24 میلیون و 500 هزار تن به ارزش 9 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن 12.5 درصد و از حیث ارزش 12.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: در بین 10 قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم، گاز طبیعی مایع شده از بیشترین افزایش و شمش از آهن و فولاد ، بوتان مایع شده و پروپان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

اقلام عمده وارداتی کدامند؟

رضوانی‌فر در خصوص واردات کالا به کشور در پنج ماه سال جاری می افزاید: در این مدت 15 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 26 میلیارد و 300 میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن 7.93 درصد و از حیث ارزش 5.53 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، طلای خام با یک میلیارد و 600 میلیون دلار، ذرت دامی با یک میلیارد و 400 میلیون دلار و گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با 893 میلیون دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در پنج ماه سال جاری بوده‌اند.

رضوانی‌فر اظهار داشت: بیشترین افزایش در بین 10 قلم اول کالاهای وارداتی به کنجاله سویا، طلا به اشکال خام و گوشت گاو و بیشترین کاهش در ارزش نیز به روغن دانه آفتابگردان، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در پنج ماه سال جاری یک هزار و 678 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: هفت کشور نخست طرف معامله با ایران در پنج ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان، هند، روسیه و هنگ‌کنگ بوده که در مجموع 76 درصد از وزن و 82 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

223228

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان